کافه کتاب/20

محمدرضا سنگری: راه نجات ادبیات بهادادن به نقد است

نیازمند فضاهای مناسبی برای نقد آثار هستیم تا کسانی که به تازگی به قلم و نگارش روی آورده اند بتوانند با شناخت ابعاد و ویژگی های یک اثر مناسب آثار خوبی ارائه دهند.

باشگاه خبرنگاران- نسرین خدایاری؛ محمدرضا سنگری، شاعر، که به تازگی دست به تبیین برخی (از نتایج سحر) زده و قلم را در این مسیر به حرکت درآورده همان مردی است که روزی(سوگ سرخ) عاشورا را سوگوارانه به نگارش درآورد.

حال ما به بهانه ورود کتاب (از نتایج سحر)به بازار کتاب به سراغ اسن شاعر رفته ایم تا پای صحبت های او بنشینیم.

آقای سنگری متولد چه سالی هستید؟
من متولد سال1331هستم و وارد 61سالگی شده ام.

اولین کتابتان چه بوده است؟
اولین کتاب من اثری با عنوان (سوگ سرخ) بود که دربرگیرنده مجموعه ای از نثرهای ادبی ام در حوزه عاشورا بوده و از دریچه انتشارات (تربیت)وارد بازار کتاب شد.

در حال حاضر چه کتابی را در دست نگارش دارید؟
آخرین کتاب من اثری با عنوان (از نتایج سحر) است که به تحلیل و بررسی شعر انقلاب و عرصه های گوناگون آن میپردازد و امید است که این اثر در حجمی بالغ بر 10 جلد منتشر شود.

هزینه زندگیتان از چه راهی تامین میشود؟
معلم بودم و در آموزش و پرورش و دانشگاه تدریس میکردم، هم اکنون هم هزینه زندگی من از راه دریافت حقوق آموزش و پرورش و تدریس در دانشگاه تامین میشود.

به نظر شما در حال حاضر مشکل ادبیات ما چیست؟
به نظر من بخشی از مشکلات ادبیات امروز ما به حوزه نقد آن برمیگردد یعنی ما نیازمند فضاهای مناسبی برای نقد آثار هستیم تا کسانی که به تازگی به قلم و نگارش روی آورده اند بتوانند با شناخت ابعاد و ویژگی های یک اثر مناسب آثار خوبی را ارائه بدهند. بخش دیگری از مشکلات ادبیات ما از مشکلات چاپ نشات گرفته است، در کل شتابزدگی و شوق و اشتیاق برای چاپ آثار که امروزه برای برخی از افراد تازه وارد در عرصه نگارش پیش آمده موجب شده که بعضی از آثار بدون گذر از صافی نقد و نظر روانه بازار کتاب شوند.

راهکار پیشنهادی شما جهت حل مشکلات ادبیات چیست؟
باید رسانه های مکتوب، مجازی و ملی فرصت های مناسب تری را برای نقد آثار فراهم کنند و صرفا در نقد یک اثر نمانند و یک قلمرو را نقد کنند و چراغ به دست کسانی بدهند که به تازگی قلم به دست گرفته اند.

چه تعریفی از اهالی قلم دارید؟
وقتی ما میگوییم فلانی اهل قلم است منظور این بوده که یک فرد اندیشه خود را به هیات قلم ارایه میدهد، به حوزه فرهنگ مکتوب آشناست و نیازها و دغدغه ها را میشناسد و سعی میکند که متناسب با این نیاز ها و دغدغه ها بنویسد.

زندگی بدون قلم و کتاب را چطور تعریف میکنید؟
برای هیچ انسانی نمیتوان تصور حذف قلم و کتاب را داشت و اگر قلم و کتاب از زندگی حذف بشوند اندیشه و هنر هم از زندگی حذف خواهند شد. زندگی بدون قلم و کتاب ممکن نیست و انتقال فرهنگ و هنر بدون وجود آنها مختل می‌شود. تصور لحظه های بی قلم و بی نوشتن به معنای مرگ است.

چند کلمه میگویم تا نظرتان را درباره آنهابگویید؟

قلم: همان که خدا به آن سوگند یاد کرد، قلم هویت بخش انسان و هستی است.
کتاب: معجزه آخرین پیامبر و نقطه کمال انسان است.
نویسنده: آفریدگاری که راه را به انسان نشان میدهد.
سانسور: تعطیل اندیشه.
تلویزیون: فرصتی برای تماشای زیبایی ها و دانشگاه عصر ما است.

نظرتان درباره نمایشگاه کتاب چیست؟
من پیش از اینکه خود نمایشگاه کتاب را که تبدیل به فروشگاه کتاب شده بررسی کنم فکر میکنم که مکان برگزاری آن مکان مناسبی نیست چون تناسبی با موضوع برگزاری این نمایشگاه ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.