مطالعه فنی قرآن‌های دوره افشار

در طرح بررسی و مطالعه فنی قرآن‌های دوره افشار "موزه ملی قرآن کریم" 12 نسخه از قرآن‌های مذهب و مرصع توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت ومرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این قرآن ها دارای تزئیناتی از جمله طلا اندازی، تذهیب، جدول کشی، دندان موشی، راده و رکابه و ... هستند.

با توجه به اینکه شناخت ویژگی های تکنیکی و فنی آثار دوره افشار ازاهداف این طرح بوده کار مطالعه تطبیقی آثار انجام گرفته و بررسی نوع جلد کاغذ ورنگهای به کار رفته در آنها توسط فضه رحیمی و نرگس افضلی پور  پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت در حال انجام است.

این تحقیق و مطالعه در حالی انجام شد که با وجود اینکه قرآن های دوره افشار موجود در موزه ملی قرآن کریم از لحاظ تاریخی و زیبایی شناسی دارای ارزش فراوان هستند تا کنون هیچ گونه مطالعات تحقیقاتی بر روی این آثار ارزشمندانجام نگرفته است.

بنابه این گزارش، پژوهشکده حفاظت و مرمت تدوین دستور العمل حفاظت و نگهداری آثارکاغذی در موزه ها را نیز در دستور کار خود قرار داد.

با توجه به اینکه اسناد و نسخ خطی یکی از فراوان ترین نوع از آثار درموزه ها هستند حضور آلاینده ها تغییرات رطوبت نسبی و دما جابجایی نامناسب و بسیاری از موارد دیگر می تواند منجر به آسیب دیدگی و کاهش ظول عمر آنها شود . به گفته کارشناسان آشنایی موزه داران و امنای اموال با نحوه نگهداری این گونه آثار یکی از اصول اولیه درموزه است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار