سلیمی نمین در نخستین همایش بازخوانی حوادث تسخیر سفارت اسرائیل تاکید کرد

اداره حکومت پهلوی از سوی صهیونیست‌ها/ رابطه تنگاتنگ ساواک با موساد

سلیمی نمین گفت: آمریکای‌ها بر خلاف نظر محمد رضا پهلوی رئیس ساواک را خود انتخاب کردند و در رقابت با انگلیس دست اسرائیل را در ساواک باز گذاشتند.

اداره حکومت پهلوی از سوی صهیونیست‌ها/ رابطه تنگاتنگ ساواک با موساد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نخسیتن همایش بازخوانی حوادث تسخیر سفارت اسرائیل عصر پنجشنبه 30 بهمن ماه در مجتمع  فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

سخنرانان این همایش «حسین شیخ‌الاسلام» مسئول امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی و «عباس سلیمی نمین» مدیر دفتر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران بودند.

سلیمی نمین با اشاره به تسخیر سفارت اسرائیل در 30 بهمن و هدیه کردن این سفارت‌خانه به مردم فلسطین افزود: مکانیزمی که پهلوی را اداره می‌کرد دارای یک رکن اساسی به نام صیهونیسم بود زمانی که سلطه، فردی را در کشوری به قدرت می‌رساند دیگر مستقیماٌ به وی دستور نمی‌دهد بلکه مکانیزمی را ایجاد می‌کند تا در یک مسیر ریل‌گذاری شده حرکت کند.

وی ادامه داد: «مئیر عزری» سفیر سابق اسرائیل در ایران در خاطرات خود گفته است زمانی که برای نخستین بار با ارسنجانی وزیر کشاورزی رژیم پهلوی ملاقات کردم وی مواضع تندی در قبال اسرائیل اتخاذ کرد اما وی در انتهای وزارت خود بسیار به اسرائیل وابسته می‌شود و این نشان می‌دهد که چطور این مکانیزم و مسیر ریل‌گذاری شده مسئولین پهلوی را هدایت می‌کرده است.

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: مکانیزم دیگر بحث افزایش چشمگیر تعلقات مالی مدیران کشور به اسرائیل است، صهیونیست‌ها مسئولیت آبادانی ملک‌های چند هکتاری مسئولین، که غیر قانونی کسب کرده بودند را بر عهده داشتند.

سلیمی نمین با بیان اینکه صهیونیست‌ها در دوران پهلوی توانستند «ایوب ردنو» را تا سمت مشاور «فرح دیبا» ارتقاء دهند، افزود: ایوب ردنو کسی بود که نقش بسیار مؤثری در غارت اشیاء‌ عتیقه و خروج آن از ایران داشت؛ ردنو اشیای عتیقه را از ایران خارج می‌کرد و سپس با پول هنگفتی از پول ملت ایران آن را خریداری کرده و به کشور بازمی‌گرداند.

وی با تأکید بر غارت اموال باستانی ایران توسط صهیونیسم، ادامه داد: صهیونیسم در تاریخ کشورمان نیز دست اندازی و بین ایرانیت و اسلامیت در ایران تعارض ایجاد کرده‌ است.

مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: بعد از کودتای 1332 آمریکائی‌ها حساسیت ویژه‌ای نسبت به نفوذ انگلیس در ایران داشتند، در این دوره بین آمریکا و انگلیس رقابت شدیدی وجود داشت، آمریکائی‌ها بر خلاف نظر محمد رضا پهلوی رئیس ساواک را خود انتخاب کردند و در رقابت با انگلیس دست اسرائیل را در ساواک باز گذاشتند و به این ترتیب ارتباط تنگاتنگی بین ساواک و موساد شکل می‌گیرد.

سلیمی نمین با بیان این مسئله که آمریکایی‌ها قیمت نفت را در آن زمان تا 5 برابر افزایش دادند گفت: افزایش قیمت نفت برای این بود تا آمریکایی‌ها شکست خود را در ویتنام جبران کنند و این افزایش قیمت موجبات افزایش فساد در دربار پهلوی را فراهم کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فساد  مالی در زمان پهلوی باعث می‌شود و بیشتر افرادی به عنوان نماینده سیاسی به ایران می‌آمدند تا به دلال تبدیل شوند و در ابعاد مختلف اقتصادی دست‌اندازی کرده و فعالیت‌هایی را برای کسب پول بیشتر انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: موساد ، اسرائیل ، پهلوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار