عروسک‌گردان فیلم "شهرموش‌ها" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عروسک گردانی در ایران مهجور است/ "شهر موشها 2" اتفاق خوبی برای عروسک‌گردان‌ها بود

"سلطان احمدی" گفت: "شهر موشها 2" برایم کارگاه آموزشی خوبی در راستای نحوه عروسک گردانیم در طول حضورم در این حرفه بود.

سلطان احمدی عروسک‌گردان "کورل موش" درخصوص پروژه سینمایی شهرموشها 2 به خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: در پروژه سینمایی شهرموشها 2 عروسک اصلیم کورل موش بود در کنار آن خوشخواب و دم باریک را هم به همراه پیمان قاسمی عروسک‌گردانی کردم. 

وی افزود: ساخت پروژه‌های سینمایی عروسکی به ندرت در کشورمان ساخته می‌شود و مقایسه آن با کارهای دیگر وصف نشدنی است. "شهرموشها2" در کنار سختی‌هایی که داشت فضایی بسیار آموزشی بود که عروسک‌گردان‌ها می‌توانستند با ظرافت‌های مرضیه برومند در نحوه حرکت عروسک‌ها تجربه‌های خوبی را کسب کنند.



احمدی افزود: یکی از پلان‌های دشوار در شهر موش‌ها زمانی بود که باید عروسک کرل کورل موش را از یک تونلی عبور می‌دادم تا پیشوا را نجات دهد و در آن پلان خاک‌هایی بر روی سرو صورتم ریخته می‌شود و آن به سختی کار می‌افزود و یا زمانی که سکانس خارجی داخل ماشین که دزدهای پیشو داخل ماشین بودند علاوه بر سختی تکان عروسک‌ها به دلیل سراشیب بودن مسیر قدری کار را خطرناک کرده بود که حتی یکی از بچه‌ها دچار کشیدگی عضله شد. 

وی در ادامه به کلاس درس و موسیقی شهر موشها اشاره کرد و اظهار داشت: سکانس‌های دیگری که کلاس درس و کلاس موسیقی را نشان می‌داد از ظرافت‌ها و تمیزی خاصی برخوردار بود که تمامی عروسک گردان‌ها به خاطر آن زحمات بسیار دشواری را تحمل کردند تا همه عروسک‌ها به درستی بر روی صندلی بنشینند و سازها را در دست بگیرند و علاوه بر تمامی آنها ما باید دهان و تکان‌های ظریفی را هم بر روی عروسک انجام می‌دادیم. 

احمدی درخصوص مهجور بودن این هنر در کشور تصریح کرد: حرفه عروسک‌‌ گردانی در ایران جا نیفتاده و اغلب صداپیشگان هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند البته انتظاری از مخاطب نداریم چون زمانی که در صحنه قرار نگیرند نمی‌توانند به دشواری این حرفه پی ببرند و تنها سازندگان آثار به این کار اشراف دارند، مرضیه برومند و ایرج طهماسب و به درستی به این حرفه اشراف دارند و زحمات بچه‌های عروسک گردان را درک می‌کنند. 



عروسک گردانی "پسرعمه زا" در مجموعه "کلاه قرمزی" درخصوص آغاز و ورودش به این حرفه گفت: از سال 84 به صورت حرفه‌ای وارد این کار شدم و اولین کار عروسکی را با مریم سعادت در پروژه "خاطرات الاق مهربان" را آغاز کردم و بعد از آن عروسک‌گردان شخصیت پسرعمه‌زا در کلاه قرمزی شدم. 

وی خاطر نشان کرد: خوشحالم که در شهر موشها حضور داشتم و امیدوارم که ساخت چنین آثاری در کشورمان افزایش یابد. 

گفتنی است؛ سلطانی در اثری به نام "کوچه مروارید" به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید سالازرهی در شبکه نمایش خانگی به عنوان دستیار کارگردان، مشاور طرح و نویسندگی همکاری می‌کند و فاز اول این اثر که 7 قسمت است ساخته شده و بعد از ایام محرم وارد بازار خواهد شد. 


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا مردانی
۰۰:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام.من دارای استعداد صداپیشگی عروسکیم لطفا بگید چطوری به موفقیت برسم.اهل اصفهان آیا نیاز به کلاس هست!کجا برم؟
آخرین اخبار