در آیین اختتامیه‌ی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر؛

جنتی: نباید استعداد‌های جوان از عرصه‌ی قانونی فعالیت دور بمانند/ معرفی برگزیدگان نهایی جشنواره

مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت ارشاد؛ "پیروز ارجمند" مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد؛ "حسین ریاحی" دبیر جشنواره، "علی ترابی" دبیر اجرایی جشنواره، "محمدرضا باهنر" نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان و با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر این مراسم با حضور "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت ارشاد؛ "محمدرضا باهنر" نماینده مجلس شورای اسلامی؛ "پیروز ارجمند" مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد؛ "حسین ریاحی" دبیر جشنواره، "علی ترابی" دبیر اجرایی جشنواره، "داوود گنجه‌ای"، "هادی منتظری"، "محمد معتمدی" و "علی قمصری" و سایر هنرمندان در تالار وحدت در حال برگزاری است.

بنابر این گزارش در ابتدای مراسم "حسن ریاحی" دبیر دوره‌ی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: بیست و نهمین دوره از این جشنواره کار خود را از اسفند سال 1391 آغاز کرد و در مجموع 112 گروه در بخش رقابتی و جنبی درخواست خود را برای حضور در جشنواره به دبیرخانه ارسال کردند.

وی با اشاره به بخش پژوهشی این جشنواره گفت: جشنواره بیست و نهم مانند دوره قبل بخش پژوهش خود را به اکران فیلمهای خارجی و ایرانی اختصاص داد.

وی افزود: امیدوارم جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حمایت تمامی هنرمندان و دولت مردان راه تعالی را طی کند و نمایانگر ظرفیت‌های بیشتری از خانواده‌ی موسیقی ایران زمین باشد. پس از صحبت‌های حسن ریاحی، بخشی به اجرای موسیقی اختصاص داده شد که در این بخش ابتدا رسیتال پیانو و ویولن و سپس رسیتال ویولن برگزار شد.

***نخستین برگزیده های اختتامیه جشنواره بیست و نهم

در بخش نخست اهدای جوایز که با حضور پیروز ارجمند، مهدی آذر سینا، هوشنگ کامکار و شاهین فرهت برگزار شد، ابتدا برگزیدگان بخش آهنگ سازی شاخه‌ی آهنگ سازی کلاسیک غیر ایرانی معرفی شدند که در این قسمت به طور مشترک "هادی رحمانی" برای قطعه‌ی سوئیت برای ارکستر از تهران و "عرفان ویکلی" برای قطعه‌ی گبند افلاک از تهران جوایزی را به خود اختصاص دادند.

در بخش رقابتی پایان نامه‌ها تندیس و جایزه‌ی نقدی جشنواره به طور مشترک به "نیلوفر کریمی" برای قطعه‌ی رخ از کرج و "علیرضا اکبرپور" برای قطعه‌ی سنفونی شماره یک اهدا شد.

همچنین در بخش برگزیدگان آهنگ سازی و در شاخه‌ی رقابتی آهنگ سازی کلاسیک ایرانی به طور مشترک از "کوروش متین" برای قطعه‌ی طلوع از تهران و "مجتبی امیری" برای قطعه‌ی همراز تهران تقدیر شد و در بخش موسیقی حماسی نیز از "کیوان اعلایی" برای قطعه‌ی تهمتن از مشهد تقدیر به عمل آمد.


***"علی جنتی": نباید استعداد‌های جوان از عرصه‌ی قانونی فعالیت دور بمانند


در ادامه مراسم "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیار خوشبختم که فرصتی پیش آمد تا مسائلی را درباره‌ی هنر بیان کنم.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر هرسال چشمه و کرشمه‌ای نو از تحول فرهنگی در موسیقی را مینمایاند و بر این جریان استوار است که جریان‌های فرهنگی و هنری کشور را در جوامع دیگر به رخ بکشد.

وی اظهار داشت: کار هنرمند نو آوری و خلاقیت است زیرا گاه دیدن یک اثر هنری یا شنیدن یک اثر موسیقایی چنین ارزشمند است که میتواند غم را به شادی تبدیل کند و میتوان گفت ایرانیان در تکامل این روند نقش عمده‌ای ایفا کردند.

وزیر ارشاد در این مراسم تصریح کرد: بدیهی است که هنر دوستان بر این نکته واقف‌اند که موسیقی ایرانی از جنبه‌های مختلف از جمله: نواها و پرده ها در جهان کم نظیر است و از این نظر موسیقی دانان ایرانی از جایگاه ویژه در جهان برخوردار هستند.

جنتی افزود: جشنواره بین المللی موسیقی فجر عرصه‌ی گزینش آثار موسیقایی و معرفی پدید آورندگانی است که در طی یک سال آثار بدیع آفریدند و تنوع بخش‌های جشنواره از موسیقی سنتی تا موسقی پاپ ، از موسیقی حماسی تا موسیقی نواحی، از موسیقی کودکان تا موسیقی بانوان، از آواز تا آهنگ سازی وپایان نامه‌های وزین در ارتباط با موسیقی نشان از احتمام ویژه برای دربرگیری این دوره از جشنواره است.

وی همچنین اظهار داشت: برگزاری دوره‌ی بیست و نهم جشنواره در شش استان بیانگر جدیت برگزار کنندگان به لحاظ تمرکز زدایی و رویکردهایی عمیق در حوزه‌ی فرهنگ و هنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تردیدی نیست که جوانان ما از سبک‌های جدید موسیقی آگاهی دارند و باید این استعدادهای جوان را دریابیم.

وی ادامه داد: از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه مشارکت فعال بخش خصوصی است، زیرا راه اندازی گروه‌های بزرگ و فاخر نیازمند مشارکت این بخش است که مهم ترین الزامات اجرایی موسیقی خوب ساخت سالن‌هایی با کیفیت و مجهز است.

جنتی تصریح کرد: نکته‌ی سوم توجه به دیپلماسی فرهنگی با رویکر امور هنری است که باید در چهارچوب فعالیت‌های فرهنگی به زمینه‌‌های دیپلماسی فرهنگی نیز توجه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: براساس بررسی‌های انجام شده بخشی از استعدادهای جوان در موسیقی به دلیل سخت گیری‌ها و روند طولانی موجود از عرصه‌ی قانونی فعالیت دور مانده که باید با استفاده از راهبردهای صحیح از ظرفیت آن‌ها در زمینه‌ی موسیقی قانون استفاده کرد.


***"علی مرادخانی": توسعه متوازن در سطوح مختلف هنر ایجاد می کنیم

"علی مرادخانی" معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه‌ی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: طبق قولی که در اوایل حضور برای فعالیت‌ها به علی جنتی دادیم، سعی می‌کنیم یک توسعه‌ی متوازن در سطوح مختلف برای هنر در کشور ایجاد کنیم. همچنین دکتر باهنر که از مجلس شورای اسلامی در اینجا حضور پیدا کرده‌اند و به هنر نیز علاقه دارند، جهت حمایت از ما در موردی که امکان ورود به خطا وجود دارد، کمک‌هایی انجام خواهند داد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مسائل هنر در حوزه‌ی آسیب شناسی اجتماعی مطرح میشود و هنگامی که جوانان ما در حیطه‌ی موسیقی قانونی فعالیتی کنند، از بسیاری از آسیب‌ها مصون میماندند.

مرادخانی تصریح کرد: امیدوارم از این منظر به هنر ارجمند موسیقی نگاه کنیم و طبیعی است که در هر هنری مسائل حاشیه‌ای وجود دارد که نکته‌ی جالب توجه در موسیقی کمتر بودن چنین مسائلی است و امیدوارم با کمک مسئولان موسیقی کشور ما چیزی را از صفحه‌ی موسیقی پاک نکنیم و بتوانیم در همه‌ی زمینه‌ها هنر ارجمند خودمان را در دنیا معرفی و از آن صیانت کنیم و از این منظر نگاه مثبتی برای جوانان کشورمان ایجاد کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه گفت: نسل آینده گنجینه ارزشمند ما به شمار می‌رود و حتی اساتید موسیقی نیز از جوانان فعال در این زمینه شگفت زده هستند.

وی اظهار داشت: امسال در بودجه‌ی 93 پیشنهاداتی داشته‌ایم که از جمله مسائل مهم در آن توجه به هنرهای تجسمی به عنوان آثاری است که نمودار فرهنگ کشورمان باشد زیرا در حال حاضر نمود فرهنگ ایرانی در هنرهای تجسمی کمتر دیده میشود که پیشنهاد ما در رابطه با اقتصاد یک درصد از بودجه‌ی عمومی به بخش هنرهای تجسمی بود.

مرادخانی با اشاره به وضعیت ارکسترها تصریح کرد: ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک به زودی فعالیت خود را آغاز می کنند و به کمک اساتید بسیاری از فعالیت‌ها از جمله بحث دیپلماسی فرهنگی به زودی راه اندازی می‌شود به گونه‌ای که درنهایت ایرانی داشته باشیم که شایسته‌ی یک ایرانی باشد.

***تقدیر از پیشکسوتان

پس از صحبت‌های علی مراد خانی و پیش از آغاز صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو هنرمند پیشکسوت در عرصه‌ی موسیقی تقدیر به عمل آمد که تقدیر از استاد فریماه قوام صدری بخش نخست این قسمت را تشکیل داد.

"فریماه قوام صدری" پس از دریافت لوح تقدیر از جانب "علی جنتی"، "علی مرادخانی" و "حسن ریاحی"، طی صحبت‌های خود گفت: از دریافت و دیدار هنر استعدادهای جوان در جشنواره بسیار خوشحالم و این جایزه را برای استاد گرامی‌ام، گروه موسیقی تهران و همه‌ی افرادی که به من کمک کردند تا در این جایگاه بایستیم از جمله استاد علیرضا مشایخی، تقدیم میکنم.

بخش دوم این تقدیرها به استاد "اردوان کامکار" نوازنده برجسته‌ی سنتور که متولد سال 1347 است اختصاص یافت.

همچنین اجرای برنامه توسط گروه "ژیوار" به سرپرستی "ژیوار شیخ الاسلامی" و اجرای موسیقی توسط "وحید ایران شاهی"، "جاوید مجلسی" و "عبدالحسین مختاباد" از دیگر بخش‌های این برنامه بود.


***برگزیدگان نهایی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

در بخش پایانی اهدای جوایز و در بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی رتبه‌ی سوم به گروه ردیف به سرپرستی "محمدجواد صانعی" از کاشان، رتبه‌ی دوم گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی به گروه شمسا به سرپرستی "نیما قطایی" از تهران و رتبه‌ی اول گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی به گروه سرشک به سرپرستی "یحیی علوی" از مشهد اهدا شد.

همچنین در بخش موسیقی کلاسیک غیر ایرانی؛ ارکستر مجلسی رسا به رهبری "رامیار نویدی" از کرج برگزیده شده و جوایز‌ رتبه‌ی اول تا سوم به تربیت 9 میلیون تومان ، 6 میلیون تومان و 3 میلیون تومان است.

همچنین اجرای برنامه توسط گروه موسیقی عبور به سرپرستی "علی قمصری" و خوانندگی "محمد معتمدی" از دیگر قسمت‌های مراسم اختتامیه بود.

جوایز بخش آواز جمعی به ترتیب به شرح زیر است:

رتبه‌ی نخست به گروه آوازی سونات به رهبری "محسن بافنده"

رتبه‌ی دوم به گروه کر سمات به سرپرستی "آزاده عظیمی" از شیراز

رتبه‌ی سوم این بخش به طور مشترک به گروه کر آرارات به سرپرستی "آراکس خاچاطوریان" از تهران و گروه کر انجمن موسیقی خراسان رضوی به سرپرستی "محمد یوسفی" از مشهد اهدا شد.

گفتنی است؛ آیین اختتامیه‌ی بیست و نهمین جشنواره بی المللی موسیقی فجر با طنین آواز "محمد اصفهانی" در تالار وحدت و با اعلام برگزیده‌های این بخش برگزار شد.



انتهای پیام/ اس
برچسب ها: موسیقی ، جشنواره ، بیست ، تالار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.