دانشنامه پزشکی//

آیا سرطان مری قابل پیشگیری است؟

سرطان مری سرطانی است که از سلولهای مری منشا گرفته باشد. کانسر مری بسته به عامل ایجاد سرطان اصولاً دو نوع تقسیم می شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران، سرطان مری (به انگلیسی: Esophageal cancer) به معنی سرطانی است که از سلولهای مری منشا گرفته باشد. کانسر مری بسته به عامل ایجاد سرطان اصولاً دو نوع است سرطان سلولهای سنگفرشی مری ( SCC ) و یا آدنوکارسینوم مری . سرطان سلولهای سنگفرشی عمدتاً" در قسمت فوقانی و میانی مری ایجاد می‌شود.آدنوکارسینوما غالباً" در بافت غده ای در قسمت تحتانی مری (محل اتصال مری به معده) بوجود می آید. علائم و درمان این دو نوع مشابه می‌باشد. در مواردی که سرطان قابل درمان نباشد٬ بیمار به بخش پالیاتیو برای مراقبت‌های تسکینی٬ معرفی می‌گردد.

محتویات  
۱ سبب‌شناسی
۲ علایم بیماری
۳ تشخیص
۴ درمان
۵ منابع
۶ پیوند به بیرون
سبب‌شناسی

الکل، نوشیدن چای داغ، سیگار، زمینه ژنتیکی، رژیم غذایی حاوی روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، نمک، انواع ترشی و نوشابه گازدار وکنسرو احتمال سرطان مری را افزایش می دهند. مصرف میوه، سبزی، زیتون، لبنیات کم چرب و ماهی با خطر کمتری برای ابتلا به سرطان مری همراه است . آشالازی، مری بارت، پرتوتابی، سن بالای چهل سال، ریفلاکس و ... نیز احتمال کانسر مری را بالا می برند.

علایم بیماری
متأسفانه در ابتدا، بیمار علامتی ندارد ولی در مراحل پیشرفته بیمار دچار دیسفاژی (اختلال در بلع) می‌شود دشواری بلع زمانی بروز می‌کند که تقریباً ۷۵٪ قطر طبیعی مری اشغال شده باشد که ابتدا در مورد غذاهای جامد است ولی به تدریج حتی نوشیدن مایعات نیز دشوار می شود. کاهش وزن، احساس توده و برجستگی در گلو و بلع دردناک نیز ممکن است با پیشرفت بیماری دیده شوند.رگورژیتاسیون (بالا آمدن غذای هضم شده بدون زور و فشار) غذای هضم نشده همراه با تنفس بدبو، سکسکه که ممکن است با استفراغ و پنومونی آسپیراتیو (التهاب لایه‌های ریه) همراه باشد، از دیگر علائم این بیماری هستند. در صورتی که سرطان به خارج از مری انتشار یابد اغلب نخست به غدد لنفاوی می رود در مراحل بعدی به کبد، ریه ها، مغز و استخوانها گسترش می یابد. پیش آگهی سرطان مری در مراحل پیشرفته وخیم است. این بیماری در ایران به خصوص استان گلستان شایع است. علایم شایع شامل مشکل یا درد به‌هنگام بلع٬ کاهش وزن سریع٬ استفراغ مخاط خون‌آلود است.

تشخیص
در صورت پیدایش دشواری بلع و یا علائم دیگر ارزیابی و تشخیص را می توان با آندوسکوپی و یا رادیوگرافی با باریوم انجام داد . مزیت آندوسکوپی این است که امکان نمونه برداری از تومور را میسر می نماید .

درمان
مهم‌ترین عامل در پیش بینی طول عمر بیماران که بر انتخاب روش درمانی تأثیر می گذارد مرحله تومور است . جراحی در مراحل اولیه مؤثر می‌باشد . بطور همزمان یا منحصراً می توان شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز انجام داد .گزاردن استنت مری توسط آندوسکپ میتواند موجب بهبودی بلع و کیفیت زندگی در این بیماران شده وصدمات ناشی از جراحی را ایجاد نمی کند. جراحی اندوسکوپیک با لیزر نیز ممکن است. در مراحل پیشرفته بیماری جراحی جهت عنوان کمک به عبور غذا صورت می گیرد و درمانی نیست.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار