در نشست پنجاه و ششمین بی ینال ونیز مطرح شد

نمایش قدرت هنر ایران در اروپا

هنر ایران در ابتدای سال جدید در فضای دو هزار متری در اروپا با قدرت و صلابت نمایش داده می‌شود.

به گزارشخبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، نشست پنجاه و ششمین بی ینال ونیز با حضور " علی مرادخانی" ، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "مجید ملا نوروزی" ، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، "مزدک فیض نیا" دبیر نمایشگاه، "مارکومن گوتزو" برگزار کننده نمایشگاه، در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست علی مراد خانی ضمن اعلام تبریک عید و اظهار خوشحالی نسبت به حضور هنرمندان در بی ینال ونیز گفت: بی‌ ینال ونیز یکی از اتفاقات مهمی است که صورت می‌گیرد و فضایی کاملاً حرفه‌ای است و خوشبختانه ایران برای نمایش آثار هنری در این بی ینال وضعیت مناسبی دارد و این اتفاق قطعاً برای دیپلماسی فرهنگی مؤثر خواهد بود.

*بی‌ینال ونیز محل حضور نخبگان هنری

وی تصریح کرد: حضور هنرمندان برجسته و نخبگان هنری در وی نیال ونیز می‌تواند اتفاق خوبی باشد و از بابت اظهار خرسندی و خوشبختی دارم و امیدوارم به زودی این اتفاقات بیشتر صورت گیرد.

مرادخانی همچنین درباره‌ی حضور رسانه‌ها در این بی‌ینال گفت: امیدوارم مدیر کل مرکز تجسمی از همکاری رسانه‌ها در بی‌ینال ونیز بیشتر استفاده کند و البته در عرصه‌ی داخلی کشور هم باید به صورت درست در جریان پنجاه و ششمین بی‌ینال ونیز قرار گیرند.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این بی‌ینال مدتی بود که شرکت نکردیم. در حقیقت در پنجاه و شش دوره بی‌ینال حدود 5 دوره شرکت کردیم و امیدوارم از این پس حضور مستمر و فعالی داشته باشیم.

"مجید ملا نوروزی" هم در این نشست گفت: البته همیشه فضای اندک در حدود 100 متر را داشتیم و در شرایط دولت یازدهم که بحث دیپلماسی فرهنگی پیش رو است امیدوارم که در بی‌ینال‌های جهانی بیشتری شرکت کنیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به بودجه‌ای که وزارت ارشاد دارد ناچار هستیم دست نیاز به سوی حامیان فرهنگی دراز کنیم بنابر این امسال از همکاری بنیاد فیض‌نیا برای حضور بهتر در این بی‌ینال استفاده کردیم و امسال فضای 100 متری نمایش آثار ایران تبدیل به فضای دوهزار متری شده است و جمعی از هنرمندان خوب ایران را تهیه کردیم و با همکاری بنیاد فیض نیا و با حمایت گالری‌ها و مجموعه‌داران ایرانی توانستیم یک گروه مطلوبی را جمع کنیم.

وی اظهار داشت: سعی کردیم از تجربیات من گوتزو برای برگزاری بهتر نمایشگاه ایران در این بی‌ینال استفاده کنیم و در بی‌ینال ونیز آثار هنرمندانی چون محمد احصایی، جمشید بایرامی، سمیرا علیخان زاده و محمود بخشی در رشته‌های خوشنویسی، عکس و حجم را به نمایش بگذاریم.

وی اظهار داشت: امیدوارم سال آینده در بی‌ینال معماری ونیز هم شرکت کنیم تا این بی‌ینال را به مدت چند سال در اختیار داشته باشیم.

در ادامه این نشست مارکو من گوتزو دبیر و برگزارکننده این نمایشگاه نیز در همین زمینه گفت: دو سالانه‌ی ونیز مهمترین و قدیمی‌ترین رویداد فرهنگی است که در ارتباط با هنر معاصر برگزار می شود به همین جهت این بی‌ینال فرصت مغتنمی است که کشورها برای نمایش آثارشان در آن حضور داشته باشند.

وی گفت: این دفعه اول نیست که ایران در این بی‌ینال شرکت می‌کند، اما تفاوتش در این است که این بار با قدرت و صلابت شرکت می‌کند، در حقیقت از عظمت و جاه طلبی و گستردگی پروژه‌ای که از طرف ایران برگزار خواهد شد کاملاً مشهود است.

من گوتزو گفت: با توجه به اینکه در دوره‌های اخیر همه به ایران چشم دارند و با توجه به شرایطی که ایران دارد همه کنجکاو هستند که ببینند چه چیزی از سوی ایران ارائه می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی بخش‌های این دوسالانه نیز گفت: ما سعی کرده‌ایم جامعه‌ی هنری و پیچیده و تنوع ایران را نشان دهیم به همین جهت دو سویه بودن این نمایشگاه یعنی نمایش آثار هنرمندان ایرانی که در جهان کاملاً شناخته‌ شده‌اند و همچنین هنرمندان ایرانی و خارجی که آثارشان به نمایش گذاشته می‌شود را به عنوان دو بخش بی‌ینال ونیز خواهیم داشت.

در این نشست مزدک فیض نیا نیز که یکی از نمایشگاه‌گردان‌های این بی‌ینال است، گفت: این بی‌ینال باید شروع خوبی باشد برای سال جدیدی که در آن هستیم و برای هنر ایران، چرا که بعد از ایتالیا غرفه‌ی ایران بزرگترین غرفه است که وجود دارد و این فرصت مناسبی است که فرهنگ و هنر ایران به طور شایسته و برنامه ریزی شده نمایش داده شود.

وی اظهار داشت: از تمامی گالری‌داران ایرانی و خارجی برای حضور در این بی‌ینال دعوت کرده‌ایم.

گفتنی است، پنجاه و ششمین بی‌ینال ونیز پانزدهم اردیبهشت ماه برگزار و تا ابتدای آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هنر ، بی ینال ونیز ، تجسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار