یک کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد؛

موج هماهنگ کشورها در جهت عضویت رژیم اشغالگر قدس در NPT /انباشت زرادخانه رژیم صهیونیستی با غفلت نهادهای بین‌المللی

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه با هماهنگی بین کشورهای در حال توسعه و جنبش غیرمتعهدها موجی در نظام بین‌الملل برای تحقق عضویت رژیم اشغالگر قدس در NPT به راه خواهد افتاد، گفت: غفلت نهادهای بین‌المللی در عدم عضویت رژیم صهیونیستی موجب انباشت زرادخانه اتمی‌ این کشور شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ رژیم صهیونیستی از همان ابتدای تجاوز به فلسطین و تشکیل آن در تاریخ در ۱۵ اوت ،۱۹۴۸ به مسائل هسته‌ای توجه داشته است.

همكاری آمریكا با اسرائیل در جهت دستیابی این رژیم به سلاح‌های هسته‌ای، با امضای قرارداد مورخ ۱۲ ژوئیه ۱۹۵۵ و در پی تماسهای "ابا ابان" سفیر وقت اسرائیل در واشنگتن با "مورهد پاترسن" ، رییس هیأت مذاكره كنندگان آمریكا در برنامه "اتم برای صلح" آغاز شد.

رژیم اشغالگر قدس تاکنون به هیچ یك از معاهدات بین المللی مربوط به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ملحق نشده و به عضویت NPT نیز در نیامده است .

 همراهی ایالات متحده آمریكا با اسرائیل  سبب شده تا این كشور برخلاف قوانین بین المللی به توسعه و گسترش فعالیت‌های اتمی خود بپردازد . البته با انتقاد و اعتراضات بسیاری از بازیگران در سطح بین المللی همراه بوده است ، اما بدلیل همراهی نكردن آمریكا ره به جایی نبرده است. رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن نزدیك به ۲۰۰ كلاهك هسته ای مهمترین تهدید در منطقه به حساب می آید.

"احمد کاظم‌زاده" در رابطه با عدم عضویت رژیم اشغالگر قدس در NPT اظهار داشت:عضویت رژیم صهیونیستی در NPT بستگی به فشارهای دیگر کشورها دارد، با توجه به اینکه ایران به عضویت NPT درآمده اما فشارهایی به ناحق بر کشورمان اعمال شده است.

وی در ادامه افزود: در طی سالهای گذشته از طرف کشورمان اجازه بازرسی از اماکن هسته‌ای صلح آمیز به ناظران سازمان انرژی اتمی داده شده اما به دلیل اعمال نفوذ برخی از قدرت‌ها بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشارهایی بر کشورمان اعمال شده است.  
 
کاظم‌زاده درخصوص عدم عضویت اسرائیل در NPT تأکید کرد: با وجود اینکه رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت NPT درنیامده و تاکنون اجازه بازرسی را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده، هیچ نوع فشاری بر آنها اعمال نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه عدم عضویت رژیم صهیونیستی موجب انباشت ذرات‌خانه اتمی‌اش شده است، تصریح کرد: تأثیرپذیری کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی از رژیم صهیونیستی مانع مقابله با برنامه‌های هسته‌ای این رژیم شده است.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از راه‌های پایان به این خلاء را تغییر رویکرد و مواضع کشورهای تأثیرگذار دانست، افزود: تا زمانی که مواضع و رویکرد کشورهای موثر نسبت به عضویت رژیم اشغالگر قدس در NPT تغییر نکند، اتفاقی نخواهد افتاد.  
 
وی تصریح کرد: درصورتی که بین کشورهای در حال توسعه و جنبش غیرمتعهدها همکاری و هماهنگی و یکپارچگی ایجاد شود، موجی در نظام بین‌الملل برای تحقق عضویت اسرائیل در NPT به راه خواهد افتاد تا شاید با اعمال فشارها و تغییر رویکردها رژیم صهیونیستی به عضویت NPT درآید.  

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار