اجرای کنسرت هندی «معین الدین خان» در تالار وحدت

کنسرت «معین الدین خان» شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته کنسرت "معین الدین خان" از کشور هندوستان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا مجری برنامه به روی صحنه آمد و گفت: امشب شب خاصی است در خدمت بزرگانی هستیم که در سطح جهان مطرح بوده و شهرت فراوانی به هم زده اند و این شب چهارم است که در خدمت این افراد هستیم.

وی ادامه داد: در هندوستان بزرگ ترین جایزه ای که به هنرمندان می‌دهند عنوانش "پادامچولی معین الدین" نام دارد. خانواده‌ی "معین الدین" خاندان بسیار مشهوری است و حدود 300 سال است که به نوازندگی مشغول هستند.

در ابتدای کنسرت راگ "ماروبی ها" توسط نوازندگان نواخته شد که در فلسفه‌ی این قطعه این طور می‌گویند که این موسیقی را عصرها برای راحتی روح و افکار می‌نوازند.

در ادامه مجموعه‌ای از آهنگ‌های عارفانه و صوفیانه توسط "معین الدین خان"، "صابرخان" و "محسن خان" اجرا شد. که در این اثر پدر می نواخت و پسر می خواند. این قطعه "یا الله یا هو" نام داشت.

راگ "میشلو پیلو" در ادامه‌ی کنسرت نواخته شد و در انتها شعر عارفانه ی دیگری با عنوان "مولا علی (ع)" را در مدح و ثنای حضرت علی (ع) اجرا کردند.

از اعضای گروه کنسرت هندوستان باید به "پادامچولی معین الدین"، "پاندید گامچارا"، "صابرخان" از شاگردان خود معین الدین، "محسن خان" فرزند معین الدین اشاره کرد.

* و اما ...

در انتها باید عنوان شود در کنسرت "معین الدین خان" شلختگی موج می‌زد و هر کس کار خود را بر روی صحنه انجام می داد و به حرف یکدیگر هم توجهی نمی‌کردند.

کنسرت "معین الدین خان" هم یک دور همی بود تا هندی‌هایی که در ایران زندگی می کردند را دور هم جمع کند در غیر این صورت رعایت نکردن ریتم توسط ساز ضربی آن هم نه یک بار بلکه به دفعات برای من جای تعجب داشت.

البته که هندی‌های حاضر در سالن از این موسیقی بسیار لذت بردند به همین خاطر به خود تلقین می‌کنم که من چیزی نمی فهمم.
 
گزارش از: مهدی خان محمدی /

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار