چین در حال آماده‌سازی خود برای شکستن "بلوک آمريكايي" در منطقه پاسفيك

در سال آينده ، كشور چین ، اولين قدرت اقتصاد جهاني خواهد بود كه تحقق همين امر تهديدي برای رهبريت نظامی ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام و به مخاطره افتادن منافع واشنگتن تلقی خواهد شد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه فرانسوی "رزو اینترنشنال"، ایالات متحده نيز براي حفظ وضع موجود خود (هژموني) ، به هر تلاشي برای مهاركردن قدرت اقتصادی چین متوسل خواهد شد ، مانند استقرار نیروهای نظامی خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام !! .

 اكنون ناوگان نيروي دریایی چین از طریق تنگه مالاکا و سوندا به اقايانوس هند و از طریق جزایر بابويان Babuyan (بین فیلیپین و تایوان) و یا با عبور از بین مجمع الجزایر ژاپن از اوکیناوا (Ryukyu) و تایوان به اقيانوس آرام ، و به دریای ژاپن ، با عبور از مرزهاي آبي ژاپن و کره جنوبی ، دسترسي دريايي دارد .

براساس مطالعه علمی مرکز آرویو ، و موسسه معتبر رند RAND ، كه به تازگی توسط پنتاگون راه اندازی شده است ،  "استقرار و راه اندازی موشك هاي ضد کشتی در غرب اقیانوس آرام" بهترين طرح نظامي براي كنترل دسترسي چيني‌ها مورد نظر است .  کارکنان ، دانشمندان و رهبران گروه‌های کاری در شرکت RAND ، ژنرال‌ها و دریاسالاران رزرو ارتش آمریکا هستند که در جنگ‌هاي دهه‌های اخیر در ارتش ايالت متحده نقش آفريني داشته‌اند . براساس اين كار تحقيقاتي ، نصب و ایجاد یک سیستم جامع نظارت و پاسخ فوری می‌تواند در تعامل با چين ، به نفع آمريكا ، باشد .  ماموریت‌های مختلف در این رويارويي ، فراتر از قابلیت‌های سیستم نیروی دریایی خواهد بود كه در حال حاضر در غرب اقیانوس آرام نيروهاي نظامي ایالات متحده و متحدان واشنگتن مستقر شده‌اند . با تعریف ویژگی‌های اصلی این راهبرد جدید ، طرح بر روی یک سیستم دفاعی متشکل از صدها سايت زميني موشك‌انداز ضدکشتی است ، كه به ایجاد یک خط از "بلوک انسدادي" برای جلوگیری از دسترسي ناوگان چینی به نقاط عبوري و گذرگاه‌هاي دريايي تمركز دارد .

با توجه به اینکه ارتش آمریکا پيشتر در اين منطقه موشك‌های ضد کشتی را مستقر كرده است ، در این گزارش طرح ایجاد چنین سیستم دفاعی آنهم در جزایر اطراف چين پيشنهاد شده است ، كه کنترل "خط بلوک" در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را ممكن مي‌سازد .

انتشار اين گزارش علمي همزمان با استقرار سیستم دفاعی جدید ژاپن ، متشکل از موشک‌های ضدکشتی نوع-88 در جزیره مياكو  Miyako و دیگر جزایر اوکیناوا (Ryukyu) بوده است . نكته مهم اين است كه این تنگه ، بین اوکیناوا و مياكو Miyako به طول 300 کیلومتر ، یکی از مسیرهای اصلی نیروی دریایی چین برای ورود به اقیانوس آرام و ایالات متحده است . 

موشک نوع-88 دارای برد 150 کیلومتر و مشابه all'Harpoon ایالات متحده آمریکا است . علاوه بر این ، ژاپن از عزم خود براي استقرار موشك‌هاي ضدكشتي در بيشتر جزاير خود خبر داده است .  تجزیه و تحلیل اثربخشی اين طرح جدید ، باید با مدل‌سازی ریاضی ، در چگونگی اثربخشي موشك‌های ضدکشتی براي خنثی‌سازی برخی عوامل تصادفی ، مورد سنجش قرار گيرد . بر اساس واقعيت‌هاي جغرافيايي اين منطقه ، برای تضمین تداوم خط دفاعی ، 50 درصد از موشك‌هاي ضدكشتي در جزایر سنگی ( 2-4 کیلومتر مربع) قرار داده خواهند شد ، با هیچ امکان نیروهای ضدهوایی و یا تفنگداران دریایی که نمي‌تواند در مقابل حملات چین مقاومت داشته باشد .

 بهترين دليل دال بر ناکارآمدی استراتژی جدید ایالات متحده آمریکا جزایر سنکاكو  Senkaku است ( مجمع الجزایر بین جزیره و مياكو Miyako تایوان) ، كه از هشت جزایر متعلق به ژاپن تشكيل شده است و به تازگی با چین بر سر اين جزاير به مشكل برخورده‌ است . 
چینی‌ها با ایجاد یک دامنه نظارت فضايي با 78 هواپیماهای بدون سرنشین ، فعالیت‌های خود را در منطقه از شرق دریای چین ، بین تایوان و ژاپن ، به خصوص جزایر سنكاكو Senkaku گسترش داده است . هواپیماهاي جيني به صورت منظم حدود 60 پرواز شناسایی در روز را با مدت متوسط چهار ساعت پرواز شناسايي ، براي اذیت و آزار خدمه نیروی هوایی هواپیماهای جنگی دشمن ، مسدودکردن و متوقف‌کردن ارتباطات بينابيني و نیروی هوایی ژاپن و ایالات متحده آمریکا مستقر در ژاپن ، انجام مي‌دهد . 

چین در چهار سال گذشته ، بزرگترین و پیچیده‌ترین برنامه‌های طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را در اين منطقه توسعه داده است . بنابراین چین می‌تواند تا پايان سال 2014 ، دو منطقه دیگر از نظارت هوايي را ايجاد كند .

 اولين مورد در سال 2013 بین تایوان و فیلیپین ايجاد شده است . دومين مورد در شمال دریای زرد و دریای ژاپن ، بین ژاپن و کره جنوبی است . در سال 2015، چین لینك يا ارتباط نهایی خود را در زنجیره مناطق نظارت هوايي ايجاد خواهد كرد ، این بار به سمت اقیانوس هند ، در تنگه مالاکا و سوندا ! .  بنابراین ، چین نظارت بر مواضع هر یک از سايت‌هاي موشك انداز - سيستم موشك‌هاي ضدکشتی آمريكا را - كامل خواهد كرد ، كه تحقق همين امر به مقابله با اين بلوك آمريكايي و ايجاد كرويدور امن براي ناوگان دريايي خود كمك خواهد كرد .

عامل دوم که می‌تواند اين طرح را با شكست مواجه سازد ، حداقل بصورت نسبي ، مسير موشك‌هاي ضدكشتي است (جغرافيايي) ، كه با الحاق هواپيماهاي نسل 4.ta و هواپيماهاي باري سنگين مانند شیان Y-20 توسط نیروهای هوایی چین كه شعاع عملياتي آنها 4500 کیلومتر فراتر از خط بلوک است ، موفقيت اين استراتژي را زير سوال خواهد برد .

اين هواپيماي باري با حداکثر ظرفیت ترابری 66 تن ، برای عملیات مخفی چتربازان هوابرد سپاه 15.mo چین طراحی شده است . هواپيماي شیان Y-20 می‌تواند تانك چیني (54 تني ) ZTZ-99A2 را حمل كند به مانند هواپيماي مدرن ليپارد2 آلمان .  قدرت بالقوه تکنولوژی و مالی چین در حال حاضر امكان تولید 5-7 نوع از اين هواپیما در هر ماه را فراهم ساخته است . در اين بين ، تحقق توليد 5 تا 7 نوع از اين هواپيماها ، به تامین موتورهای PS-90A21 از سوي روسيه براي تجهيز اين هواپيماها بستگي دارد . 

به طور خلاصه ، چین منافع مشترکي با روسیه در آسیای جنوب شرقی دارد ، بازاري كه 60 درصد از جمعیت جهان را در خود دارد . 

بدون فناوری نظامی و تجهیزات نفت و گاز روسیه ، اقتصاد چین دچار رکود مي‌شود . طرح‌های اخیر سرمایه‌گذاری چین در شرق اروپا بخشی از سیاست‌های مشترک روسیه و چین برای شکستن هژمونی ایالات متحده است .
 

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار