نگاهی به آمار فروش سینمای ایران در نیمه ابتدایی سال؛

چه فیلم‌هایی سرنوشت سینما را رقم خواهند زد؟

سینما این روزها حال خوشی دارد و فروش رو به رشد فیلم های نیمه ابتدایی سال نشان از موفقیت این سال نسبت به سال گذشته را دارد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ سینما این روزها حال خوشی دارد و فروش رو به رشد فیلم های نیمه ابتدایی سال نشان از موفقیت این سال نسبت به سال گذشته را دارد. باتوجه به فروشی که تاکنون حاصل شده باید دید که این روند تا کی ادامه خواهد داشت آیا می توان امیدوار بود که تا پایان سال شاهد رشد صعودی آمار فروش فیلم ها باشیم یا نه دیگر فیلم های متقاضی بر بروی پرده پتانسیل لازم برای فروش را ندارند و برخلاف نیمه ابتدایی سال دچار تنزل خواهند شد.

در حالی که سال 92 سهم فروش سالانه سینما 31 میلیارد تومان بود، با رسیدن به روزهای میانی ماه هفتم سال 93، رقم کلی فروش سینمای ایران به بیش از 20 میلیارد تومان رسیده و البته در هفته‌های پیش روی، بلیت فروشی سینمای ایران‌ به سمت ۳۰ میلیارد تومان ‌خواهد رفت. با توجه به حجم بالای فیلم‌های دارای ظرفیت فروش در صف اکران برای بیش از شش ماه آینده، نمودار رو به پایین اقتصاد سینمای ایران برای نخستین بار پس از چندین سال، حرکتی صعودی به خود خواهد دید.

در سال گذشته 370 میلیون تومان و در سال 91 حدود 379 میلیون تومان بوده است. در سال 90 و 89 نیز به ترتیب میانگین رقم فروش گیشه برای هر فیلم 301 و 239 میلیون تومان بوده است. با این حساب می توان ادعا کرد تا همین جای کار (نیمه ماه هفتم سال) تعداد تماشاگران ما حدود 2 برابر سال های گذشته بوده است.

سینماهای ایران در شش ماه نخست امسال حدود 34 میلیارد تومان فروش داشتند که رقمی قابل توجه است. این رقم با فروش 23 فیلم به دست آمده است.

در نیمه نخست امسال، 12 فیلم از 23 فیلم اکران‌شده توانستند به فروشی بیش از یک میلیارد تومان دست یابند.

فیلم‌های خط ویژه، چ، طبقه حساس، معراجی‌ها، پنج ستاره، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، ردکارپت، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، فرشته‌ها با هم می‌آیند، امروز، کلاشینکف و شهر موش‌ها 2 فیلم‌های هستند که در نیمه اول سال، میلیاردی فروختند.

البته در میان این فیلم‌ها، فروش "شهر‌ موش‌ها 2"، "طبقه حساس" و "معراجی‌ها" با سایر فیلم‌ها قابل مقایسه نیست و هر یک بیش از 5.5 میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

در این مدت، "طبقه حساس" به کارگردانی کمال تبریزی با 6 میلیارد و 100 میلیون تومان بیشترین فروش گیشه را به خود اختصاص داده است. البته "شهر موش‌ها 2" به کارگردانی مرضیه برومند هم که اکنون در میانه اکران خود قرار دارد، توانسته نزدیم 6 میلیارد تومان فروش داشته باشد و قطعا تا چند روز دیگر، فروش "طبقه حساس" را پشت سر خواهد گذاشت.

"معراجی‌ها"ی مسعود ده‌نمکی با 5.5 میلیارد تومان فروش دیگر فیلمی است که جزو پرفروش‌ترین آثار اکران‌شده‌ شش ماه اول سال قرار داشت.


براساس گزارش های منتشر شده در خصوص رقم فروش آثار سینمایی در سینماهای تهران می توان اشاره کرد که در سال جاری مجموعاً 22 فیلم روی پرده رفته اند. گروه اول آثار مربوط به اکران عید نوروز هستند که شامل طبقه حساس (کمال تبریزی)، معراجی ها (مسعود ده نمکی)، خط ویژه (مصطفی کیایی)، چ (ابراهیم حاتمی کیا) و بازیگران (ناصر ضمیری) بوده و مجموعاً 8 میلیارد و 265 میلیون تومان فروش داشته اند. این رقم جدا از آنکه در میان سه فصل اکران امسال (عید نوروز – اکران دوم عید – عید سعید فطر) در بالاترین نقطه استقبال قرار می گیرد، بلکه به عنوان بهترین اکران نوروزی چند سال گذشته شناخته می شود.

در اکران دوم عید نوروز 5 فیلم پنج ستاره (مهشید افشارزاده)، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو (روح الله حجازی)، زندگی جای دیگری است (منوچهر هادی)، متروپل (مسعود کیمیایی) و اشباح (داریوش مهرجویی) قرار داشته اند که به ترتیب پرفروش ترین آثار «پنج ستاره» و کم اقبال ترین آن ها «اشباح» بوده است. با این این 5 فیلم به رقم فروش 2 میلیارد و 200 میلیون دست پیدا کرده اند که رقم چندان بدی نبود. اما در گروه سوم فیلم های امسال 6 فیلم اکران عید فطر قرار داشتند. نخستین فیلم این گروه «رد کارپت» ساخته رضا عطاران بود که از اوایل ماه مبارک رمضان روی پرده رفت و با وجود گرمای طاقت فرسای تهران، همزمانی با ماه رمضان و نیز تبلیغات نه چندان گسترده با استقبال مردم مواجه شد و در یک هفته 5/1 میلیارد تومان در 24 سالن تهران فروش داشته است. کلاشینکف (سعید سهیلی)، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (بهروز افخمی)، امروز (رضا میرکریمی)، فرشته ها با هم می آیند (حامد محمدی) و حراج (حسین شهابی) دیگر فیلم های ویژه اکران عید فطر بودند که به نمایش خود ادامه دادند و جالب آنکه این 5 فیلم در 11 روز نخست روی هم رفته 870 میلیون تومان فروش داشته اند که با احتساب فروش فیلم «فرش قرمز» این رقم به 2 میلیارد و 283 میلیون تومان رسید.

در میان کم‌فروش‌ها هم "اینجا شهر دیگری است" به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا در صدر ایستاده است. پس از آن، "رهاتر از دریا" هم جزو آثار کم‌فروش امسال بوده است.

جدول زیر نشان می دهد که در حال حاضر فیلم های روی پرده و چند فیلم دیگر که پیش از آنها اکران شده است به چه آماری رسیده است.

نام فیلم

کارگردان

روزهای نمایش

فروش کل

آتش‌بس 2

تهمینه میلانی

16

1 میلیارد و242 میلیون تومان

آرایش غلیظ

حمید نعمت‌الله

16

411 میلیون تومان

شهر موش‌ها2

مرضیه برومند

38

6 میلیارد و 300 میلیون تومان

خواب‌زده‌ها

فریدون جیرانی

16

310 میلیون و 50 هزار تومان

خانوم

تینا پاکروان

16

185 میلیون تومان

فرشته ها با هم می آیند

حامد محمدی

31

680 میلیون تومان

آذر، شهدخت، پرویز ودیگران

بهروز افخمی

33

805 میلیون تومان

امروز

رضا میرکریمی

38

925 میلیون تومان

ردکارپت

رضا عطاران

42

2 میلیارد و 782 میلیون تومان

کلاشینکف

سعید سهیلی

39

1 میلیارد و 884 میلیون تومان


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: سینما ، فیلم ، اکران ، فروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار