اراک؛

راکبانی که گاهی جان خود را طعمه می کنند

در این گزارش می خواهیم از راکبان دو چرخ های تند رویی بگوییم که گاهی از سر بی حواسی و عجول بودن برای رسیدن به مقصد جان خود و همشهریان خود را طعمه حوادث قرار می دهند و از هر راه و بی راهی برای به قولی میان بر زدن استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، كافيست يك روز در سطح شهر راه بيفتيم و لنز چشمانمان را قاب بگيريم از صحنه تصادف موتورسواراني كه دركوچه و خيابان‌هاي اين شهر تردد مي‌كنند ، نمي‌دانم چرا اما باز ياد همان كلام الهي مي‌افتم كه هر كس در نجات جان انساني بكوشد در نجات جان تمام انسان‌ها كوشيده است.

خطر هر لحظه در کمین است

آقای محمود عبدی یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، می گوید: بسیاری از موتورسواران اکثر اوقات به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترک‏بند موتور‏سیکلت قرار می‏دهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آن‏هاست و ممکن است آنها را با خطرات جبران‌ناپذیری رو به‌رو کند.

خانم رحیمی یکی دیگر از همشهریان عزیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اراک، می افزاید: برخی از جوانان معتقدند با ويراژ دادن با اين وسيله نقليه تند رو، هيجان نهفته در وجودشان با این شيوه ی نامناسب تخليه مي‌شود اما نمی دانند که سخت در اشتباه هستند.

کارشناس پلیس راهور استان مرکزی در ادامه این گفتگو اظهار دارد: بحث فرهنگ موتورسواری در کشورمقوله مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در اين بين موضوع تأثیر‌ برانگيز آن است که ما از معدود کشورهایی در دنیا هستیم که جوانان و نوجوانان ما در کشور با اين پندار پاي در جرگه موتورسواران مي‌گذارند كه فكر مي‌كنند موتورسواري ساده‌تر از آن است كه بخواهند تحت آموزش قرار گيرند و همين موضوع سبب شده تا عامل ۵۰ درصد از تصادفات موتورسواران باشند.

داوود مُطَلّبی در ادامه می افزاید: بشر فراموش كار است اما باید همیشه به یاد داشته باشد که حادثه خبر نمي‌كند و در اين ميان تمام ما وظيفه داريم هر روز براي بهبود فرهنگ ترافيكي و نجات جان انسان‌ها حتي شده در حد يك توصيه ساده تلاش كنيم.

بیشترین متوفیان موتورسیکلت مربوط به شهرستان ساوه

وی همچنین اظهار می کند: از مجموع تصادفات منجر به فوت در 5 ماهه گذشته سال جاری در استان مرکزی 54 درصد عابران و مابقی مربوط به موتورسواران می شود.

مطلبی همچنین خاطرنشان کرد: میزان آمار فوتی های موتورسواران مربوط به شهرستان ساوه و متوفیان عابر مربوط به کلانشهر اراک می شود.

کارشناس پلیس راهور استان مرکزی با بیان این که موتورسیکلت بر خلاف ابعاد کوچکش نسبت به اتومبیل، چند برابر آن آلودگی تولید می کند، می افزاید: موتورسواران نه تنها جان خود و ترک نشینان خود را به خطر می اندازند بلکه در مرگ و میر عابران بی گناه نیز نقش دارند.

وی همچنین تصریح می کند: با نگاهی به گروه سنی بیشترین تلفات حوادث موتورسواران، می‌تواند حاکی از آن باشد که ماجراجویی‌ها و راندن‌های سریع و بی‌محابا در این میان بی‌اثر نیست.

مطلبی بیان می کند: جوانانی که هیجان‌ها را در تک چرخ زدن‌ها می‌جویند و درست همان لحظه که چرخ جلویی موتور را بالا برده‌اند حس عقابی را دارند که روی ابرها به پرواز در آمده است آن هم درست در لحظه‌ای که تماشاچیان این صحنه به وحشت افتاده‌اند و هر چه وحشت تماشاچیان شدیدتر،‌ لذت و هیجان تک چرخ زنان هم بیشتر می شود.

این کارشناس همچنین اظهار می کند: به نظر می‌رسد راه حل فقط به دست پلیس نیست و برای کاهش رفتارهای پرخطر موتورسواران علاوه بر آموزش‌های لازم از سوی پلیس و نهاد‌های آموزشی باید به نکات دیگری هم توجه داشت. آن هم در شرایطی که این الگوی مرگ در سال‌های پیاپی تکرار می‌شود و بدون هیچ رقیبی می‌تازد.

مطلبی در پایان خاطرنشان می کند: این الگو نشان می‌دهد که در کشور ما هنوز فرهنگ استفاده از موتورسیکلت به درستی تعریف نشده و از این رو قوانین از سوی موتورسواران به درستی رعایت نمی‌شود و خیلی از موتورسواران از آسیبی که به خودشان و جامعه می‌زنند مطلع نیستند، آن‌ها شاید زمانی این را بفهمند که کار از کار گذشته است و مرگ با آغوش باز به استقبال آمده و پشیمانی سودی ندارد.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: موتور ، طعمه ، جان ، مرکزی ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.