رئیس اتاق بازرگانی ایران در روز ملی صادرات:

صدای جبران برای حل مشکلات صادرات کوتاه است / پیشنهاد ادغام بانک تخصصی توسعه صادرات و صندوق ضمانت

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در طول دو، سه سال گذشته صادرات کشور بیش از هر بخشی دچار خسارت شد ولی متأسفانه صدای جبران برای حل مشکل صادرات بسیار کوتاه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش روز ملی صادرات گفت: آنچه که مسلم است در صحنه رقابت جهانی آنهایی موفق‌ترند و در عرصه صادرات از توفیق بیشتری برخوردارند که از تولید قوی‌تری برخوردار باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل عدم توجه کافی به توسعه تولید در کشور و ایجاد هزینه‌های تحمیل شده با کاهش رقابت‌پذیری برای تولیدات کشور در بازارهای جهانی مواجه بودیم.

شافعی بیان کرد: موضوع دیگر وابستگی کامل اقتصاد به نفت است که سال‌هاست این امر تکرار می‌شود اما کوچکترین اثری از تغییر در این زمینه وجود ندارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: همواره شاهد این هستیم که هرگاه درآمد نفت کاهش می‌یابد صادرات عزت پیدا می‌کند و میزان آن کمی افزایش می‌یابد اما زمانی که دلارهای نفتی به میزان کافی به کشور سرازیر می‌شود شاهد نامهربانی‌های فراوان به حوزه صادرات هستیم.
 
عوامل دست‌یابی به توسعه پایدار از دیدگاه شافعی

وی با بیان اینکه هنوز صادرات به عنوان یک مؤلفه برای توسعه اقتصاد کشور جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است به مواردی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: توسعه پایدار نیازمند تدوین یک استراتژی راهبردی توسعه است.

وی دامه داد: سال‌ها بحث صادرات نقل مجالس ما بوده است اما با این وجود هنوز نتوانسته‌ایم استراتژی راهبردی این حوزه را تدوین کنیم.

شافعی تصریح کرد: آنچه در کشورهای موفق اطراف همچون چین و ترکیه می‌بینیم نشان می‌دهد شروع کار این کشورها از تدوین این برنامه راهبردی نشأت می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین یک بار باید تصمیم بگیریم که مشکلات ساختاری صادرت را طبقه‌بندی کرده و یک راه‌حل بلندمدت برای توسعه صادرات کشور ارائه دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آنکه در طول این چند سال در بازارهای اطراف ما به خصوص کشورهایی که حجم صادرات ما به آنها است رخ داده، در واقع ما را از توجه اساسی به صادرات باز داشته است.

وی افزود: روش‌های معمول و مرسوم در این بازارها ما را از یک رقابت‌پذیری در بازارهای توسعه‌ای عقب رانده از این رو باید برای حل این مسائل چاره‌اندیشی کنیم.
 
در طول دو سال گذشته صادرکنندگان بازارهای خود را از دست دادند

شافعی در ادامه به آمار و ارقام صادرات اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی رغم آمار و ارقامی که از صادرات منتشر می‌شود چنین به نظر می‌رسد که در بسیاری از بازارها، جمع جبری مثبتی نداشته‌ایم چرا که در طول سال‌های گذشته صادرکنندگان ما دچار لطمات شدیدی شده‌اند که در این آمارها نمی‌گنجد.

وی اظهار داشت: در طول دو سه سال گذشته صادرکننده‌ای که با رنج و زحمت فراوان بازاری را بدست آورده بود متأسفانه از دست داد.

وی ادامه داد: همچنین این مسائل موجب شد منابع قابل توجهی از صادرکنندگان یا از بین برود و یا از مرزها برگشت داده شود.
 
شافعی اظهار امیدواری کرد: از این به بعد در قوانین مربوط به صادرات دچار تزلزل نشویم.
 
بنگاه‌های کوچک صادراتی باید مورد توجه قرار گیرند

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط صادراتی شود گفت: لازم است به بنگاه‌های کوچک و متوسطی که روند رو به رشد را طی می‌کنند در اعطای امتیازات خاص، مخصوصا در مورد انتخاب صادرکننده نمونه توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: این مسئله کمک می‌کند علاوه بر اینکه کار اعطای تسهیلات صادرات به صادرکنندگان انجام می‌شود یک بخش خدمت‌رسان به صادرات نیز داشته باشیم.

وی همچنین پیشنهاد داد: بانک تخصصی توسعه صادرات با صندوق ضمانت صادرات ادغام شوند تا علاوه بر اعطای تسهیلات یک سازمان خدمت‌رسان به صادرات باشند.
 
حمل‌ونقل مشکل اساسی صادرات کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به مشکلات حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت:‌ حمل و نقل موضوعی است که باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

وی افزود: آیا این یک جفا به صادرات کشور نیست که صادرکننده کالای آماده برای صادرات و همچنین مشتری کافی را داشته باشند اما در مسئله حمل و نقل با مشکل مواجه شوند؟

وی تأکید کرد: اگر این مشکل حل نشود چگونه به دنبال توسعه صادرات کشور هستیم؟

شافعی به بازار روسیه اشاره کرد و گفت: اگر میزان سفارش قابل توجهی از روسیه داشته باشیم بدون وجود وسیله حمل و نقل کافی به خصوص سردخانه چگونه می‌توانیم این بازار را پاسخ دهیم؟
 
عدم هماهنگی بین سازمان‌های مختلف، صادرات را به چالش کشیده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: آیا تمرکز تصمیم‌گیری‌ها در یک جای واحد برای صادرات امکان‌پذیر نیست؟

وی افزود: امروز صادرکننده ما در گمرکات کشور با مشکلات زیادی مواجه است چرا که عدم هماهنگی بین سازمان‌های مختلف صادرات را به چالش کشیده است.

وی ادامه داد: آیا امکان تفویض اختیارات وجود ندارد و آیا امکان ایجاد یک میز واحد برای صادرات وجود ندارد؟

وی تأکید کرد: ‌اگر سازمان توسعه و تجارت مسئول صادرات کشور است باید دارای اعتبارات، قدرت تصمیم‌گیری و اختیارات کافی باشد.
 
صدای جبران برای صادرات کوتاه است

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مسائل و مشکلات گذشته صادرات کشور بیش از هر بخشی دچار خسارت شد در حالی که صدای جبران برای حل مشکلات صادرات کوتاه است.

وی تأکید کرد: اگر صادرات پیشران حرکت خروج از رکود است باید به مشکلاتش توجه و برای جبران خساراتش تدبیری اساسی اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: مناسب نیست که نرخ تسهیلات بانگی را کاهش دهیم و در این بین نرخ صادرکنندگان افزایش یابد.

به گفته شافعی، صادرکنندگان شکننده رکود غیرتورمی هستند و آینده  اقتصاد کشور به این بخش بیش از هر بخش دیگری وابسته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان از رویکرد رئیس جمهور در سفر‌های خارجی و توجه ویژه به بخش خصوصی و صادرکنندگان در این سفرها تشکر و اعلام کرد: بخش خصوصی همواره همراه ایشان حضور داشت و از این موضوع برای رفع مسائل و تثبیت بازار در بازارهای جهانی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، مشکلات ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار