معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان

البرز و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین و کمترین آمار طلاق در کشور

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان گفت: بالا‌ترین میزان طلاق در استان البرز و پایین‌ترین در استان سیستان و بلوچستان مشخص شده و بیشترین طلاق ثبت شده برای زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله است.

البرز و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین و کمترین آمار طلاق در کشوربه گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، اطهره نژادی معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان در یازدهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزرا با اشاره به اطلس وضعیت زنان کشور اظهار کرد: در سال ۹۳ معاونت امور زنان اطلسی را در ارتباط با وضعیت زنان کشور و مشتمل بر ۱۵۰ نقشه با هدف شناسایی مهم‌ترین مسائل زنان بر مبنای شاخص‌های رایج و آمارهای معتبر و شناسایی استانهای اولویت دار تدوین کرد.

وی افزود: براساس این آمار مشخص شده است که ۵. ۷۱ درصد از زنان در شهر‌ها و ۵. ۲۸ درصد از زنان در روستا‌ها زندگی می‌کنند و از نظر بعد خانوار تفاوتی میان شهر و روستا نیست.

نژادی ادامه داد: بالا‌ترین و پایین‌ترین میانگین ازدواج در هر هزار نفر به ترتیب متعلق به استانهای خراسان شمالی و تهران است. همچنین بیشترین ترکیب ازدواج بین مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله و زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله است.

وی ادامه داد: بیشترین اختلاف میزان ازدواج بین شهر و روستا به استان کرمان و کمترین میزان اختلاف به استان سیستان و بلوچستان باز می‌گردد.

معاون برنامه ریزی و معاونت امور زنان ادامه داد: بالا‌ترین میزان طلاق در استان البرز و پایین‌ترین در استان سیستان و بلوچستان مشخص شده و بیشترین طلاق ثبت شده برای زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله است. همچنین بیشترین ترکیب سنی زوج‌های طلاق گرفته بین مردان ۲۵ تا ۲۹ و زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله است.

نژادی ادامه داد: میزان طلاق در نقاط روستایی ۸ .۲۱ و در نقاط شهری ۶۳. ۳۹ درصد است که بیشترین میزان اختلاف طلاق بین نقاط روستایی و شهری متعلق به مازندران و کمترین مربوط به چهارمحال و بختیاری است.

وی با اشاره به اینکه بنابراین روند تغییرات میزان ازدواج و طلاق باید برای هر نقطه جغرافیایی به صورت مجزا در نظر گرفته شود، افزود: در سال ۷۵ بعد خانوار ۸ .۴ در سال ۸۵،  ۱. ۴ و در سال ۹۰ ، ۶. ۳ بوده است و در تمام دو ره‌ها متوسط بعد خانوار شهری از روستایی کمتر بوده است، اما در سالهای اخیر این اختلاف بسیار ناچیز شده است، یعنی در سال ۹۰ این آمار در شهر و روستا تفاوت زیادی ندارد.

وی در مورد برنامه‌های تدوین شده در این حوزه گفت: یکی از برنامه‌های ما با عنوان خانواده سالم با همکاری وزارت بهداشت مربوط به طراحی کلینیک سلامت خانواده است که در فاز اول در ۹ استان ایجاد خواهد شد. در این کلینیک‌ها با استفاده از تخصص‌های مکمل در حوزه پزشکی، روان‌شناسی و حقوقی مسائل مربوط به ازدواج و طلاق به صورت سیستمی دیده خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان  ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در اطلس وضعیت زنان و خانواده، آمارهای مورد توجهی دیده می‌شود. میزان متوسط باسوادی در میان زنان در روستا‌ها ۵۸ ۶۹. و در شهر‌ها ۳۳ .۸۴ است. توزیع میزان باسوادی زنان در جمعیت ۶ ساله و بالا‌تر در کشور یکنواخت نیست و میان استانهای کشور از لحاظ میزان باسوادی زنان اختلاف معناداری وجود دارد. کمترین میزان باسوادی در استان سیستان و بلوچستان و بیشترین میزان باسوادی زنان متعلق به تهران است. اگر استانهای کشور را از نظر سواد به سه خوشه تقسیم کنیم؛ استانهای اردبیل، خراسان جنوبی، ‌خراسان شمالی، ‌خوزستان، ‌سیستان و بلوچستان، ‌قم، کردستان کرمانشاه، لرستان و مرکزی در خوشه کم‌ترین میزان سواد قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در خوشه متوسط ایلام، ‌چهار محال بختیاری، زنجان، ‌قزوین، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان و همدان قرار دارند و در خوشه بالا‌ترین میزان سواد؛ اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سمنان، فارس، مازندران، هرمزگان تقسیم بندی می‌شوند.

نژادی گفت: میانگین سواد در استان‌ها براساس تفکیک شهر و روستا بسیار مهم است. بنابراین میزان باسوادی زنان در روستا‌ها و شهرهای هر استان برای برنامه ریزی باید در نظر گرفته شود. همچنین باید عنوان کنم که کمترین و بیشترین دانشجویان زن نیز به ترتیب متعلق به استانهای سیستان و بلوچستان و سمنان هستند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان اظهار کرد: در ارتباط با این بحث با همکاری آموزش و پرورش برنامه‌های مختلفی از جمله پوشش دختران بازمانده از تحصیل در ۱۰ استان کشور و قرار گرفتن ۱۰ درصد از این جمعیت تحت پوشش تحصیلی  در نظر گرفته شده است. 

آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه در هشت استان و بهبود وضعیت بهداشتی آموزشی دانش آموزان دختر محروم و نیازمند در کل کشور نیز از جمله این برنامه‌ها است.

نژادی در مورد وضعیت اشتغال زنان در کشور گفت: نرخ اشتغال زنان روستایی بالا‌تر از زنان شهری‌‌ همان استان است. کمترین و بیشترین نرخ بیکاری زنان نیز به ترتیب متعلق به خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد است. کمترین و بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان (۱۵ تا ۲۹ ساله) ‌به ترتیب متعلق به خراسان جنوبی و کرمانشاه است.

وی همچنین عنوان کرد: سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی ۶ .۲۸ بوده و بیشترین سهم متعلق به اردبیل و کمترین متعلق به تهران است. در بخش صنعت نیز کمترین نرخ اشتغال زنان متعلق به کهکیلویه و بویر احمد و بیشترین در سیستان و بلوچستان است. در بخش خدمات نیز کمترین سهم در اردبیل و بیشترین کهکلیویه و بویر احمد است. در بخش خصوصی نیز کمترین آمار اشتغال زنان مربوط به کهکیلویه و بویر احمد و بیشترین به اردبیل مربوط می‌شود.

وی در ارتباط با برنامه‌های طراحی شده در این زمینه گفت: طراحی و ایجاد اشتغال پایدار زنان با رویکرد توان‌افزایی اقتصادی زنان و استانداردسازی محصولات آن‌ها با عقد تفاهم‌نامه میان سازمان میراث فرهنگی و سازمان ملی استاندارد در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان تاکید کرد: اطلاعات این اطلس مربوط به بخش‌های مختلف می‌شود و به جز بخش کوچکی از آن که مربوط به آسیبهای حوزه زنان است، دیگر بخش‌ها محرمانه نیست. بنابراین از بخشهای مربوط به امنیت، حفاظت و اطلاعات کشور درخواست کرده‌ایم که در صورت اجازه آن‌ها، این اطلس را در اختیار مردم قرار دهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: برنامه ریزی ، زنان ، اطلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار