کارگردان کاندیدای 10 سیمرغ جشنواره‌ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هر فیلمساز وقتی احساس کند کامل شده،‌‌ همان نقطه انحطاط او است

«ابوالحسن داوودی» در خصوص اینکه چقدر با نقطه اوج فیلمسازی که مدنظر اوست فاصله دارد، گفت: هر فیلمسازی هر قدر احساس کند کامل شده،‌‌ همان نقطه انحطاطش است، پس هنوز جای کار زیادی داریم.

ابوالحسن داوودی که امسال با فیلم رخ دیوانه در ده قسمت کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده، در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص علل موفقیت این فیلم گفت: از آنجایی که عادت به تعریف از خودم ندارم، حرف زیادی برای گفتن نیست ولی این فیلم خوب ساخته شده، تماشاگر از دیدن آن خشنود می‌شود و به‌‌ همان نسبت داور‌ها هم بعد از دیدن آن تصمیم گرفتند فیلم را در ده بخش کاندیدای سیمرغ کنند.
 
این کارگردان نظر خود را در خصوص احتمال گرفتن سیمرغ در بخش‌های مختلف بیان کرد: این موضوع هم از آن مواردی است که در موردش قضاوت نمی‌کنم و امیدوارم اتفاقی بیفتد که من را خوشحال کند و اگر نه مثل بقیه به تصمیمات احترام می‌گذارم.
 
وی در خصوص عملکرد جشنواره امسال نسبت به سال گذشته گفت: به نظر می‌رسد در مجموع از سال گذشته بهتر اداره شده است. حالا این اداره شکل‌های مختلف دارد. ابتدا در پذیرش فیلم‌ها قانونمند‌تر عمل شد و مطابق با آئین نامه توانستند فیلم‌ها را گزینش و این موضوع را به خوبی مدیریت کنند تا به شکل زنجیره‌ای مسائل جشنواره بی‌حاشیه‌تر پیش رود.
 
وی افزود: قدم بعدی در تقسیم بندی‌های جدید و اضافه شدن بخش هنر و تجربه و جداشدن فیلم این بخش از بقیه فیلم‌ها بود که این موضوع باعث شد برای این فیلم‌ها شخصیتی قائل شده، داوری‌ها بهتر انجام شده و ظرفیت داوری مطابق با استاندارد‌ها صورت گیرد.
 
داوودی ادامه داد: نتیجه‌ی ‌آن که فیلم‌های هنر و تجربه با بخش سودای سیمرغ برای هم مزاحمت ایجاد نکردند، چنان‌که سال‌های قبل یک طیف عجیب و غریب و مختلفی از فیلم‌ها کنار هم قرار می‌گرفتند، هم داوری کار سختی بود و هم شکل قرار گرفتن فیلم‌ها کنار هم و ارتباط آن با تماشاگر‌ها نتیجه مطلوبی نداشت.
 
این کارگردان در خصوص اینکه چقدر با نقطه اوج فیلمسازی که مدنظر اوست فاصله دارد، گفت: هر فیلمسازی هر قدر احساس کند کامل شده،‌‌ همان نقطه انحطاطش است، پس هنوز جای کار زیادی داریم.
 
داوودی در مورد عملکرد رضاداد اظهار داشت: بخشی از چیزهایی که گفتم به عملکرد رضاداد بر می‌گردد، تغییر مدیریت‌ها و تغییر و تحولات دیگر باعث می‌شد ساختار جشنواره به یک تعریف مشخص نرسد، با آمدن رضاداد و تجربه‌ای که وی از گذشته داشت، باعث شد این میزان درست مدیریت، به طور محسوس  دیده شود.

وی افزود: این موضوع به معنی درست شدن تمام اشکالات نیست، مشکلات عمیقی وجود دارد که با برنامه ریزی و رفتار درست می‌توان جشنواره و مدیریت آن را به یک تعریف مشخص و یکسان رساند تا با تعویض افراد این تعریف جابجا نشود.
 
این کارگردان تاثیر گرفتن سیمرغ بر روی فیلمساز و دیگر عوامل فیلم و بهتر دیده شدن فیلم گفت: گرفتن سیمرغ هم برای عوامل فیلم خشنود کننده است و هم به بهتر دیده شدن فیلم کمک می‌کند، ولی برای من بخش جذاب‌تر مراسم جشنواره فجر یک‌جور عیددیدنی سینمایی است که با همکاران و دوستانی ملاقات می‌کنم که در طول سال آن‌ها را نمی‌بینم. این موضوع همپای مسائل دیگر جشنواره مثل گرفتن سیمرغ و... است.
 
وی افزود: هر اتفاقی که برای فیلم از این دسته اتفاقات بیفتد کمتر از گرفتن سیمرغ نیست و در کل خوشحال می‌شوم که عوامل و دست اندرکاران رخ دیوانه جایزه بگیرند، چون آن‌ها از ته دل و صمیمیت فراوان در ساخت این فیلم زحمت کشیده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار