ظریف در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

طرح ایران درباره یمن، تنها طرح اجرایی برای حل مسئله این کشور است

وزیر خارجه کشورمان گفت: طرح جمهوری اسلامی ایران درباره یمن، تنها طرح اجرایی برای حل این مسئله است و اکثر طرف‌های مذاکره، عقلانیت این چارچوب را می‌پذیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با "پیتر زیگاردو" همتای مجارستانی خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در صورت تداوم نقض آتش بس از سوی عربستان چیست و در این راستا طرح چهار ماده‌ای ایران درباره بحران یمن تاکنون چه نتیجه‌ای داشته است، گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدا اعلام کرد که منطقه خاورمیانه اولویت سیاست خارجی ما خواهد بود چرا که ایران با همواره با نگاه خویشتن داری و‌ خودباوری با همسایگانش رفتار کرده است.

ظریف با بیان اینکه ما اعتقاد داریم کشورهای منطقه باید نقش اساسی را در ایجاد ثبات بازی کنند، افزود: ما بارها به همسایگانمان توصیه کرده ایم که با دیدگاه واقع بینانه از انجام اقداماتی که به فجایعی مانند مسئله یمن منجر شود، خودداری کنند و البته امیدواریم هرچه سریعتر آتش بس در این کشور اجرا شود.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: طرح جمهوری اسلامی درباره یمن، تنها طرح اجرایی در این مسئله است و اکثر طرف‌های مذاکره ما عقلانیت این چارچوب را می پذیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز امیدواری کرد که کشورهای بانی جنگ اجازه دهند تا گفت‌وگوهای یمنی- یمنی صورت گرفته و کمکهای انسان دوستانه به مردم یمن برسد.

وی تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید به عنوان بزگترین نهاد بین‌المللی جهان به مناطق داخلی یمن دسترسی داشته باشد و از این طریق به بهبود هرچه سریعتر اوضاع در این کشور کمک کند.

** تلاش مجارستان برای افزایش ارتباطات راهبردی با کشورهای خاورمیانه

بر اساس این گزارش "پیتر زیگاردو" وزیر خارجه مجارستان نیز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه دولت مجارستان طی سال‌های اخیر در کنار روابط نزدیک با اتحادیه اروپا، سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط با کشورهای تاثیرگذار در خارج از حوزه غرب را نیز در دستور کار قرار داده است، آیا در پیگیری این سیاست جایگاهی برای ایران تعریف شده است، گفت: ما در بخش سیاست خارجی، سیاست عملگرا را انتخاب کرده ایم که بر اساس آن نمی توان دنیای شرق را نادیده گرفت لذا تلاش ما بر ارتباط راهبردی با کشورها خصوصا کشورهای منطقه خاورمیانه است.

وی در ادامه افزود: ما در دستگاه دیپلماسی مجارستان، استراتژی نگاه به شرق را ایجاد کرده‌ایم و من تلاش دارم با حضور در ایران، به این مسئله بپردازم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار