حجتی در برنامه "نگاه یک":

هیچ مشکلی در تامین میوه‌ شب عید وجود ندارد/ صدور مجوز واردات برای برخی از واردکنندگان شکرخام

وزير جهاد كشاورزی در آخرين برنامه "نگاه يك" در سال 93 در خصوص واردات شکر گفت: برای کسی که شكر خام وارد می‌کند و پس از تصويه آن را صادر كند، مجوز واردات صادر می‌کنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمود حجتي درباره اقدامات وزارتخانه جهاد کشاورزي در روزهاي پاياني سال و تنظيم بازار ميوه شب عيد گفت: مقرر شده است به ميزان قابل توجهي پرتقال و سيب تامين شود و هم اينک بخش عمده اي از اين محصولات تهيه و توزيع آن در استان تهران شروع شده است و در استانهاي ديگر هم از دو روز ديگر توزيع مي شود و در تامين بقيه ميوه هاي شب عيد  هم مشكل خاصي نيست.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ اين سوال که قيمت برخي ميوه ها افزايش يافته است و چه اقداماتي براي کنترل قيمت ها صورت گرفته است گفت: در حال حاضر در ميادين ميوه و تره بار 2950 تومان براي پرتقال تامسون شمال و 2750 تومان براي سيب قيمت گذاري شده است سال گذشته سيب كم بود و قيمت آن افزايش يافت اما امسال علاوه بر تامين بازار داخلي حدود 350 هزار تن سيب هم صادر كرديم، امسال ميزان پرتقال كمي محدود تر است هر چند در مجموع دولت روي اين قيمت ها يارانه هم مي دهد.

در ادامه مجري برنامه با اشاره به اظهارات ‌رئيس اتحاديه ميوه و سبزي که دليل افزايش قيمت مرکبات را حضور دلالان عنوان کرده است بطوري که دلال ميوه را از باغدار با قيمت خيلي نازل خريدراي مي کند و در بازار به بالاترين قيمت مي فروشد، از وزير جهاد کشاورزي پرسيد تا چه زماني قرار است اين دلالان اينگونه سودهاي ناساالم ببرند؟ که حجتي گفت: ‌اين رنجي است كه ما هم به عنوان مسئول درگير آن هستيم، در اين خصوص بايد علاوه بر وجود دلالان به ماهيت محصول كشاورزي به علت آسيب پذيري زياد و عمر کم آن نيز توجه شود.

حجتي افزود: بايد در مواردي که امكان دارد از نظر فرهنگي درخصوص تازه خوري تغيير روش دهيم به طور مثال در خصوص سيب زميني بخش عمده اي از مصرف بايد به صورت نيم پخت فريز شده عرضه شود اما الان 95 درصد سيب زميني به صورت خام دارد عرضه مي شود و يكي ديگر توجه به مسايل مربوط به بسته بندي، حمل و نقل و اينگونه کارهاست.

وزير جهاد كشاورزي گفت: يكي ديگر از مسايلي که در دستور كار دولت هم قرار دارد کاهش فاصله توليد تا مصرف است بدين مفهوم که توليد كنندگان بايد بتوانند در بخشي از بازرگاني مثل عمده فروشي حضور داشته باشند، ‌توانمنديها و تشكل ها بايد ايجاد شود مانند برخي کشورهاي اروپايي که توليد كننده خودش فروشنده است.

حجتي در پاسخ به اين سوال که براي رسيدن به اين هدف چه بايد کرد گفت: اجراي بخش عمده اين كار با وزارت جهاد کشاورزي است اما بخش هاي ديگري هم دخيل هستند مثل سازمان هاي تجاري که همه بايد با حمايت از هم زنجيره توليد و عرضه را ايجاد کنند.

وزير جهاد کشاورزي در پاسخ اين سوال مجري که در بازار ميوه چه زماني شاهد حذف دلالان خواهيم بود؟ گفت: زمان مورد نظر شما اگر زمان بر اساس رياضي است بايد بگويم هيچ وقت، اما چيزي که مي شود انجام داد ايجاد زنجيره توليد و عرضه توسط توليد کننده است که اين مسئله در دستور کار است هر چند نيازمند هماهنگي هاي فرا بخشي هستيم.

وزير جهاد كشاورزي افزود:‌ ميزان قابل توجهي از سيب زميني کشور در اردبيل توليد مي شود  اما هيچ واحد مورد نياز براي نگهداري و عرضه بموقع سيب زميني در اين شهر وجود ندارد.  هر چقدر زمان بيشتر به توليد كننده بدهيم توانايي دلالان كاهش مي يابد.

حجتي در ادامه افزود:‌ تامين نهاده ها و مواد اوليه، تشکيل صندوق هاي توسعه بخشي و امكانات مورد نياز نگهداري براي به وجود آوردن زنجيره حذف دلالي ها و عرضه كالا توسط توليدكننده در دست اقدام است هر چند اجراي اين برنامه ها زمان بر هستند.

حجتي درباره مقدار ميوه تامين شده براي شب عيد و ميزان داخلي و وارداتي بودن آن گفت: تقريبا همه ميوه هاي مورد نياز شب عيد داخلي هستند و واردات خاصي نداشتيم.

وزير جهاد کشاورزي درباره علت نوسانات قيمت محصولات کشاورزي و دامي در بازار گفت: به علت نبود شبكه ارائه محصول از توليد به مصرف و خدمات عرضه مستقيم و همچنين آسيب پذيري محصولات، قيمت ها با نوسان مواجه مي شوند، براي نمونه دامدار قادر است شير توليدي را تنها تا 4 ساعت نگهداري و به فروش برساند در غير اين صورت شير فاسد و غيرقابل فروش مي شود.

مجري برنامه در ادامه به اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت که گفته اند از اين پس مراحل توليد و توزيع محصولات برعهده وزارت جهاد كشاورزي است اشاره کرد و نظر وزير جهاد کشورزي را جويا شد که وزير گفت: ستاد تنظيم بازار اين تصميم را گرفته است و ما هم انجام وظيفه مي کنيم اما بر اساس قانون انتزاع، وظيفه وزارت جهاد کشاورزي توليد و تامين از نظر تراز است يعني مثلا ميزان مصرف شكر در سال نزديك به 2 ميليون تن است که 1350 تن آن توليد داخل و حدود 650 تا 800 تن كسري وجود دارد که  ما بايد برنامه ريزي کنيم تا اين کسري وارد بازار شود. اما اينکه اين شکر در مغازه چند فروخته مي شود و آيا اتيکت دارد يا ندارد به وزارت جهاد كشاورزي مربوط نيست. اينکه قيمت شكر چند باشد را سازمان حمايت تعيين مي کند و اين سازمان هم در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وزير جهاد كشاورزي گفت:‌ نحوه توزيع در مغازه ها در اختيار سازمان حمايت است، اگر كسي تخلف كند و لازم باشد برخورد شود سازمان بازرسي و تعزيرات وارد مي شوند. اين روال و ساختار دولتي و حكومتي است، اما اگر قرار است اين کار را هم وزارت جهاد کشاورزي انجام دهد بايد ابزارش را هم داشته باشد.

حجتي در ادامه برنامه در پاسخ سوال مجري که پرسيد چرا قيمت هر کيلو مرغ 7000 تومان را مناسب و منطقي دانستيد افزود: اين قيمت براساس آناليز هزينه ها صورت گرفته است که شامل خريد جوجه، ‌تهيه خوراك، دارو و هزينه هاي نگهداري و غيره مي شود البته اين هزينه ها را سازمان حمايت بررسي کرده و اين مبلغ را بدست آورده هر چند قيمتي که توليد كننده ها اعلام مي کنند بيشتر از اين ميزان است.

وي درباره علت افزايش قيمت مرغ با وجود توليد زياد آن گفت: بخشي از اين افزايش قيمت مربوط به  التهاب شب عيد بود. براي مثال ميزان عرضه مرغ در ميدان بهمن تهران که يکي از مهمترين مراکز عرضه مرغ است در طول ده ماه گذشته روزانه 305 تن بود اما در يک ماه اخير به متوسط عرضه 380 تن هم رسيد که اين افزايش ناشي از التهاب کاذب شب عيد بود.

وزير جهاد كشاورزي شايعات را نيز يکي ديگر از عوامل افزايش قيمت مرغ گرم عنوان کرد و افزود: در خصوص مرغ منجمد هم شايعاتي پخش شد كه پس از پيگيري هاي صورت گرفته تاکنون علت آن مشخص نشده است.

حجتي افزود: يکي ازشايعات به فوت فردي در يکي از بيمارستان ها مربوط مي شود که گفته شده بود به علت مصرف مرغ منجمد که آن هم مبتلا به ابولا و آنفولانزاي مرغي بوده است که اين شايعه باعث  کاهش مصرف مرغ منجمد و افزايش تقاضا براي خريد مرغ گرم را در پي داشت.

وي گفت: ‌دولت براي حمايت از خانواده هاي ضعيف تر جامعه براي هر کيلو مرغ منجد 2500 تومان يارانه مي دهد و اين مرغ ها کاملا بهداشتي و تحت نظارت دولت بسته بندي و عرضه مي شوند.

وزير جهاد کشاورزي درباره دست به دست شدن ‌شركت بازرگاني دولتي ميان وزارت صنعت و جهاد کشاورزي و اينکه برخي علت سردرگمي بازار را شرکت بازرگاني دولتي اعلام کرده اند گفت: اين شركت هرگز چنين نقشي نداشته است و اين بعضي ها از كجا اين حرفها را مي گويند. اين شركت فقط  در خصوص 4 قلم گندم، شكر، برنج و روغن حق ورود دارد و در خصوص محصولاتي مانند مرغ به هيچ عنوان  وارد نشده است.

حجتي در ادامه به وضعيت مطلوب انبار گندم اشاره کرد و گفت: با توجه به زماني که در آن قرار داريم  براي  6 ماه ذخيره گندم داريم و اين مساله مهم و قابل توجهي است.

مجري برنامه در ادامه خطاب به وزير جهاد کشاورزي گفت به تازگي اخباري مبني بر تعطيلي کارخانجات قند و شکر منتشر شده است که در پي آن شماري از کارگران اين کارخانه ها هم بيكارشده اند، شما هم در بخشي از صحبتهايتان ‌گفتيد كه در 10 ماه سال 93 واردات شكر به کشور صورت گرفته است حال‌ آيا اين شكرها بصورت خام و يا فراوري شده وارد کشور شده است؟ زيرا گفته مي شود اگر شکر بصورت خام وارد کشور شده بود کارخانه هاي فراوري شکر تعطيل و به تبع آنها هم کارگران بيکار نمي شدند؟

وزير جهاد كشاورزي در پاسخ مجري گفت: در سال 93 ميزان هزار و 300 ميليون تن افزايش توليد چغندر در کشور داشتيم و 1600 ميليون تن شكر وارد شده که بيش از نياز کشور بود و پس از اين مساله به سازمان توسعه تجارت اعلام کرديم که ديگر ثبت سفارش نشود چون بيش از نياز وارد شده است.

وزير جهاد كشاورزي افزود: اينکه شكر وارداتي خام باشد يا تصويه شده باشد ترجيح ما با خام بودن است بطوريکه تعرفه هاي صادر شده هم براساس شكر خام بوده است، حال با اين وضعيت آيا الان بايد ما اجازه واردات شكر بايد بدهيم و وارد بازار اشباع شده کنيم.

حجتي گفت: هم اکنون شكر كارخانجات قند مشتري ندارند آيا ما بايد باز هم شكر وارد كنيم البته در كوتاه مدت قطعا نياز به واردات شكر داريم اما در خصوص بيکاري کارگران هم بايد بگويم يكي از راههاي ايجاد اشتغال صادرات مجدد اين محصول است كه البته بايد روي اين موضوع كار شود.

وي افزود: براي کسي که شكر خام وارد مي کند و پس از تصويه آن را صادر كند مجوز واردات صادر مي کنيم.

وزير جهاد کشاورزي در پاسخ اين سوال که ‌يكي از تاكيدات در اقتصاد مقاومتي تنوع بخشي به بازار واردات است، در سال گذشته براي کاهش واردات از يك به چند كشور چه كرديد؟ گفت: عمده محصولات کالاهاي اساسي که در دنيا توليد توليد مي شود توسط کشورهاي خاصي صورت مي گيرد اما با اين حال ما هميشه به دنبال تامين مايحتاج از کشورهاي مختلفي هستيم، اما امسال برغم خشكسالي ها بيش از 2 ميليون تن گندم بيشتر از سال گذشته از كشاورزان خريديم که اميدواريم در سال 94 اين ميزان بيشتر شود.

وي گفت:‌ در خصوص واردات عمده محصولات كالاهاي اساسي که در دنيا عرضه مي شود كشورهاي خاصي دخيل هستند و فائو در آخرين گزارش خود اعلام کرده است كشورهاي در حال توسعه 10 درصد نياز را به ناچار وارد مي کنند و كشورهاي توسعه يافته علاوه بر تامين نياز، صادر كننده محصولات هم هستند و روند واردات و صادرات دارد دو قطبي مي شود.

وزير جهاد كشاورزي افزود:‌در كنار همه اينها كشت فرا سرزميني را دنبال مي کنيم و از ايرانيايي که مي توانند در خارج از مرزهاي سرزميني مايحتاج کشور را توليد کنند حمايت مي کنيم.

حجتي درباره ميزان هدر رفت آب در بخش کشاورزي گفت: در كشاروزي برنامه هايي داريم مثلا براي انتقال آب ديگر كانال ايجاد نشود بلکه آب از سرچشمه با لوله منتقل شود و از سيستم هاي نوين آبياري استفاده کنيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، حجتی ، تامین ، میوه ، شب عید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار