بازداشت سه روزنامه نگار آلمانی در ترکیه

یک سازمان کرد مستقر در آلمان و سازمان گزارشگران بدون مرز روز یکشنبه اعلام کردند سه روزنامه نگار آلمانی شامگاه شنبه در دیاربکر در جنوب شرق ترکیه بازداشت شدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به گزارش خبرگزاری فرانسه این سازمان کرد موسوم به سیواکا آزاد و گزارشگران بدون مرز از بازداشت این خبرنگاران در جریان برگزاری تظاهرات طرفداران کردها خبر دادند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه در این باره اعلام کرد « سفارت آلمان در آنکارا، پایتخت ترکیه، در جریان این مسئله قرار گرفته است و به عنوان مقام ذیصلاح با شهروندان مربوطه (خبرنگاران بازداشت شده) در تماس است ».
این منبع افزود « سفارت تلاش می کند هر چه سریع تر این مسئله را روشن کند ».
به گفته سیواکا آزاد، پلیس ترکیه سه روزنامه نگار آلمانی را که کارت های روزنامه نگاری آلمانی و بین المللی دارند، به جاسوسی و به عنوان عاملان تحریک کننده متهم کرده است.
گزارشگران بدون مرز نیز اعلام کرد این سه روزنامه نگار شامگاه یکشنبه نیز در مرکز پلیس ضد تروریستی دیاربکر تحت نظر بودند و قرار است صبح روز دوشنبه در برابر دادستان شهر حاضر شوند.
بنجامین هیلر، یک روزنامه نگار طرفدار روزنامه نگار بازداشت شده اعلام کرد این روزنامه نگاران به طور آزاد کار می کنند. بیرن کیتزمن، یکی از این روزنامه نگاران بازداشت شده، عکاس است و عکس های خود را به خبرگزاری آلمانی اکشن پرس تحویل می دهد.
اولی میشل، رئیس خبرگزاری اکشن پرس در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره این مسئله، تایید کرد بیرن کیتزمن یکی از همکاران مستقل آنها است اما وی درباره بازداشت وی در ترکیه ابراز بی اطلاعی کرد.
به گفته بنجامین هیلر، دو روزنامه نگار دیگر آلمانی روبن مارتین نوگین باوئر و کریستین گرودوازکی هستند. آنها مقاله ها و عکس های خود را به ویژه به نشریه های آلمانی برلینر مورگن پست و تاتز و همچنین مجله گرینپیس می دهند.
 روز یکشنبه به دنبال ناآرامی های طرفداران کردها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد دولت زرادخانه خود را برای سرکوب خشونت ها در هنگام تظاهرات تقویت خواهد کرد. این در حالی است که در تظاهرات و خشونت های طرفداران کردها در جریان این هفته در ترکیه، بیش از 30 نفر کشته شده اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار