اصفهان؛

احیای عروس تالاب های ایران در دستورکار دولت

تالاب بین المللی گاوخونی معروف به عروس تالاب های ایران پس از چندین سال بی مهری و بی توجهی در دستور کار دولت قرار گرفت.

 مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان با بیان اینکه تالاب گاوخونی اصفهان همچنان با مشکلات کم آبی،آلودگی های فاضلابی وشکار بی رویه ی پرندگان مواجه است  گفت:  تالاب گاوخونی 35سال مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته بود که امسال احیای آن در دستور کار دولت قرار گرفت اما رسیدگی به آن نیازمند زمان بیشتری است.

ظهرابی در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا نابودی تالاب گاوخونی منجر به انتشار گردوغبار وریزگردها به مراکز شهروشهرستان های اطراف شده افزود:وجود ریزگردهامربوط به زمان حاضر نیست اما در آینده ای نزدیک اگر به کمک تالاب نشتابیم با از بین رفتن رسوبات،رطوبت و خشک شدن تالاب شاهد انتشار ریزگردها به اصفهان وحتی شهرهای فراتر ازآن خواهیم بود.

وی  در ادامه به 2طرح برآورد نیاز زیستی و اثرات زیست محیطی خشک شده بر تالاب با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کردوافزود:وجود این طرح ها میتواند از انتشار ریزگرد و غبارها به داخل و خارج استان جلوگیری کند و این در حالی است که تله هایی هم برای جمع کردن این غبارها در تالاب به کار گذاشته شده است.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان یکی از عوامل خشکسالی تالاب را بی مهری مسئولین عنوان کرد وبا اشاره به بازدید اخیر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تالاب بین المللی گاوخونی از همکاری بیشتر وزارت نیرو ،صنعت،کشاورزی و منابع آبی شرب با محیط زیست استان در خصوص احیای تالاب خیر داد و گفت:در این خصوص هم اعتباری بالغ بر7میلیارد ریال در نظر گرفته که نیمی از آن از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

ظهرابی با تاکید براینکه تا پارسال حق آبه ای برای تالاب در نظر گرفته نشده بود گفت:بر اساس مصوبه ی شورای عالی آب در سال جاری 176 متر مکعب برای حق آبه ی تالاب پیش بینی شده که در حال انجام مراحل اجرایی آن هستیم.

وی در پایان با قبول این مطلب که فصلی شدن رودخانه ی زاینده رود برخشکسالی تالاب تاثیر بسیاری دارد اظهار امیدواری کرد: که با دریافت حق آبه ی تالاب و یک برنامه ریزی بلند مدت با مدیریت صحیح و همکاری جدی دستگاه های دولتی ،حوزه ی آبخیز به پایداری برسد وما شاهد جاری بودن دائم آب زاینده رود و احیای تالاب بین المللی گاوخونی در 3سال آینده باشیم.

انتهای پیام/س

برچسب ها: احیای ، تالاب ، گاوخونی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.