تبریز؛

علف‌های هرز از میزان تولید بذر بالایی برخوردارند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علف‌های هرز از میزان تولید بذر بالایی برخوردارند و به راحتی به سایر نقاط انتشار پیدا می‌كنند، برای مثال یک بوته یولاف وحشی ۲۵۰ بذر و خردل وحشی تا سه هزار بذر تولید می‌كند.

نادر زارع تالی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بررسی‌ها نشان داده است كه اگر روش شخم از مركز به محیط مزرعه انجام شود ضمن جلوگیری از انتشار و انتقال بذرهای علف‌های هرز حاشیه به داخل مزرعه، باعث كنترل آن‌ها می‌شود.


وی تصریح کرد: بذرهای علف های هرز شرایط نامساعد محیطی را به راحتی مختل می كنند و با داشتن پوسته سخت و مقاوم قادرند خود را در مقابل یخبندان، گرما، آتش سوزی و رطوبت بالا حفظ كنند و در صورت خورده شدن توسط حیوانات در دستگاه گوارش آن ها نیز قوه نامیه خود را حفظ و پس از مساعد شدن شرایط، قادر به جوانه زنی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: بذرهای علف های هرز در محصول، موجب ناخالصی و كاهش كیفیت گندم نیز می شود. برای مثال وجود بذر چچم در گندم سبب می شود كه پس از مصرف آرد و نان، مصرف كنندگان دچار مسمومیت شوند. بعضی علف های هرز مانند گلرنگ وحشی و پیچك باعث مزاحمت در برداشت گندم و آلودگی محصول در انبار می شود.

وی افزود: كنترل شیمیایی در صورتی انجام می شود كه مزرعه دارای آلودگی بیش از اندازه معین باشد.

زارع تالی  تاکید کرد: رعایت تناوب زراعی مانند كشت گندم پس از گیاهان وجینی (آفتابگردان، ذرت، حبوبات، نباتات علوفه ای(،رعایت تراكم مناسب مزرعه گندم و همین طور استفاده از بذر خالص و عاری از بذرهای علف های هرز از مهم ترین راهکارهای کنترل زراعی علف های هرز محسوب می شوند.
 انتهای پیام/س
برچسب ها: علف ، تولید ، بذر ، کشاورزی ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.