مسئول بخش ویتره و رتین بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکان: ایران

احتمال پیدایش عارضه در هر نوع جراحی وجود دارد

دکتر علیرضا رمضانی با بیان اینکه در هیچ نوع جراحی نمی توان گفت عارضه بوجود نخواهد آمد، افزود: هرچند جراح در کار خود خبره و باتجربه باشد، باز هم احتمال پیدایش عارضه است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علیرضا رمضانی مسئول بخش ویتره و
رتین بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکان ایران گفت: از آنجایی که پیدایش عارضه غیرقابل اجتناب است، جراحان باید بداند چگونه از این عوارض پیشگیری کنند و در صورت بروز عارضه چگونه آنرا درمان کنند تا میزان آسیب رسانی به چشم به حداقل ممکن برسد. 

وی اظهار داشت: در حین انجام هر نوع جراحی در چشم نیز ممکن است برای جراح مشکل ایجاد شود؛ مثلا ممکن است در حین جراحی بیماری‌های شبکیه، بیمار دچار خونریزی شود یا شبکیه دچار پارگی شود بنابراین جراح باید بتواند در چنین شرایطی عوارض را به حداقل برساند. 

رمضانی در خصوص عوارض ناشی از عیوب انکساری چشم نیز گفت: برخی از این عوارض، شایع‌تر و برخی دیگر نادرترند. 

وی افزود: در بسیاری موارد ممکن است عیوب انکساری آنچنان که باید اصلاح نشود و مقداری از آن بماند یا بیشتر از حد نیاز اصلاح شود یعنی فردی که نزدیک بینی داشته بعد از عمل دچار دوربینی شود. 

رمضانی عنوان کرد: این عوارض ممکن است در شرایطی رخ دهد که از ابتدا انتخاب بیمار برای این عمل مناسب نبوده باشد مثلا اینکه بیمار دچار قرنیه نازک بوده و پس از جراحی با مشکل قوز قرنیه مواجه شود. 

وی اضافه کرد: برخی دیگر از عوارض مانند التهابات بیش از حد، عفونت یا افزایش فشار چشم ممکن است در اثر عمل یا مصرف داروهای پس از عمل برای بیمار به وجود آید. 

وی گفت: از عوارض دیررس جراحی عیوب انکساری چشم نیز می‌توان به بازگشت مقداری از عیب انکساری چشم اشاره کرد که پس از مدتی بیمار مجبور می‌شود از عینک استفاده کند. 

رمضانی ادامه داد: خشکی چشم نیز از جمله این عوارض است و برخی بیماران برای مدت طولانی لازم است از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.