اراک؛

لوبیای سحرآمیز بدن

تو بدن هرکدوم از ماها در طرفین ستون فقرات و در موازات اصلی مهره 1 تا 3 کمری یک جفت عضو لوبیایی شکل و قهوه‌ای رنگ وجود داره که بهش میگن کلیه، وزن هر کلیه در بالغین ۱۵۰ گرم و اندازه مشت بسته فرد است ، طول کلیه 11 سانتیمتر ، عرضش6 سانتیمتر و ضخامتش 3 سانتیمتر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، کلیه ها وظیفه دارن آب بدن را تنظیم، مواد زائد را برداشت کنند و هورمون بسازند اما وقتی نارسا بشوند باید درمان دیالیز انجام بشود ، محمدباقرملک حسینی بیمار 72 ساله ای که 4 ساله کلیه هاش از کار افتاده .

یکی از بیماران دیالیزی استان مرکزی گفت: بر اثر ورم شدید پا به بیمارستان مراجعه کردم و متوجه شدم که کلیه های خود را از دست داده ام و هم اکنون 15 سال است که دیالیزی شده ام.

محمدباقر ملک حسینی یکی دیگر از بیماران دیایزی اراکی گفت: براثر دیابت و افزایش فشارخون کلیه های من دچار اسیب شد و هم اکنون 26 سال است که دیالیز می شوم.

یکی از فوق تخصصان کلیه در اراک میگوید: بیماری کلیوی معمولا بی سر و صدا پیشرفت می کند و قبل از ایجاد هر گونه شکایت موجب تخریب قسمت عمده ای از فعالیت و عملکرد کلیه میشود، این افراد کسانی هستند که مبتلا به بیماری قند - دیابت - پرفشاری خون، بیماری عروقی و وابستگان نزدیک افراد مبتلا به بیماریهای ارثی کلیه می باشند
دکتر ناصر سعیدی افزود: خستگی ، پرفشاری خون، ورم چشم ها، دست یا پا، دفع ادرار خونی، ، شب ادراری و کاهش اشتها بعضی از علائمی است که می تواند نشانگر بیماری کلیوی باشد.

وی گفت: دياليز نوعي درمان است كه برخي از فعاليت‌هاي كليه را انجام مي دهد. اين درمان زماني كه كليه ها قادر به برآوردن نيازهاي بدن نباشد مورد نياز است.

سعیدی افزود: معمولا هر جلسه دياليز همودياليز 4 ساعت طول مي كشد و به صورت سه جلسه در هفته انجام مي شود و در زمان دیالیز ممكن است فرد دچار تهوع ، استفراغ ، تورم و احساس خستگي شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، هر سال بین 15 تا 17 درصد به تعداد بیماران دچار نارسایی حاد کلیه در کشورهای مختلف دنیا اضافه می شود.

طاهراحمدی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است با ساخت جدید بیمارستان ولی عصر بخش دیالیز به بیمارستان امیرکبیر منتقل شود و فضایی که در انجا در نظر گرفته شده خوشبختانه فضایی است که امکان افزایش تخت در انجا است.

وی گفت: بخش دیالیز دیگری در بیمارستان ولی عصر جدید اراک در نظر گرفته شده است و انشالا با ساخت این بخش و راه اندازی بخش دیالیز جدید مشکل کمبود را در استان کاهش می دهیم .

وی افزود: در استان مرکزی بدلیل ساخت ساختمان جدید بیمارستان ولیعصر، افزایش تعداد بیماران دیالیزی در استان و فرسوده بودن و طولانی بودن عمر دستگاهها باعث شده که بخش دیالیز از وضعیت خوبی برخوردار نباشد.

دکتر طاهر احمدی با اشاره به نارضایتی برخی از بیماران دیالیزی استان گفت: 8 صبح تا 12 کار دیالیز انجام می شود و بعد بین شیفت بعدی یک بخش مربوط به بحث استریل کردن دستگاهها و بحث ست جدید که باید نصب شود را داریم که قاعدتا بیمار بین این مدت مقداری زمان معطل می شود که این امر با توجه به شرایط جسمی و بیماری که بیماران دارند سخت است و ما به بیماران حق می دهیم.

وی گفت: عمده مشکلات بیماران دیالیزی استان با انتقال این مرکز به بیمارستان امیرکبیر ، افزایش تخت، راه اندازی 7 دستگاه دیالیز جدید رفع خواهد شد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: رژیم غذایى مناسب و مغذى ،رعایت کلسترول خون، نکشیدن سیگار ، ورزش روزانه ، چکاو سالانه کلیه ها می تواند در سلامتی کلیه ها موثر باشد. نسرین یادگاری افزود: پرهیز از موادی که دارای پتاسیم زیادی هستند و مصرف روزانه 8 لیوان اب می تواند به بیماران دیالیزی کمک کند.

رئیس بیمارستان ولیعصر اراک گفت: بخش دیالیز این مرکز درمانی دارای 26 تخت فعال است که به 171 بیمار دیالیزی در 4 شیفت خدمات ارائه می دهد.

جمالیان افزود: متاسفانه به خاطر کمبود تخت و کمبود فضایی که وجود دارد منجر شده که دستگاههای ما دو برابر میزان استاندارد کار کنند و معمولا بخش های دیالیز دو شیفت فعال هستند و ما بخاطر اینکه طبق استاندارد باید 45 تخت دیالیز داشته باشیم متاسفانه مجبوریم 4 شیفت را فعال کنیم و شیفت اخر بین ساعت 2 الی 3 بامداد معمولا طول می کشد که برای بیماران دیالیزی بسیار سخت است.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: لوبیا ، سحرآمیز ، ستون ، مرکزی ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.