تبریز؛

مصرف کودهای حیوانی راهکاری برای کمتر فشرده شدن خاک

استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: مخلوط کردن بقایای گیاهی با خاک و مصرف کودهای حیوانی کمتر فشرده شدن خاک را به دنبال دارد.

 مصرف کودهای حیوانی راهکاری برای کمتر فشرده شدن خاکبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز  محمدرضا نیشابوری افزود: کارشناسان نفوذپذیری نامناسب آب در خاک و باقی ماندن آب بر روی سطح مزرعه را علتی برای تراکم خاک عنوان نموده اند.

وی تصریح کرد: فشردگی خاک زمانی رخ می‌دهد که ذرات آن بیش از اندازه به یکدیگر نزدیک می‌شوند و بر اثر فشردگی، خلل و فرج کاهش و جرم حجمی افزایش می‌یابد و فشردگی عمق نفوذ ریشه را کاهش می‌دهد و با کم کردن مجاری موئینه خاک دسترسی گیاه به مواد معدنی و آب را محدود می‌کند.

نیشابوری ادامه داد: باقی گذاشتن بقایای گیاهی بر سطح خاک میزان فشردگی خاک بر اثر تردد تراکتور و ماشین‌های کشاورزی را کاهش می‌دهد.

استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: رانندگان تراکتور قدرت تشخیص تراکم خاک را با میزان نفوذ گاوآهن در خاک دارند.

وی افزود: تراکم خاک تأثیرات منفی روی محصول و درنهایت کاهش عملکرد محصول را به همراه دارد.

استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اذعان دشت: کشت 2 یا 4 دانه با هم برای افزایش فشار جوانه‌زنی و کنترل تراکم خاک مزرعه موثر است.

وی افزود: افزایش درصد لغزش چرخ‌های تراکتور میزان تراکم خاک را افزایش می‌دهد.

نیشابوری تاکید کرد: حفظ ماده‌ آلی و تلاش در افزایش میزان آن توصیه‌ایست که همواره از جانب کارشناسان به زارعان برای پیشگیری از تراکم خاک می‌شود.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.