فضای ابری چیست؟

خوب و بدهای رایانش ابری

همه‌ی ما کم و بیش با فضای ابری آشنایی داریم، البته اکثرا تعریفی که از آن می دانیم “فضای ذخیره سازی آنلاین” است. اما به راستی فضای ابری چیست؟

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ شايد به تازگي واژه Cloud Computing  را به دفعات شنيده باشيد اين واژه در زبان فارسي به اشتباه پردازش ابري ترجمه شد است. اما معادل درست اين واژه رايانش ابري مي‌باشد. به عبارتي Cloud Computing به معني توسعه و به‌كارگيري فن‌آوري كامپيوتر Computing بر مبناي اينترنت Cloud مي‌باشد. فضای ابری اسمی است که بارها آن را شنیده اید. در سالهای گذشته همه ما خیلی نام کلود که معنی آن به فارسی به فضای ابری معروف شده است را شنیده ایم. مدت هاست در فضای های مجازی همه از محصولات و خدمات سرویس های ابری صحبت می کنند. اما دقیقا این اصطلاح نو ظهور چیست و کاربران کامپیوتر چه استفاده و سودی از آن می برند؟ فضای ابری چیز جدید یا منحصربفردی نیست اما بسیاری از شرکت ها در دو سال اخیر به این فکر افتاده اند که از این تکنولوژی می توانند فرصت های زیادی برای تولید ثروت فراهم کنند به همین دلیل روز به روز تبلیغات در مورد فضای ابری بیشتر و پر رنگتر شده است.

فضای ابری

اما فضای ابري چيست و چه كاربردي دارد؟

فضاهای ابری به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتنداز: deployment یا استقرار و سرویس ها Deployment یا استقرار نیز به چهار بخش مجزا تقسیم می شود که عبارت است: 1- فضای ابری خصوصی 2- فضای ابری همگانی 3- فضای ابری هیپریدی 4- فضای ابری اجتماعی. سرویس ها نیز از سه مجموعه تقسیم می شود. 1- خدمات پایه ای (Infrastructure-as-a-Service : IaaS) 2-خدمات زمینه سازی (Platform-as-a-Service :PaaS) 3- خدمات نرم افزاری (Platform-as-a-Service :PaaS)


فضای ابری
فضای ابری یک تعریف ساده و روان دارد. استفاده از یک هارد شخصی و ذخیره ی اطلاعات بر روی آن از طریق اینترنت می باشد که برای دسترسی به اینترنت باید از یک نام کاربری و یک کلمه عبور استفاده شود. شما با اندک زمان کم و نصب یک نرم افزار بسیار کم حجم بر روی سیستم خود به راحتی به این فضا دسترسی خواهید داشت. اطلاعاتی که توسط کاربر بر روی این فضا از طریق اینترنت ذخیره شده است از هر مکان و با هر رسانه ی قابل اتصال به اینترنت قابل دسترسی می باشد. توجه داشته باشید که این اطلاعات فقط از طریق اینترنت قابل دسترسی می باشد و این داده ها بین سیستم و فضای ابری شما به اشتراک گذاشته می شود. لازم به ذکر است که تغییرات بر روی یک نسخه، منجر به تغییر در تمامی نسخه های دیگر خواهد شد. پس برای دست یابی به فایل های به اشتراک گذاشته شده نیازی به اینترنت نیست چون یک نسخه از فایل بر روی سیستم شما وجود دارد و در صورتی که تغییری در یک فایل به وجود آید پس از اتصال به اینترنت ، فایل موجود در فضای ابری نیز تغییر کرده و به روز می شود.

فضای ابری

شايد مهم‌ترين مزيت اين سرويس‌ها دسترسي در هر جا و هر زمان، بدون نياز به نصب نرم‌افزار يا ابزار خاص  است. شما در هر كجا كه بخواهيد و باهر وسيله‌اي كه قابليت اتصال به اينترنت داشته باشد مي‌توانيد متن مورد نظر خود را در كمترين زمان ترجمه كنيد و يا جدول برنامه‌هاي خود را چك كنيد و يا آن را براي منشي خود در گوشه ديگر دنيا به اشتراك بگذاريد تا قرارملاقات هاي شما را تنظيم كرده و در همان لحظه در جدول كاري شما قرار دهد. شايد تنها محدوديت شما دسترسي به اينترنت و يا تمام شدن باتري تبلت يا گوشي تلفن همراهتان باشد.

مزايا:

امنیت: همیشه امنیت حرف اول را می زند. در بسیاری از موارد اطلاعاتی که شما بر روی هارد سیستم خود و یا تلفن همراه یا تبلت خود ذخیره کرده اید به دلایل شخصی و یا حرفه ای ارزش این اطلاعات از خود لپ تاپ و یا دیگر سخت افزارتان را دارد و در صورت به سرقت دستگاه خود نگران اطلاعات خود هستید و اولویت را به اطلاعات خود می دهید و نگران سرقت دستگاه خود نیستید. البته آن دسته از اطلاعاتی که بر روی سیستم شما ذخیره شده است بدون لاگین شدن قابل دسترس نخواهد بود پس در صورت سرقت هر یک از دستگاهای شما مطمئن هستید که هیچ کسی به اطلاعاتی که در فضای ابری خود ذخیره کرده اید دسترسی نخواهد داشت و هیچگونه نگرانی در این امر ندارید و میتوانید تمامی اطلاعات مهم خود در فضای ابری خود نگه دارید و در صورت لزوم از انها استفاده کنید. بازیابی اطلاعات: طبق گزارشات و تحقیقاتی که صورت گرفته است اگر در فضای ابری خود ناخواسته یک مورد از اطلاعات خود را حذف کنید دیگر جای نگرانی نخواهید داشت و می توانید امیدوار باشید زیرا این فایل ها قابل بازگشت هستند که خود یک دلیل برای نگرانی در مورد اطلاعات می باشد. شاید خواسته باشید که یکی از اطلاعات خود را کاملا حذف کنید و از فضای ابری شما بصورت کلی حذف شود ولی اطلاعات شما هرگز از بین نمی رود حتی اگر واقعا بخواهید که دیگر وجود نداشته باشند.

معايب:

در كنار مزاياي بسيار زياد استفاده از فضاي ابري خطرهايي نيز وجود دارد كه البته شايد كوچك ولي اطلاع از آن‌ها ضروريست. هکر ها: چندی پیش شاهد هک شدن iCloud اپل توسط هکرها بوده اید که هکر به حساب های کاربری افراد سرشناس نفوذ کرده و اطلاعات شخصی انها را در فضای اینترنتی منتشر کردند و این امر در مورد دیگر سرویس ها از جمله دراپ باکس صدق می کندخطر هك شدن اطلاعت هر جا و بر روي هر سيستمي وجود دارد ولي توجه به دو نكته در مورد فضاهاي ابري قابل تأمل است. اول آنكه شايد هكرها انگيزه بيشتري براي حمله به سرورهاي شركت‌هاي بزرگ داشته باشند تا سيستم شخصي شما. البته در بسياري از موارد تدابير امنيتي اين سرورها بسيار تواناتر از سيستم امنيتي سيستم شماست. نكته دوم اينكه بسياري از سرقت‌ها در زمان انتقال اطلاعات صورت مي‌گيرند. و شما در زمان استفاده از خدمات ابري پيوسته در حال انتقال اطلاعات هستيد و اين مي‌تواند فرصت مناسبي براي سارقان اطلاعات ايجاد كند .نقض حريم شخصي: شايد همگي ما در مورد شنود و خوانده شدن ايميل‌ها شنيده‌ايم. چقدر مي‌توان اطمينان داشت كه اطلاعاتي كه بر روي فضاهاي ابري ذخيره مي‌كنيد تنها توسط شما قابل‌دسترسي هستند؟ آيا شركت‌هاي خدمات دهنده از اطلاعات شما استفاده‌هاي آماري يا تجاري نمي‌كنند؟ البته بنظر مي‌رسد اين بهترين حالت سوء استفاده ممكن باشد ش ايد معايب ديگري نيز وجود داشته باشد اما اين مسائل چقدر براي شما اهميت دارد اگر داده‌هاي شما زياد محرمانه نيست. پس نگران مواردي از اين دست نباشيد.

معرفی 4 فضای ابری رایگان

1. گوگل درایو (Google Drive)

گوگل درایو



این سیستم را می توان از بهترین نمونه‌های فضای ابری دانست که توسط گوگل پشتیبانی می شود. می‌توان در آن به طور همزمان به ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات و فایل‌ها پرداخت. شما نیاز به ثبت نام یا ساختن اکانت‌های متعدد نخواهید داشت چرا که این سیستم برروی حساب گوگل شما فعال خواهد بود. در سرویس رایگان آن شما می‌توانید تا 5 گیگابایت ذخیره سازی را انجام بدهید و در سرویس پولی این میزان تا 100 گیگابایت افزایش خواهد یافت. سرعت آپلود و راحتی کار با آن از دیگر مزایای این سیستم است.

۲. وان درایو (Microsoft OneDrive)

وان درایو

این سرویس هم برای افرادی مناسب است که خواهان سرعت بالا در آپلود هستند و محیط آن مانند اینترنت اکسپلورر است. تا 25 گیگابایت قابلیت ذخیره‌سازی دارد و در آن تا 50 مگابایت به طور همزمان می توان فایل ذخیره کرد. به این سیستم از طریق وب‌سایت می توان دسترسی پیدا کرد و اپلیکیشن ویندوزفون، آیفون و اندروید نیز برای آن منتشر شده است. همچنین قابلیت ویرایش فایل های آفیس به صورت مستقیم در آن برقرار است.

برای ورود به وان درایو اینجا کلیک کنید.

3.آی‌کلاد (iCloud)

آی‌کلاد

این سرویس برای دستگاه‌های با سیستم عامل iOS موجود است و به شما قابلیت ذخیره‌سازی تا 5 گیگابایت را می‌دهد و اگر مورد نیاز شما نبود باید برای افزایش آن مبلغی را بپردازید. تمام کسانی که فایلی را از فروشگاه iTunes خریداری کرده و از طریق این سیستم اشتراک‌گذاری می‌کنند، از حجم 5 گیگا‌بایتیشان کم نمی‌شود. این سیستم نیز مانند سرویس قبلی قابلیت ذخیره‌سازی همه نوع فایل را به شما می دهد.

برای ورود به آی کلاد اینجا کلیک کنید.

4. دراپ‌باکس (Dropbox)

دراپ باکس

دراپ‌باکس یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سرویس‌های فضای ابری است. استیو جابز پیش از راه‌اندازی iCloud سعی کرد دراپ‌باکس را خریداری کند که البته توافقی بین این دو حاصل نشد. رابط کاربری بسیار ساده، محیطی زیبا و کاربر پسند. امکان ذخیره‌سازی همه نوع فایل و به اشتراک‌گذاری آنها، قابلیت همگام‌سازی فایل‌ها از طریق یک فولدر اختصاصی در سیستم عامل دسکتاپ شما و پشتیبانی از همه پلتفرم‌های جدید موبایل آن را به یکی از برترین سرویس‌های ارایه فضای ابری تبدیل کرده است. شما در ابتدا ۳ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار خواهید داشت که البته با دعوت از دوستانتان می‌توانید این فضا را به ۱۶ گیگابایت هم برسانید. مزیت این سرویس این است که بر خلاف وان‌درایو، گوگل درایو و آی‌کلاد شما را به یک اکوسیستم خاص سوق نمی‌دهد و مستقل از این که بیشتر از سرویس‌های کدام کمپانی استفاده می‌کنید می‌توانید از دراپ‌باکس استفاده کنید.

برای ورود به دراپ باکس اینجا کلیک کنید.


 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
آقا کلمه "رایانش "جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
منظور ایشون از رایانش ( محاسبه کردن ) هستش
Iran (Islamic Republic of)
سعید واحدی
۱۸:۱۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۳
عاااااااالی بود
آخرین اخبار