رویکرد حقیقی بازیگران بین المللی/

عملکرد سیاستمدارانه و پیچیده "ایران" در میان آمریکا ، روسیه و چین

واقعیت این است که ایران بعنوان قدرتی کلیدی در جنوب غربی آسیا رویکرد پیچیده و البته سیاستمدارانه در میان سایر بازیگران بین المللی اتخاذ کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ په په اسکوبار ، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مقاله ای با اشاره به فعالیت های و اقدامات تهران در حوزه سیاست خارجی نوشت : واقعیتی که تاکنون بوده و ادامه خواهد داشت این است که ایران بعنوان قدرتی کلیدی در جنوب غرب آسیا چگونه سیاست های پیچیده و حرفه ای خود را در میان سایر بازیگران اصلی عرصه جهان از جمله روسیه ، آمریکا و چین اجرا می نماید . این مساله یکی از بردارهای کلیدی در بازی بزرگ و جدیدی محسوب می شود که در اوراسیا به راه افتاده است . 

هرگز واقعیت این نبوده که بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر جنگ طلب اسرائیل از ساختمان کنگره بعنوان ابزاری برای انتخاب مجددش در سمت نخست وزیری استفاده کند و سخنانی قلدرمابانه علیه رییس جمهور و سیاست خارجی ایالات متحده بیان نماید . در حالی که نتانیاهو نطق 39 دقیقه ای خود را با صدای بلند در کنگره می خواند و اظهارات تکراری خود را درباره " حمله نظامی به ایران " را تکرار می کرد ، جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مونترو در حال برگزاری دور سوم مذاکرات و گفتگوهای هسته ای خود بودند . 

در ادامه این مقاله آمده است : تنها بخشی از داستان حقیقی جهان مربوط به اپرای چندساله غرب و اسرائیل درباره " پرونده هسته ای ایران " می شود . اپرایی که در پایان ماه جاری و با تعیین زمان مشخص شده برای دستیابی به توافق اولیه و همچنین در انتهای ماه ژوئن _ زمان تعیین شده برای تحقق توافق جامع و نهایی _ تمام می شود . مساله مورد اهمیت برای هر کشوری برای تمامی بازیگران دیگر بین المللی شناخته شده است . تهران هم اکنون خواستار توقف یکباره و بدون قید و شرط مجموعه تحریم های غیرقانونی علیه خود است . 

بااین حال واشنگتن با این توهم که " نمی خواهد اقدام احمقانه ای انجام دهد " موقعیت های مذاکراتی خود را مکررا تغییر می دهد تا به تصور خود گفتگوها را پیش ببرد . آخرین تقاضای اوباما در این زمینه " درخواست تعلیق 10 ساله " فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی می باشد .درخواستی که ظریف آن را غیر منطقی و زیاده طلبی نامیده است . به نظر می رسد "بی منطقی " به برچسب دائمی نومحافظه کاران آمریکایی و راستگرایان افراطی آن تبدیل شده است . 

نحوه رویکرد آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم ایران در قبال برنامه هسته ای و پیامدهای آن در تاریخ ثبت شد تا آیندگان نیز بتوانند با مشاهده آن این عملکرد پیچیده و حساب شده را بیاموزند . 

چین ، روسیه و طرحB
برخلاف دولت دیک چنی ، به نظر می رسد دولت اوباما به نتیجه ای منطقی رسیده است : بااستفاده گسترده از نیروی نظامی پنتاگون نمی تواندبرنامه هسته ای ایران رااز بین ببرد ( مگر اینکه از سلاح اتمی استفاده کند . ) . سراسر یک دهه گذشته طرح A اجرا میشده است . طرح B شامل مذاکرات بی پایانی است که برخی محدودیت ها را بر روی برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و در ازای آن تعداد اندکی از تحریم های ضدایرانی بصورت موقت و گاه گاه لغو می شود . 

اسکوبار در بخش دیگری از این یادداشت خاطرنشان کرد:  با این وجود ، هدف نهایی و اصلی زورگویان جهان که بازی پنهانی در محور واشنگتن / وال استریت را کنترل می کنند ، مدیریت تنزل تدریجی امپریالیسم است . این مفهوم در جنوب غرب اسیا از طریق تمدید و تشدید تفرقه در حوزه داخلی و خارجی میان ترکیه ، ایران ، عربستان سعودی و اسرائیل اعمال می گردد . برخی بازیگران کلیدی در واشنگتن علاقه وافری به خاندان آل سعود از خود نشان می دهد . سعودی هایی که استراتژی آنان در کاهش بی سابقه بهای جهانی نفت موجب رونقی عظیم در صنعت نفت ایالات متحده گردید . 

بخشی دیگر نگران ترکیه هستند که پس از جریان " خط لوله جریان ترک " از واشنگتن فاصله گرفته و رو به مسکو کنند . بنابراین گزینه مناسب برای سوق دادن ایران بسوی غرب _ اگر نگوییم نزدیک کردن _ معامله هسته ای و باز کردن درهای معاملاتی سودآور برای شرکت های بزرگ غربی است . در این میان روسیه و چین نیز بیکار نایستاده اند . آنها از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای با ایران بوده و همچنین بعنوان دو عضو برتر " بریکس " می توانند از مذاکرات هسته ای ایران بعنوان اهرمی برای کاهش قدرت یک پژمون ( آمریکا ) استفاده نمایند . مسکو و پکن همواره خواستار تضعیف موقعیت آمریکا در آسیا بوده اند . 

به محض عادی شدن روابط با ایران، تهران در سازمان همکاری شانگهای حضور خواهد یافت که در حال حاضر بعنوان ناظر در آن فعالیت می کند . واشنگتن از این حرکت بیم دارد چرا که یپشروی ایران بسوی ادغان با اوراسیا و روابط محکم و پایدار میان تهران _ پکن _ مسکو محوری سیاسی _ اقتصادی بدون امکان نفوذ ایجاد می نماید . 

روسیه در حال حاضر تجاری مطلوب و خوب را با ایران انجام می دهد : از ساخت نیروگاه هسته ای گرفته تا فروش انواع تسلیحات . هیچ معامله ای با ایران بدون رضایت ضمنی روس ها انجام نخواهد گرفت و ایالات متحده نیز این مساله را بخوبی می داند . پکن نیز بعنوان یکی دیگر از اعضای این هرم تمایلی به تغییر در وضع موجود ندارد بدین معنا که آرزویی برای بهبود روابط تهران با غرب ندارد چرا که در این صورت غرب از آزادی عمل بیشتری در اجرای هژمونی خود در آسیا برخوردار خواهد بود ؛ مساله ای که چین بدرستی بر آن واقف بوده است . 

خلافت ؛ فرزند نامشروع غرب
سروصداهای بی بی در کنگره و قرار دادن اوباما در جنگ انتخاب میان صلح با ایران و رابطه با اسرائیل هنوز فراموش نشده است . این مساله نیز که لابی های صهیونیستی آیپک مقدمات این نمایش مضحکانه را در میان نمایندگان آمریکایی فراهم کردند تا نتانیاهو بار دیگر بگوید که " جنگ همان صلح است "و " معامله هسته ای با ایران تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت جهانی است " . 

در اینجا نیز داستان حقیقی و واقعیت " ایران هسته ای " نیست بلکه احتمال تنش زدایی میان تهران و واشنگتن بوده که در حال حاضر و با توجه به اوج اختلافات میان تل آویو و واشنگتن در حوزه سیاست خارجی می تواند برای مقامات صهیونیست بسیار گران تمام شود. بنابراین اسرائیل از نیروهای شیطانی داعش در همسایگی خود استفاده می کند تا علیه ایران ، لبنان ( حزب الله ) ، بشار اسد در سوریه و حماس مبارزه کند . ظاهرا از دیدگاه نتانیاهو یک " ایران هسته ای " تهدیدی بزرگتر از خلیفه ای است که به قطع کردن سر اعتیاد دارد !

نویسنده در انتها خاطرنشان کرد : داستان واقعی آپارتاید و اشغالگری چندین ساله اسرائیل علیه فلسطینیان است که هنوز بنیامین نتانایهو تصمیمی برای سخنرانی و اعتراض به آن در ساختمان کنگره و در میان نمایندگان کشوری که بیشترین همخوانی و همکاری را با تل آویو داشته ، نگرفته است . 




انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، روسیه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار