مديرکل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت:

صنایع معدنی سال 93 افزایش تولید داشته است/ صادرات صنایع معدنی در وضع مناسبی نیست

مدير کل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: سال 93 عمده توليدات محصولات صنايع معدني نسبت به مدت مشابه خود درسال 92 روند افزايشي داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا)؛ سيد محمد فاطميان با اعلام اين خبر، افزود: سال 93 توليد فولاد خام با رشد 7.4 درصدي به 16 ميليون و 571 هزارتن، محصولات فولادي با رشد 2.3 درصدي به 16 ميليون و 949 تن ؛ کاشي و سراميک با رشد 24.2 درصدي به 410 ميليون متر مربع ، شيشه و جام با رشد 2.2 درصدي يک ميليون و221 هزارتن و کنسانتره زغال سنگ با رشد 8.5 درصدي به يک ميليون تن رسيده است.

مديرکل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: توليد مازاد برمصرف در صنايع معدني کشور بسيار مشهود است که مهمترين راهکار آن دستيابي به بازارهاي خارج از کشور و توليد بازار محوراست.

وي همچنين گفت: اقتصاد مقاومتي به معناي ساده آن اين است که از منابع خدادادي نهايت استفاده را داشته و بهره وري را بالا ببريم.  

به گفته فاطميان؛ درفضاي کسب و کار وجود مدلهاي اقتصادي مهم ترين اصل براي دستيابي به اهدافي که مد نظر است خواهد بود.

وي تصريح کرد: بنا براين با توجه به شاخص ارزشهايي که در هر کشور مورد ارزيابي است همواره مدلهاي اقتصادي شکل مي گيرد.

مدير کل دفتر صنايع معدني گفت: اين مدلهاي اقتصادي مي تواند روشهاي شفاف و سياستگذاريها را تبديل به رفتار ، فرهنگ وعادت ارزشمندي در يک کشور هدفمند کند.

فاطميان با اشاره به اينکه توسعه پايدار بخش صنايع معدني با رعايت اصول صنايع سبز و اصل پايداري بايد انجام شود، افزود: با توجه به اينکه مواد اوليه مورد نياز صنايع معدني برخلاف ساير کشورها در ايران  به وفور يافت مي شود ؛ بايد پيوستگي حلقه اي زنجيره ارزش افزوده در آن به خوبي حفظ شود.

فاطميان در بيان ساير راهکارهاي توسعه و تقويت بخش صنايع معدني کشور گفت: واحدهاي صنايع معدني بايد با مجهز شدن به فناوريهاي روز دنيا توليد خود را ادامه دهند.

به گفته وي ؛ همچنين توسعه اکتشافات معدني، تامين منابع مالي مورد نياز آنها و پيش روي به سمت عمق بيشتر براي دستيابي به ذخاير معدني با عيار بالا و مناسب موضوع کليدي و راهبردي در صنايع معدني محسوب مي شود.

همچنين با اکتشافات جديد بر ظرفيت دستيابي به پايه هاي فلزي و غير فلزي کشور افزوده مي شود.

به گفته اين مقام مسئول در معاونت معدني  وزارت صنعت، معدن و تجارت ؛ ايجاد زير ساختهاي لازم از جمله  تسهيل در حمل و نقل و جابه جايي محصولات توليدي صنايع معدني همچنين بهره گيري از دانش فني و فناوري مدرن و روز دنيا همچنين بکار گيري نيروهاي متخصص بومي در اکثر صنايع کشور بويژه صنايع معدني کشور موجبات پيشرفت آن را فراهم مي آورد.

فاطميان در ادامه يادآور شد: هم اکنون صادرات صنايع معدني در وضع مناسبي نيست و بايد بيش از اين با استمداد از بخش خصوصي ارتقاء يابد، همچنين بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي در واحدهاي صنايع معدني و نصب تجهيزات و اعطاي تسهيلات لازم براي اصلاح فرآيند مصرف انرژي به عنوان يک ضرورت اساسي در صنايع معدني محسوب مي شود.

مدير کل دفتر صنايع معدني يادآور شد: از سويي ديگرتامين ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز در صنايع معدني و توجه به نوسازي  دستگاههاي خطوط توليد در توسعه اين بخش بسيار اثر گذار است. 

وي با بيان اينکه در فروش محصولات صنايع معدني نبايد فقط به بازارهاي داخلي اکتفا کرد، افزود: توجه اساسي به کسب بازارهاي هدف  و افزايش تعدادآنها شايد با حضور موثر در نمايشگاههاي ملي و منطقه اي  به ويژه در کشورهاي هدف صادراتي در صنايع معدني محقق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار