وزیر دادگستری؛

10 میلیون پرونده قضایی با وجود 25 میلیون خانواده‌ بسيار بد است

وزیر دادگستری در جلسه شورای قضایی استان آذربایجان شرقی گفت: تعداد 10 میلیون پرونده قضایی با توجه به آمار 25 میلیون خانواده در کشور از لحاظ اعتباری، فرهنگی و تمدنی بسیار بد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز؛ حجت‌الاسلام ‌مصطفی پورمحمدی در جلسه شورای قضایی استان آذربایجان شرقی که با حضور مسئولان قضایی استان همراه بود خواستار توجه جدی به امر قضاوت عادلانه شد.

وی  بر لزوم دقت و حساسیت در امر قضا تاکید کرد و گفت: شرع و احکام دین ما شأن و اهمیت ویژه‌ای برای امر قضا قائل است و باید سعی کرد این جایگاه مخدوش نشود و بیشترین مسئولیت در این بخش بر عهده مسئولان و قضات است. 

وزیر دادگستری گفت: در دولت سعی کرده‌ایم فرهنگ انتقادپذیری را ترویج کنیم چرا که معتقدیم بیان معایب از کتمان آن مفید‌تر است. 

وی ضمن اعلام آمادگی وزارت دادگستری در دریافت پیشنهادات در خصوص مسائل مربوط به پیشگیری از وقوع جرم بیان داشت: آمادگی داریم پیشنهادات را در دولت طرح و پیگیری کنیم، همه باید بدانند که در این امر سهیم هستند و هر کسی ‌باید‌ سهم خود را به درستی انجام دهد.

وزیر دادگستری گفت: در شرع مقدس اسلام  جایگاه امر قضا روشن بوده و همواره در این خصوص تاکیدات فراوانی صورت گرفته است. 

وی با انتقاد از بالا بودن حجم پرونده‌ها در دستگاه قضایی کشور اظهار داشت: این میزان از حجم پرونده در کنار کمبود نیروی انسانی نشان دهنده لزوم توجه بیش از پیش به مقوله پیشگیری بوده و همگی باید مراقب باشیم با توجه به پیچیدگی و حساسیت کار تضییع حقی صورت نگیرد. 

‌وزیر دادگستری با بيان اينكه مسابقه با پرونده، جرم و متهم بی‌فایده و محکوم به شکست است گفت: باید برای کاهش حجم پرونده‌ها تلاش کنیم چرا که با توجه به آمار 25 میلیون خانواده در کشور، تعداد 10 میلیون پرونده قضایی از لحاظ اعتباری، فرهنگی و تمدنی بسیار بد است. 

پورمحمدی در ادامه ضمن اعلام موضع مخالف دولت در قبال مجازات زندان تصريح كرد: در دولت معتقدیم که باید از مجازات‌های جایگزین به جای مجازات حبس و زندان بهره گرفت.

وی در ادامه با بيان اينكه چنانچه بسیاری از موارد تخلف را جرم تلقی نکرده  خاطر نشان كرد: اگر مجازات‌هایی نظیر محکومیت‌های مالی و یا محدودیت را جایگزین حبس و غیره کنیم، حجم پرونده‌ها در قوه قضاییه کاهش می‌یابد.


انتهاي پيام/د 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.