اراک؛

آژیری که التماس مریض را برای زنده ماندن ندا می دهد

ریشه واژه «آمبولانس»، کلمه «آمبولار» یا «آمبولانت» است که در زبان لاتین به معنی پیاده راه رفتن می‌باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، در اواخر قرن هجدهم، فرانسوی‌ها اولین وسایل حمل‌ونقل بیمار را به شکل آمبولانس ساختند و به کمک همین وسیله که شبیه کالسکه بود، مجروحان جنگی و بیماران به بیمارستان حمل می‌شدند تا بعدها که این چهار چرخ های تند رو به رأس کار آمدند.
در طی جنگ‌های کریمه، در نیمه دوم قرن نوزدهم کالسکه‌های چهارچرخه‌ای ساخته شدند که به‌وسیله انسان یا اسب رانده می‌شدند. این کالسکه‌ها کار انتقال بیماران به بیمارستان را انجام می‌دادند.

کری بی اعتنایی در اثر بی حواسی

آقای حسن زاده یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می گوید: برخی اوقات در اثر بی حواسی دچار نوعی کری بی اعتنایی می شویم عاملی که شاید گاهی دست خودمان باشد و گاهی نیز برعکس آنقدر غرق در اتفاقات روزمره باشیم که هیچ صدایی حتی صدای آژیر ماشین آمبولانس هم ما را از لاک مشغله هایمان بیرون نیاورد.

قدمی کوچک برای کمک به هم نوع

عبدی یکی دیگر از شهروندان ادامه می دهد: این عکس العمل یه جورایی در جامعه ما عادی شده و خیلی هامون که پشت فرمون ماشینهایمان نشسته ایم و صدای آژیر مداوم ماشین حمل مریض را می شنویم حال از روی عمد یا غیر عمد آنقدر حس خودخواهی به خود می گیریم که حتی نمی خواهیم با کنار رفتن از سر راه آمبولانس قدمی کوچک برای کمک کردن به بیماری که در آمبولانس هست برداریم حتی گاهی هم این ماشین راه باز کنی میشود برای رانندگانی سودجو که می خواهند زودتر به مقصد خود برسند.

روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، تصریح می کند: در حالی که فوریت‌های پزشکی با ثانیه‌ها و لحظه‌ها سر و کار دارد، برخی رانندگان نه تنها راه را برای تسریع حرکت آمبولانس باز نمی‌کنند، بلکه حتی با حرکات زیگزاگی، موجب تاخیر در امداد رسانی شده و گاه حتی اعتراض‌هایی هم مبنی بر سروصدای آژیر آمبولانس انجام می‌دهند.

یاسر قربانی اظهار می کند: یکی از مشکلات بر سر راه آمبولانس ها وجود ترافیک و رعایت نکردن و توجه عمد یا غیر عمد شهروندان عزیز اراکی است و این مشکل بخصوص در معابری همچون عباس آباد و خیابان امام کلانشهر اراک وجود دارد.

وی همچنین در ادامه بیان می کند: این مشکل در جاده ها هم دامن گیر این ارگان است شاید در ذهنمان اینطور تلقی شود که در جاده ها ترافیک کم است ولی یک سری از ماشین ها خواسته یا ناخواسته در رساندن خدمت به حادثه دیدگان اختلال ایجاد می کنند.

قربانی همچنین با بیان اینکه صدای آژیر در اصل صدای ناله های التماس یک مریض به مردم است که با همکاری و کنار رفتن به جانی دوباره گرفتن او کمک کنند اظهار داشت: میانگین رسیدن آمبولانس بر سر حادثه 6 الی 14 دقیقه است ولی این تایم در صورت بودن ترافیک و همکاری نکردن مردم گاهی به نیم ساعت هم می رسد.

روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی اراک در پایان خواست تا به این صدای التماس احترام گذاشته و بیشتر به این مسئله مهم توجه داشته باشند.

آری گاهی حاصل حتی یک بی توجهی غیر عمد ممکن است گرفتن جان یک شهروند را در پی داشته باشد پس سعی کنیم با ایجاد تلنگری در خود حس همدردی را در وجودمان بیشتر پرورش دهیم.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: آمبولانس ، آژیر ، مریض ، مرکزی ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.