اراک؛

"چند فرزندی یا تک فرزندی"، کدام بهتر است؟

مسئله "تک فرزندی" موضوع جدیدی نیست اما شاید هیچ زمان به این اندازه مطرح نبوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، بیشتر زوج های جوان پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک، تصمیم به بچه دار شدن می گیرند و ترجیح می دهند جمع خانواده 3 نفره خود را محفوظ نگه دارند.

یکی از مادران اراکی می گوید: من و همسرم بدلیل سن بالا و دیر ازدواج کردن و شاغل بودن قط صاحب یک فرزند هستیم و مجبور هستیم فرزندمان را به مهد کودک بفرستیم و این باعث شده است تا دخترم مبینا از نظر روحی در خانه کمی دچار انزوا و گوشه گیری شود.

فاطمه رسولی یکی از خانمهایی که در سن 35 سالگی و به تازگی صاحب فرزند شده است می گوید: من و همسرم فقط دوست داریم یک فرزند داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی از عهده بزرگ کردن آن برآییم.

مولایی نژاد می گوید: با داشتن فرزند زیاد دردسرهای انها نیز زیاد می شود و در این دوران فقط باید یک فرزند داشت.

مهسا موسوی یکی از مادران اراکی می گوید: من شاغل هستم و یک فرزند دارم و با شرایط سختی که این فرزندم را بزرگ کردم دیگر حاضر نیستم فرزند دیگری بیاورم.

یکی از مادران اراکی می گوید: من صاحب یک دختر 5 ساله بودم که روز گذشته پس از زایمان خدا سه فرزند سالم دیگر به من اعطا کرده است و هم اکنون در سن 25 سالگی دارای 4 فرزند سالم هستم ، 2 پسر و 2 دختر و خدا را از این بابت شکر می کنم.

محمد نجفی نیز یکی از پدران اراکی می گوید: من صاحب 5 فرزند هستم که یکی از انها دختر و 4 تای انها پسر می باشد و رابطه انها بسایر با هم عالی است و در بسیاری از مواقع و مشکلات به کمک هم می ایند و همیشه در کنار هم هستند.

اما در این رابطه گفتگویی کردیم با یکی از رونشناسان اراکی:

روانشناس کودک و خانواده می گوید : امروزه بیشتر زوج های جوان که بعد از چند سال ازدواج، صاحب فرزند می شوند وشاغل نیز هستند مجبور می شوند که کودکان خود را به مهدهای کودک بسپارند.

مظاهر بداقی می افزاید: در شرایط کنونی تعداد پدر و مادرهای تک فرزند رو به افزایش است و باید بدانیم که تک فرزندی نیز چون چند فرزندی مزایا و معایبی دارد.

بداقی می گوید: والدین تک فرزند باید بدانند کودک تک فرزند در خانواده ای رشد می کند که افراد بالغ در آن حضور دارند و کودک دیگری نیست که بتواند با او ارتباط برقرار کند در نتیجه کودک در همان کودکی دارای رفتار بزرگسالی می شود ودیگر نمی تواند کودکی کند.

وی خاطر نشان می کند:کودکانی که خواهر و برادر ندارند نمی توانند حس رقابت ، دعوا ، بازی دوستی و همدلی با نزدیکان خود را تجربه کند.

وی می گوید: حمایت بیش از حد والدین تک فرزند باعث می شود که این کودکان روحیه ای حساس تر و ضعیف تر داشته باشند و در مقابل مساءل و مشکلات ناتوان باشند.

خانواده‌های پرجمعیت سالم‌تر و شادترند

رئیس مرکز آموزشی ، درمانی آیت ا... طالقانی نیز در این رابطه می گوید: تعداد زیاد بچه‌ها، شادی و نشاط بیش‌تری به خانه می‌آورد و موجب افزایش خلاقیت در رفتار، احساسات و قدرت تجزیه و تحلیل اعضای خانواده در درون و بیرون از خانه می‌شود.

کتر مکتبی می افزاید: بچه‌های خانواده‌های پرجمعیت، احساس هم‌دلی و امید بیش‌تری دارند. تحرک و پویایی در یک خانواده‌ی پرجمعیت، به‌طور چشم‌گیری، متفاوت از خانواده‌ی کم‌جمعیت است. آن‌ها توانایی بیش‌تری در حل مسایل و روبه‌رو شدن با مشکلات دارند. میزان خندیدن و شدت آن در خانواده‌ی پرجمعیت، بیش‌تر است.

مزايای تک فرزند بودن
رئیس مرکز آموزشی ، درمانی آیت ا... طالقانی نیز در این رابطه می گوید: هزينه كمتر براي خانواده، كنترل راحت تر تك فرزند، صميميت عميق والدين با تك فرزند، آرامش خانه (فرزند ديگري نيست تا با ناسازگاري آنان آرامش خانه از بين برود)، احساس امنيت و اعتماد به نفس بيشتر با تك فرزند به جهت رسيدگي بيشتر به او.
معايب تک فرزند بودن

دکتر مکتبی می گوید: يكي از معايب تك فرزند بودن، تأثير آن بر مراحل رشد كودكاست. اين كودكان كسي را ندارند تا با او رقابت يا بازيو دعوا كنند.

وی خاطر نشان می کند: کودکانی که خواهر و بردار دارند می تواند احساس مسئولیت بیشتری را تجربه کنند و هنگام ورود به جامعه می توانند برخورد بهتری با دوستان خود داشته باشند.

دکتر مکتبی می گوید: در خانواده‌های تک فرزند، والدین و فرزندان هر دو احساس می‌کنند نیاز شدیدی به یک‌دیگر دارند. پس ناگزیر به مراعات یکدیگر هستند، ولی خانواده‌های چند فرزندی چنین نیستند، دعواهای مکرر، جریحه‌دار شدن احساسات و عصبانیت در خانواده‌های چند فرزندی رایج است و کودکان معمولاً برای کنترل این احساسات راهی مناسب می‌یابند و بار دیگر با هم بازی می‌کنند.

وی می گوید: وابستگي شديد والدين به تك فرزند (اين وابستگي سبب اضطراب تك فرزند مي‌شود وهميشه نگران است كه اگر صدمه‌اي به او برسد، والدين دچار لطمة روحي شديد خواهند شد)، حساسيت فراون والدين دربارة‌ رفتار وگفتار تك فرزند كه او را به رفتار و گفتاري نامطلوب مي‌كشد و لوس مي‌شود، مراقبت بيش از حد والدين كه استقلال تك فرزند را به خطر مي‌اندازد.

تنهایی بزرگترین مشکل تک فرزندان
روانشناس کودک و خانواده می گوید: تنهایی برای یك كودك هم خوب است و هم بد. خوب از این جهت كه والدین مجبور نیستند محبت و توجه خود را میان فرزندانشان تقسیم كنند و بد به این دلیل كه كودك در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشكل می‌شود و ممكن است حسود شود.
خلق و خوی تک فرزندان

بداقی می افزاید: تک فرزندها نمی‌توانند ناامیدی‌ها و فشارهای روحی را تحمل کنند. هنگامی که توهینی به آنها شود، بی آن که قصد و غرضی در کار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیتی خاص تفسیر می‌کنند.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: فرزند ، موضوع ، مطرح ، مرکزی ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.