عراقچی در گفت‌وگو با شبکه خبر:

رهنمودهای رهبری نصب العین ما خواهد بود/در تماس مستقیم با سازمان انرژی اتمی و دوستانمان در بخش نظامی هستیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: ما به طور کلی مشکلی با نظارت نداریم ولی با سواستفاده از نظارت مشکل داریم هیچ گاه اجازه ندادیم و نخواهیم داد به نام شفاف سازی بخواهند اطلاعات ما را از مراکز نظامی و دانشمندانمان پیدا کنند ما روی این دقت داشتیم و هوشیاری به خرج داده ایم و در آینده هم وقتی به جزییات وارد شویم انجام خواهیم داد.

رهنمودهای رهبری نصب العین ما خواهد بود
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛"سید عباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفتگویی با شبکه خبر، اظهار داشت: قبل از هر چیز میلاد پربرکت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا را خدمت زنان مسلمان و مادران سرزمینم تبریک عرض می‌کنم و همین طور روز ملی فناوری هسته ای را به دانشمندان هسته ای و هم چنین از همه شهدای هسته ای یاد می کنیم. 
 
عراقچی درباره ارزیابی کلی خود از سخنان امروز رهبری اظهار داشت: معتقد هستم بسیار صحبت های دقیق و حکیمانه ای نسبت به روند مذاکراتی که الان در جریان است از سوی ایشان بیان شد از عنایت ایشان به تیم مذاکره کننده هسته ای تشکر می کنم و ابراز اعتمادی که فرمودند و در ادامه همه پشتیبانی که ایشان در طول ماه های گذشته داشته اند این بزرگترین دلگرمی و قوت قلب ما بود و جای سپاسگذاری دارد.  
 
وی افزود: آن نکاتی که در خصوص برنامه هسته ای فرمودند دقیقا همان چیزی است که در صحنه عمل اتفاق افتاده و باید راهنمای ما در مذاکرات باشد ایشان خطوط قرمز را مشخص می کنند و تبعا جزییات را به سربازان خود در صحنه واگذار می کنند.  

عراقچی اضافه کرد: ما تلاش خود را در 16 ماه گذشته انجام داده ایم تا خطوط قرمز دقیقا رعایت شود در آینده هم در این چارچوب حرکت خواهیم کرد و رهنمودهای ایشان نصب العین ما خواهد بود و دقیقا در این چارچوب حرکت خواهیم کرد.

عضو ارشد تیم هسته ای با اشاره به بیانات رهبری که در خصوص نتیجه مذاکرات چه مثبت و چه منفی فعلا نمی شود اظهارنظر کرد و ایشان دغدغه هایی دارند اظهار داشت: دقیقا همین طور است ما وقتی از مذاکرات لوزان برگشتیم این را به استحضار مردم شریف ایران رساندیم که هنوز توافقی انجام نداده ایم و تا رسیدن به این توافق فاصله است آنچه در لوزان ما به آن رسیدیم مجموعه ای از راه حل ها در خصوص موضوعات مورد مذاکره است و الان باید بنشینیم تا در خصوص موضوعات مورد مذاکره با تمام جزییات روی کاغذ نگراش کنیم و هر موقع در مورد تمام این ها توافق شد ما توافق داریم بنابراین باید این هوشیاری را داشته باشیم که هیچ چیز تمام نشده مذاکرات هنوز به سرانجام خود نرسیده و لذا زود است که قضاوت کنیم 
  
وی اضافه کرد: حتی در مورد این که به توافق می رسیم یا نه هنوز قطعیت وجود ندارد و ممکن است در جزییات زیاده خواهی های طرف مقابل مشکل زا باشد ما کماکان تا آخرین لحظه هوشیاری خود را خواهیم داشت تا آنچه که تامین کننده عزت و منافع مردم ایران است به آن برسیم. حقوق مردم ایران را تامین کنیم. 
 
عراقچی ادامه داد: توافق خوب توافقی است که حقوق مردم ایران در حوزه هسته ای تامین شود همه نگرانی ها مرتفع شود و عزت ما حفظ شود برای رسیدن به آن هنوز نگرانی ها و دغدغه هایی وجود دارد. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دغدغه هایی که مطرح است بیشتر به جهت روش مذاکره است که طرف مقابل دارد یا چیزی فراتر از آن گفت: در خصوص خواسته هایی که آن ها داشتند خطوط کلی به مقام معظم رهبری هم اشاره کردند در آن ها یک راه حل هایی پیدا شده در کلان قضیه الان می دانیم که چگونه این مشکلات را باید حل کنیم ولی راه حل ها را دقیقا پیاده کردن و به جزییاتش پرداختن کار سنگینی است و در طول رسیدن به جزییات و تدوین کردن این راه حل ها و مشخص کردن تمام ابعادش ما با موانع یا زیاده خواهی ها مواجه شویم که غیرقابل پذیرش باشند و لذا هنوز با توافق فاصله داریم و باید مراقب باشیم دغدغه هایی که مقام معظم رهبری فرمودند چه آنچه که به صورت علنی و چه آنچه که به ریاست جمهوری یا وزیر امور خارجه در زمان خودش تذکر می دهند یا رهنمودهایی را ارائه می کنند همه آن ها نصب العین ما هستند که دقیقا در چارچوب رفع آن دغدغه ها و نگرانی هایی که اصولی حرکت کنیم.


وی با اشاره به تعابیری که مقام معظم رهبری امروز به کار بردند از جمله این که طرف مقابل تیم هسته ای ما لجوج، بد عهد و متقلب است گفت: ما این ها را در طول مذاکرات چندین بار دیده ایم یک مثال عمده اش که مردم عزیزمان هم مطلعند مربوط به روز گذشته است اضافه کردن فهرست افراد و شرکت های جدید به لیست تحریم هاست در حالی که قرار بود هیچ تحریم جدیدی اضافه نشود صرفا براساس یک اختلاف تفسیر در رابطه با توافق ژنو آن ها سواستفاده کردند و این لیست را به بهانه نقض تحریم های موجود تهیه کردند و این قطعا یکی از مصادیق بدعهدی طرف مقابل در جریان مذاکرات است در این خصوص البته یک اختلاف نظر وجود دارد ولی از نظر ما این ها تحریم های جدیدی است که اتحادیه اروپا در یک زمان حساس به صورت اشتباه انجام داده و تصمیم غلطی گرفته است و حتما تاثیرات خود را هنگامی که به جزییات ورود خواهیم کرد خواهد گذاشت. 
 
عراقچی ادامه داد: آنها بر هیچ یک از تعهداتی که داشتند در رابطه با ما و یا با بسیاری از کشورهای دیگر موقع اجرا بدقولی های زیادی را انجام داده اند در طول مذاکرات با ما هم به کرات مشاهده کردیم بعضا این بازی که در می آورند بین آمریکا و کنگره این که توافقاتی صورت می گیرد بین خودشان ادعا می کنند که مثلا یک عضو مخالف است این ها کار ما را پیچیده می کنند بلاواقع ما هم مذاکره می کنیم و هم با ترفندهایی که آن ها به کار می برند باید مقابله کنیم. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای افزود: مهمترین ترفندی که به خصوص در این یکی دو دوره اخیر ما شاهد بودیم این عدم اتفاق نظر بین اعضای 1+5 بود البته یک مقداریش هنوز باقی است .
 
 وی تصریح کرد: وقتی موضوعات مراحل حساس خود می رسند رسیدن به وحدت نظر در بین چند کشور مثلا چین و روسیه از یک سو اروپایی ها از سوی دیگر و آمریکا از جهتی دیگر حتی بین خود اروپایی ها رسیدن به وحدت نظر مشکل است ولی بعضا از این اختلاف نظرها برای تامین خواسته های خود سواستفاده می کنند. 
 
عراقچی اضافه کرد: وضعیت بسیار پیچیده ای وجود دارد ما هم محکم ایستاده ایم و بارها به همه آنها گفته ایم که با 1+5 که صدای واحد دارد مذاکره می کنیم و حاضر نیستیم یک مطلبی را دو یا سه بار مذاکره کنیم.

عضو ارشد تیم هسته ای با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص قرار گرفتن جزییات در اختیار مردم و نخبگان اظهار داشت: این رهنمودی که ایشان داشتند همواره ملاک نظر ما بوده من پس از بازگذشت از لوزان همان شب خدمت مردم شریف ایران رسیدم فردای آن شب هم دکتر ظریف در برنامه نگاه یک شرکت کرد برنامه ای که به دلیل ورود به جزییاتی که توسط خود ایشان انجام شد حدود دو ساعت طول کشید و جالب است وقتی که من با بسیاری از مردم برخورد کردم می گفتم تا همان موقع بیدار نشسته بودم و همه جزییات را نگاه می کردم. 
 
وی تصریح کرد: این نکته مد نظرمان است و به آن اعتقاد داریم که باید همه جزییات را در اختیار مردم و صاحب نظران قرار دهیم و تلاش خودمان را خواهیم کرد تا این مشارکت همگانی در روند مذاکرات ایجاد شود. 
 
عراقچی درباره تعامل با منتقدین و اولین جلسه مشترک با آنها گفت: این فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری در طول یک سال گذشته نصب العین ما بوده و ما در جلسات مکرری با منتقدین توافق شرکت کرده ایم نمونه بارزش خود مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی که بارها حضور داشتیم و حتی آن هایی که عضو کمیسیون نبودند به جلسه آمدند. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای افزود: ما جلساتی را داشته ایم که سه چهار ساعته بوده و آخرین موردش یکشنبه گذشته است ما از نظر منتقدین استقبال می کنیم. 
 
وی  اضافه کرد: خود من در داخل وزارت امور خارجه و دیگر مراکز حوزه ها مانند بسیجیان سپاهیان حاضر شده ام و یا این که آن ها را دعوت کرده ام در طول سال گذشته بالای 10 جلسه در خود وزارت امور خارجه داشته ایم.  
 
عراقچی ادامه داد: حتی صدا و سیما هم یک روند جدیدی در رابطه با موضوع هسته ای شروع کرده این مناظرات برای من جالب بوده و نکات مثبتی را دیده ام. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای ادامه داد: من فکر می کنم این برنامه ها می تواند مفید باشد فقط همیشه یک نکته ملاک بوده و آن هم این که صحبت های منتقدین و مخالفین کاملا محترم است ما هم استقبال می کنیم که بشنویم ولی مخالفت کردن هم یک حد و مرزی دارد وقتی که انتقادها اهداف فروملی پیدا می کند این مخالفت کردن نیست. 
 
وی تاکید کرد: اگر نیت کمک کردن به تیم است منتقدین وارد شوند و در این چند ماه حساس باقی مانده به ما کمک کنند تا اگر نکات ضعفی وجود دارد مرتفع کنیم. 
 
عراقچی ادامه داد: ما همیشه گفته ایم و امروز هم مقام معظم رهبری تاکید مجدد داشتند که خودمان را اسیر زمان در مذاکرات نمی دانیم و در ادوار قبل هم هر زمان به مرحله ای رسیدیم که پایان مهلت بود توجه نکردیم به این که مهلت تمام شود و ما حتما ناچار هستیم که توافق کنیم نه این طور نیست تا زمانی که نظرات و خواسته های ما تامین نشود و به یک توافق خوب از نظر ما نرسیم حتما عامل زمان نمی تواند به ما فشار بیاورد و اسیر و محصور زمان نخواهیم شد. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای افزود: طبق قراری که در وین گذاشتیم تا 10 تیر ماه مهلت مذاکره داریم و معتقدیم زودتر هم می شود انجام داد ولی اگر تا آن زمان که نظرات ما تامین نشود ابایی از تمدید مذاکرات نخواهیم داشت و تیم مذاکره را ترک نخواهیم کرد ما هرگز خودمان را اسیر زمان نمی دانیم.

عضو ارشد تیم هسته ای با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای لغو همه تحریم ها در همان روز اجرای توافق اظهار داشت: یکی از خواسته های اصلی ما در طول مذاکره این بود که در گام اول هر دو طرف تعهدات خود را انجام دهند اما ما قبول کردیم اگر ما قبول کردیم در توافق با فرض این که محدودیت ها و نظارت هایی را بپذیریم آمادگی این را داریم که در همان گام اول انجام دهیم و در مقابل انتظار ما این است که تحریم های طرف مقابل چه اقتصادی و چه مالی نیز در همان گام اول به طور کامل برداشته شود. این مفهوم در مذاکرات اخیر مورد توافق واقع شده علی رغم این که آمریکایی ها در آن فکت شیت خود یا عباراتی که درست شده نظیر گذاره برگ یا گزارش برگ خود آن ها موارد خلافی را گفته اند در حوزه تحریم ها که کاملا دروغ گفتند و ما به آنها تذکر دادیم اروپایی ها نیز تذکر دادند که این توافقی نبود که ما در لوزان انجام داده ایم ولی آنچه که قرار بین ما و آن هاست این است که در گام اول تمام تحریم های مالی و اقتصادی بدون هیچ استثنایی همگی لغو شود. 
  
وی ادامه داد: البته یک مشکل اجرایی وجود دارد و ما باید یک راه حل پیدا کنیم تا اصل همزمانی رعایت شود آن چه که ما باید انجام دهیم و آنچه که آنها در یک مرحله باید انجام دهند. 
 
عراقچی افزود: در توافق ژنو هم ما این کار را انجام دادیم روز اجرایی شدن توافق 20 ژانویه بود 23 نوامبر توافق کردیم و تا روز اجرایی شدن مقدماتی که باید فراهم می شد را انجام دادیم روز 20 ژانویه ایران کارهایی که باید انجام می داد را انجام داد و آن ها را همان روز اعلام کردند که تعلیق کنند. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای ادامه داد: این کار باید در توافق نهایی هم انجام شود مشکلی که داریم به دلیل گستردگی اقداماتی که دو طرف به خصوص ایران در یک روز بعد انجام دهد شاید آسان نباشد و باید به یک تدبیر برسیم و روی این کار کنیم و از همه صاحب نظران می خواهیم که اگر ایده ای دارند به ما بدهند تا اصل هم زمانی رعایت شود. 
 
وی ادامه داد: همان موقع که ایران اقداماتی را انجام می دهد آنها هم باید تحریمات را لغو کنند و هیچ فاصله زمانی قائل نیستیم گفته شده شش ماه یا چند ماه بعد اصلا این طور نیست حتما باید اصل زمان رعایت شود مقام معظم رهبری هم امروز تاکید فرمودند که کاملا درست بود. 
 
عراقچی اضافه کرد: آژانس تنها مرجع بین المللی و معتبری است که می تواند تمام اقدامات هسته‌ای را تایید کند اگر قرار باشد تعداد سانتریفیوژها را به تعداد مشخص برسانیم تنها آژانس می تواند بیاید و در عمل تایید کند.  
 
عضو ارشد تیم هسته ای گفت: این ابهام هم مطرح شده و قطعا اجازه نمی دهیم که کس دیگری که مرجعیت بین المللی ندارد بخواهد در تاسیسات ما حضور پیدا کند و این کار را انجام دهد این تنها وظیفه آژانس است. 

وی افزود: اینجاست که من عرض می کنم چون یک مقدار زمان نیاز دارد و ما با توجه به اصل همزمانی که برای ما یک اصل است باید راه حل های ابتکاری پیدا کنیم این از جزییات مذاکرات است که باید در سه ماه آینده به آن برسیم. 
 
عراقچی افزود: ما راه حل های کلی را به دست آورده ایم و جزییات مانده که البته جزییات بسیار اهمیت دارد. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای با اشاره به فکت شیت ایرانی گفت: آن چیزی که آمریکایی ها منتشر کرده اند روایتشان از توافقاتی که در دور اخیر مذاکرات به آن رسیدیم و این معمول است که بعد از هر واقعه سیاسی طرفین مذاکره کننده هر کدام روایت خود و زاویه خود را می گویند که چه اتفاقی افتاده است.  
 
وی اضافه کرد: هر طرف قسمتی که مطلوب خودش باشد را برجسته می کند و ارائه می دهد این کاری که آمریکایی ها کردند به صورت مکتوب بود دکتر ظریف نیز روایت واقعه خودمان را مطرح کردند و بعضی ها ایراد گرفتند که چرا اینقدر در مورد جزییات صحبت کردید بنده نیز عرایضی در گفتگوی ویژه خدمت مردم ایران داشته ام و رئیس جمهور هم در ارتباط زنده و هم چنین سخنرانی مهم امروز که روز ملی فناوری بود روایت ما را فرمودند. 
 
عراقچی تصریح کرد: ما بنایی برای ارائه مکتوب نداریم اگر لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای با تاکید رهبری در مورد ایستادگی در برابر نفوذ در مورد مسائل امنیتی کشور، پروتکل الحاقی و بازرسی های ویژه اظهار داشت: یکی از خطوط قرمز ما در طول مذاکرات همین بود که هیچ سواستفاده ای از نظارت های آژانس در تاسیسات ما نباید صورت بگیرد ما به طور کلی با موضوع نظارت و شفاف سازی مشکلی نداریم زیرا هیچ برنامه نظامی هسته ای مخفی نداریم.  
 
وی ادامه داد: ما به طور کلی مشکلی با نظارت نداریم ولی با سواستفاده از نظارت مشکل داریم هیچ گاه اجازه ندادیم و نخواهیم داد به نام شفاف سازی بخواهند اطلاعات ما را از مراکز نظامی و دانشمندانمان پیدا کنند ما روی این دقت داشتیم و هوشیاری به خرج داده ایم و در آینده هم وقتی به جزییات وارد شویم انجام خواهیم داد. 
 
عراقچی تاکید کرد: در پروتکل الحاقی یک سری دسترسی هایی و اطلاعاتی پیش بینی شده که داده شود و جهت اطمینان عرض کنم پروتکل الحاقی یک سند بین المللی است که بالای 90 کشور دنیا اجرا می کنند و تصویب این پروتکل در کنفرانس خلع سلاح در ژنو با اجماع همه کشورها صورت گرفت. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای اضافه کرد: همه کشورها دقت داشتند که روزنه هایی برای سواستفاده وجود نداشته باشد اگر چه پروتکل الحاقی یک سری دسترسی های بیشتری را برای آژانس مهیا می کند ولی روندی است که حساب و کتاب دارد و اجازه سواستفاده نمی دهد ما روی این مطالب دقت داشته ایم و خط قرمز ماست. 
 
وی اضافه کرد: ما اجازه نمی دهیم مسائل امنیتی مان توسط این مذاکرات مورد سواستفاده قرار گیرد و خدشه دار شود. 
 
عراقچی با اشاره به بازرسی از فناوری های مدرن و رژیم بازرسی ویژه اظهار داشت: در مورد فناوری مدرن ما مصداق را مشخص کرده ایم که آژانس از چه ابزارهای مدرنی استفاده کند این طور نیست که اجازه دهیم هر چیزی که خواست استفاده کند مصادیق کاملا مشخص است مثلا از کلم های الکتریکی وقتی یک دستگاه کاربرد ندارد این را آژانس پلمپ می کند اگر سانتریفیوژهای ما مازاد بر تعداد مشخص شده باشد آژانس پلمپ می کند و از پلمپ های الکترونیکی استفاده می کند باز و بسته شدنشان مثل سابق مانند سیم و قیچی نیست این ها قفل های الکتریکی دارند باز و بسته شدن را در خود ثبت می کنند و مشخص است که چه زمانی و به چه مدت باز بوده است. 
 
عضو ارشد تیم هسته ای افزود: ما زیر بار هیچ چیزی که باعث سواستفاده آژانس یا هر بازرسی باشد قطعا نخواهیم رفت در تماس مستقیم با سازمان انرژی اتمی و دوستانمان در بخش نظامی هستیم تا نظرات آن ها را بشنویم و این روزنه ها را ببندیم که محل سواستفاده نباشد. 
 
وی در پایان با اشاره به تاکیدات رهبری و توصیه فنی گفت: آینده برنامه غنی سازی ما برای صنعتی شدن موکول به تحقیق و توسعه است بدون این که ماشین های جدید IR6 , 8 که تا 20 بار ماشین های موجود ما توانایی دارند اگر این ها را نتوانیم کامل کنیم به ایده آل خودمان که غنی سازی صنعتی است نخواهیم رسید این از خطوط قرمز ما بوده که در توافق اخیر در لوزان حاصل شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: عراقچی ، مذاکره ، رهبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار