بهشتی‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

گروکشی و ایجاد ارتباط میان مذاکرات و مسائل منطقه توافق‌نامه ژنو را از بین می‌برد

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اگر فرانسه بخواهد بین مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای ارتباط ایجاد کند به معنی گروکشی و سیاست جدیدی است که توافق‌نامه ژنو را از بین خواهد برد.

"حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهارات اخیر "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه در مورد ضرورت شفافیت توافق احتمالی غرب با ایران و مسائل منطقه‌ای، اظهار داشت: هر نوع توافق بین ایران و غرب باید شفاف باشد تا هیچ کدام از طرفین مذاکره نتواند از آن مصادره به مطلوب کند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آمریکایی‌ها معتقدند که تحریم برخی از افراد با روح توافق‌نامه ژنو هیچ تعارضی ندارد، ادامه داد: توافق‌نامه بایستی طوری نگاشته شود تا طرفین بدانند بر سر چه مسائلی توافق کرده‌اند و هر کسی بر اساس نگاه خود از توافق‌نامه برداشت نکند.
 
بهشتی‌پور با بیان این که آمریکا در نظام بین‌الملل ارباب فرانسه است، تصریح کرد: اوباما بارها گفته که اگر می‌توانستیم تمام تجهیزات هسته‌ای ایران را جمع می‌کردیم ولی توان انجام این کار را نداریم و در جلسه‌ای که یک سال پیش با یهودیان داشت، هدف از توافق با ایران را کنترل پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور دانست.
 
وی افزود: فرانسه در ژنو 2 ممکن بود مذاکرات را به بن‌بست بکشاند و در چند ماه اخیر یک بار دیگر فرانسه این نقش را ایفا کرد، در مورد اول فرانسه به دنبال امتیازخواهی بود و در مورد دوم یک بازی سیاسی انجام شد.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: اظهارات اخیر اولاند در مورد نقش ایران در کشورهای منطقه تنها دیدگاه این کشور در مورد برخی از مسائل است و هیچ ارتباطی با مسئله هسته‌ای ندارد و پیوندی بین این دو وجود نخواهد داشت.
 
بهشتی‌پور با بیان این که ایران در مورد سوریه با فرانسه اختلاف نظر عمیقی دارد، اظهار داشت: در مذاکرات هسته‌ای هر دو کشور به دنبال راه‌حل مناسب برای برون‌رفت از شرایط فعلی هستند و مسائل منطقه‌ای جدای از پرونده هسته‌ای ایران است و این دو با هم قابل جمع نیست.
 
وی افزود: اگر فرانسه بخواهد بین مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای ارتباط ایجاد کند به معنی گروکشی و سیاست جدیدی است که توافق‌نامه ژنو را از بین خواهد برد.
 
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: لابی اسرائیل در هر دو مجلس فرانسه نفوذ بالایی دارد و حدود 500 تا 600 هزار یهودی در فرانسه زندگی می‌کنند، بعد از فلسطین اشغالی و آمریکا بیشترین حضور یهودی‌ها در فرانسه است.
 
بهشتی‌پور در پایان تصریح کرد: اولاند در تلاش است هم اسرائیل را راضی نگه دارد و هم مشکلی در روند مذاکرات پیش نیاید، زیرا فرانسه در ایران منافع زیادی دارد و علاقةمند به بازگشت به بازار ایران است، آلمان و فرانسه نیز بیش از دیگر اعضای 1+5 مشتاق لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی برای بازگشت به بازار ایران هستند.

شایان ذکر است؛ دقایقی پیش نشست عمومی دوازدهمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در سطح معاونان در شهر ژنو آغاز شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.