افزايش 10 درصدی ترانزيت کالا از خاک ايران

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ترانزیت ۹ میلیون و ۹۱۱ هزار تن کالا از مرزهای کشور در ۹ ماه سال جاری خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد عطرچیان افزود: در این مدت ۹ میلیون و‌ ۴۳۱ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۵ درصد از طریق جاده و ۴۷۹ هزار تن معادل ۵ درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شده و ترانزیت جاده‌ای ۱۰ درصد افزایش یافته است. 

وی اظهار داشت: ۴ میلیون و ۴۸۲ هزار تن از این کالا‌ها موادنفتی و ۵ میلیون و ۴۲۸ هزار تن مواد غیرنفتی است و عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی مانند مواد سوختی، انواع پنبه، انواع ترکیبات شیمیایی، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، مواد غذایی، وسایل نقلیه باری و مسافری است. 

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی گفت: پایانه پرویزخان با ۲ ‌میلیون و ۶۲۰ هزار تن معادل ۲۶ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به است و مرزهای بندرعباس، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند. 

عطرچیان گفت: در ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام خمینی (ره) با ۳ ‌میلیون و ۳۷۵ هزار تن معادل ۳۴ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، سرخس و لطف‌آباد در رده‌های بعدی هستند. 

بیشترین تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدأ عراق به مقصد امارات است و از ۴۲۸ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۲۶۰ هزار دستگاه معادل ۶۱ درصد توسط کامیون ایرانی و بقیه با کامیون دیگر کشور‌ها از کشور حمل شده است. 

عطرچیان افزود: با کامل شدن زیرساخت‌ها و نقش راهگذرهای شمال – جنوب و شرق – غرب در تکمیل کریدورهای بین‌المللی، جایگاه ایران در این صنعت مستحکم می‌شود و ایران قطب ترانزیت در منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترانزیت ، کالا ، خاک ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار