نیویورک تایمز گزارش داد؛

آمريکا دست از حمايت نتانياهو بردارد

تبریک‌های هفته گذشته باراک اوباما به کابینه جدید رژیم‌ صهیونیستی شاید گامی در جهت آشتی تلقی شود؛‌ اما اوباما دیگر هیچ خیال خامی در مورد سران صهیونیست در سر نمی‌پروراند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، پس از انتخابات ماه گذشته رژیم صهیونیستی فعالان صلح و دیپلمات هایی که بخش زیادی از زندگی حرفه ای خود را صرف پیشبرد راه حل تشکیل دو کشور مستقل کرده بودند، بیش از هر زمان دیگری اندوهگین و مایوس به نظر می‌رسیدند. 

پیش از آن که نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کند تا زمانی که وی نخست وزیر اسرائیل است فلسطینیان تحت سلطه نظامی اسرائیل باقی خواهند ماند، اوباما دریافته بود که اشتیاق کابینه رژیم صهیونیستی برای تداوم یافتن مذاکرات صلح با فلسطینیان هدفی جز ایجاد پوشش برای ادامه دادن به توسعه شهرک های صهیونیستی و جلوگیری از تشکیل کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری ندارد. 

در مواجهه با این واقعیت تلخ، برخی افراد به اتحادیه "صهیون" از جناح چپ میانه روی برگرداندند. اما این که کابینه تحت رهبری" اسحاق هرتزوگ" و "تزیپی لیونی" بتواند بر سر راه حل تشکیل دو کشور مستقل با فلسطینیان به توافق برسد، پنداری بیش نبود. اتحادیه صهیونیست هیچگاه در برنامه های خود به توافق منطبق با مرزهای سال 1967 اشاره ای نکرد و این مسئله از زبان هرتزوگ شنیده نشد.  

درحقیقت برای هرکسی که با تاریخ درگیری های اسرائیل و فلسطینیان آشنا است، بدیهی بود امید اندکی که برای پیشرفت راه حل تشکیل دو کشور مستقل وجود دارد منوط به روی کار آمدن یک کابینه تحت کنترل جناح راست است. 

نتانیاهو در این راه وقت خود را تلف نکرد و "آیلت شاکد" را به عنوان وزیر دادگستری خود منصوب کرد؛ فردی که در صفحه فیس بوکش خواستار نابودی تمام مردم فلسطین از جمله پیران و زنان و تمام شهرها، روستاها، اموال و زیر ساخت های فلسطین شده است.

پیروزی جناح راست افراطی در اسرائیل فرصتی هرچند اندک اما غیرمنتظره برای اوباما ایجاد کرد تا خواستار ارزیابی مجدد سیاست های آمریکا در زمینه صلح خاور میانه شود.

این ارزیابی مجدد باید با کنار گذاشتن این فرض قدیمی آغاز شود که فلسطینیان می توانند تنها از طریق مذاکره با نتانیاهو برای خود کشوری مستقل داشته باشند. اکنون بدیهی است که مذاکرات دوجانبه اسرائیل و فلسطینیان هیچگاه به تشکیل دو کشور مستقل منجر نخواهد شد. چنین توافقی تنها در صورتی حاصل خواهد شد که شورای امنیت سازمان ملل با برخورداری از حمایت قوی آمریکا شرایط صریحی برای از سرگیری مذاکرات برای طرفین وضع کند، مذاکراتی که در چارچوب زمانی خاص به توافق منجر شود.  

در این صورت اگر اسرائیل یا فلسطین یا هردو از قبول شرایط شورای امنیت سر باز زنند یا نتوانند در زمان تعیین شده به توافق برسند، آمریکا به همراه دیگر کشورها از شورای امنیت خواهند خواست تا درمورد مسائل مهم مانند وضع بیت المقدس، سرنوشت آوارگان فلسطینی و شهرک سازی های غیرقانونی و تمهیدات امنیتی تصمیم گیری کند. 

به طور قطع یک کابینه جناح راستی اسرائیلی تصمیم شورای امنیت مبنی بر تشکیل کشور فلسطین و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل را نخواهد پذیرفت اما چنین تصمیمی به افزایش تحریم های بین المللی اسرائیل و به چالش کشیدن مشروعیت آن منتهی خواهد شد. 

این گونه موقعیت اسرائیل به عنوان یک نهاد دموکراتیک زیر سوال می رود و دوستی و حمایت بی قید و شرط آمریکا از آن به شدت کاهش می یابد. احتمالا پدید آمدن چنین شرایطی بیش از راهبردهای کنونی سیاست های اسرائیل را تغییر خواهد  داد. چنین تغییری در سیاست های دولت اوباما بدون شک با مخالفت های داخلی از سوی لابی اسرائیل و بسیاری از اعضای کنگره مواجه خواهد شد. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار