مقدم فر در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:

سوءاستفاده آمریکا از مذاکرات/عربستان چگونه سند نابودی خود را امضا می‌کند؟/ اشتباه راهبردی آل سعود

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به خوی ظالمانه آمریکا و سوء استفاده این کشور از مذاکرات گفت: سوءاستفاده آمریکا از مذاکرات صحیح نیست و رهبر معظم انقلاب آن را متذکر شده‌اند.

"حمید رضا مقدم‌فر" مشاور فرمانده کل سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "مذاکرات صرفا در بحث هسته‌ای است" اظهار داشت: همانطور که مکررا مقام معظم رهبری فرمودند ما در این موضوع صرفا با آمریکا مذاکره داشتیم و دشمن با ترفندهایی در طی این سال‌ها سعی دارد اینگونه القا کند که گفتگوی 1+5 مسائل را حل می‌کند.

*رابطه ما با آمریکا رابطه ظالم و مظلوم است

وی با بیان اینکه رهبری مکررا این موضوع را متذکر شده‌اند یادآور شد: رابطه ما با آمریکا رابطه ظالم و مظلوم و مشکل ما با این کشور مشکل هستی شناسانه است و این کشور سالهاست با ما دشمنی می‌کند و مذاکره با او (در مباحث دیگر) معنی ندارد. 

*آمریکا در منطقه از حکام ظالم و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند

مشاور فرمانده کل سپاه یادآور شد: اگر اجماع 1+5 را بدون احتساب "چین" و "روسیه" درنظر بگیریم ما با سه کشور اروپایی به اضافه "آمریکا" بر سر مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم و آمریکا در منطقه از حکام ظالم و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و این موضوعاتی نیست که بتوان بر سر آن مذاکره کرد.


سو استفاده آمریکا از مذاکرات/


*سوءاستفاده آمریکا از مذاکرات 

مقدم‌فر با اشاره به خوی ظالمانه آمریکا و سوء استفاده این کشور از مذاکرات برای حل مسائل انقلاب اسلامی یادآور شد: این موضوع بسیار غلط است و رهبر معظم انقلاب آن را متذکر شده‌اند.

*عدم ورود به مسائل نظامی و موشکی و بازدیدهای خارج از عرف

وی درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره صرف مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و عدم ورود به مسائل نظامی و موشکی و بازدیدهای خارج از عرف گفت: آنچه که آنها در فکت‌شیت خودشان منتشر کردند به نظر می‌آمد که موضوع موشکی و بازدیدهای خارج از عرف را مطرح کردند که البته آقای روحانی رئیس جمهور محترم و آقای ظریف وزیرخارجه آن را رد کردند و گفته‌اند که این موضوع به هیچ وجه مورد مذاکره نیست و رهبر معظم انقلاب هم این موضوع را متذکر شده‌اند.


سو استفاده آمریکا از مذاکرات/

*عربستان در حمله به یمن یک بدعت است

مشاور فرمانده کل سپاه درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جنایات عربستان سعودی در یمن مشابه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و عربستان در حمله به یمن یک بدعت ایجاد کرده گفت: اساسا صحیح نیست که یک کشوری صرفا با یک ادعا به کشور دیگری حمله کند و این موضوع جدید و بدیع است.

*حرکت ظالمانه و غیرمنطقی و غیرقانونی عربستان

مقدم‌فر یادآور شد: عربستان نه مجوزی از سازمان ملل داشته و نه منطقی که با آن توجیه حمله داشته باشد و صرف اینکه این کشور مخالف دموکراسی مردمی یمن که حاصل آن برکناری حاکم ظالم است، بوده با این ادعا یک حرکت ظالمانه و غیرمنطقی و غیرقانونی انجام داده است.

اشتباه راهبردی عربستان چیست؟

مشاور فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: عربستان یک خطا و اشتباه راهبردی مرتکب شده و پیش‌بینی می‌شود اگر این کشور حمله به یمن را ادامه دهد سند نابودی خود را امضا خواهد کرد و یمن کشوری است که ملت آن از خود دفاع خواهند کرد و قطعا این حمله به نتیجه نخواهد رسید.


سو استفاده آمریکا از مذاکرات/


گفتنی است؛ "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار جمعی از بانوان، شاعران و ذاکران اهل بیت علیهم السلام ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مطالب بسیار مهمی را درخصوص مذاکرات هسته‌ای و همچنین تحولات یمن بیان کردند.

ایشان سخنان خود را با این مقدمه شروع کردند که «برخی سؤال می‌کنند چرا رهبری درباره مذاکرات اخیر هسته‌ای موضع گیری نکرده است؟»

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: علت موضع گیری نکردن رهبری این است که جایی برای موضع گیری وجود ندارد زیرا مسئولان کشور و مسئولان هسته ای می گویند هنوز کاری انجام نگرفته و هیچ موضوع الزام آوری میان دو طرف بوجود نیامده است.

حضرت آیت‌الله خامنه ای تاکید کردند: چنین وضعیتی نیاز به موضع گیری ندارد.

ایشان گفتند: اگر از من سؤال شود که «شما موافق مذاکرات اخیر هسته‌ای هستید یا مخالف»، می‌گویم نه موافق هستم و نه مخالف، چون هنوز اتفاقی نیفتاده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همه مشکل بعد از این است که باید درباره جزئیات بحث و گفتگو شود زیرا طرف مقابل، لجوج، بدعهد، بد معامله و اهل از پشت خنجر زدن است و ممکن است در دوره ی بحث درباره جزئیات، کشور و ملت و مذاکره کنندگان را در حصار قرار دهند.

ایشان گفتند: آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نه اصل توافق، نه مذاکره منتهی به توافق و نه محتوای توافق را تضمین نمی کند و حتی این موضوع را هم تضمین نمی کند که این مذاکرات به توافق منتهی شود، بنابراین تبریک گفتن معنایی ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند نکته را متذکر شدند و گفتند: من هیچگاه درخصوص مذاکره با امریکا خوشبین نبودم و این موضوع هم بواسطه یک توهم نیست بلکه بدلیل تجربه‌ای است که در این باره وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر در آینده جزئیات مسائل و حوادث و یادداشتهای مذاکرات هسته ای این روزها منتشر شود، همه متوجه خواهند شد که این تجربه ما از کجا نشأت می گیرد.

ایشان خاطرنشان کردند: با اینکه به مذاکره با امریکا خوشبین نبودم اما از این مذاکرات موردی با تمام وجود حمایت کردم و اکنون نیز حمایت می کنم.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صددرصد حمایت می کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ایشان با توافقی که منافع ملت و کشور را تأمین کند، کاملاً موافق هستند، افزودند: البته این را هم گفته ام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به یک ابهام صراحتاً پاسخ دادند و گفتند: برخی اوقات گفته می شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالیکه این سخن دقیق نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: من نسبت به مذاکرات بی تفاوت نیستم اما تا بحال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوبها و خط قرمزها را عمدتاً به رئیس جمهور و در برخی موارد محدود به وزیر امور خارجه گفته ام اما جزئیات در اختیار آنها است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بنده به مجریان مذاکرات هسته ای اعتماد دارم و تاکنون تردیدی نسبت به آنها نداشته ام و ان شاءالله که در آینده هم، اینچنین باشد اما درخصوص مذاکرات هسته ای، دغدغه جدی دارم (بیشتر بخوانید).

گفتگو از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار