گزارشی از روز نخست سفر ابتکار به اصفهان؛

احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از مهم‌ترین برنامه‌ها سفر

سه شنبه ابتکار و جمعی از معاونینش برای بررسی و رسیدن به راهکارهای علمی و مفید برای محیط زیست به اصفهان سفر کردند.

احیای زاینده رود و تالاب گاوخون از مهم‌ترین برنامه‌ها سفربه گزارشخبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، خلاصه‌ای روز اول سفر ابتکار و معاونینش به شهر اصفهان به شرح زیر است.
ابتکار در روز سه شنبه در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور بر عهده دارند و با بهره گیری از فناوری می‌توانند بر معضلات زیست محیطی غلبه کنند.
 
وی افزود: افزایش بهره وری انرژی و مدیریت پسماند از جمله رویکردهایی است که مورد توجه شرکت‌های دانش بنیان است و در واقع این شرکت‌ها می‌توانند معضلات زیست محیطی را در کنار رشد اقتصادی حل و فصل کنند. 

*امضای تفاهم نامه میان سازمان محیط زیست و استاندار اصفهان      

این تفاهم نامه با موضوع تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت مناطق چهارگانه امضا کردند 

سازمان حفاظت محیط زیست ایران، مناطق با ارزش زیست محیطی را جهت حفاظت در قالب مناطق چهارگانه تقسیم کرده که شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی  ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده است. 

این تفاهم نامه در راستای سند چشم انداز 20 ساله کشور و بهره مندی خردمندانه از برنامه زیستی و با پنج تعهد تنظیم شده است.
بر اساس این تفاهم نامه، استانداری اصفهان متعهد شد برای تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت مناطق چهارگانه و ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق زیر مدیریت خود نسبت به تسریع، تامین و پایدار کردن بودجه‌های سنواتی اقدام کند. 

همچنین اداره حفاظت محیط زیست اصفها متعهد شده که با جلب مشارکت مردمی و حمایت ملی از طریق تشکل‌های مردمی در این زمینه اقدام کند. 

این تفاهم نامه تا پایان برنامه ششم توسعه کشور معتبر و لازم الاجرا خواهد بود. 

*زاینده رود را زنده نگه می‌داریم 

ابتکار در این سفر همچنین در خصوص اهمیت زاینده رود بیان کرد: با توجه به خبری که روز گذشته در خصوص کاهش خروجی سد زاینده رو اعلام شد، شورای هماهنگی حوزه آبریز زاینده رود در عالی‌ترین رده این تصمیم را گرفته است که آب در این رودخانه در همه نقاط آن باقی می‌ماند و برای جریان آن در تابستان بر اساس وضع ذخیره سد زاینده رود تصمیم گرفته خواهد شد.
 
*گاو خونی را باید حفظ کنیم

ابتکار با بیان اینکه ما برای رسیدن و جاری ماندن آب تا تالاب بین المللی گاو خونی اصفهان نیز تاکید داریم و لازمه این کار مدیریت مصرف آب است و همچنین زاینده رود را رگ حیات شهر و استان اصفهان و تالاب گاو خونی خواند و اضافه کرد: این تالاب اهمیت بسیاری برای مردم منطقه، کشاورزان و مبارزه با گرد و غبار دارد چرا که اگر خشک شود منشأ گرد و غبار خواهد بود. 

*مهم‌ترین اقدام برای نجات تالاب گاو خونی 

تالاب گاو خونی با حقابه زنده است و مهم‌ترین اقدام برای احیای آن تامین حقابه است و برای چرخه هیدرولوژیکی و آب بین تالاب‌، رودخانه و آب‌های زیرزمینی اهمیت حیاتی دارد و تضمین حیات زیست محیطی وکشاورزی منطقه به آن وابسته است. 

این سفر 3 روزه و دارای برنامه‌های دیگری نیز است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: دریاچه ، احیا ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار