باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

بی‌توجهی به مسئله آلودگی صوتی / آلودگی صوتی بر رشد جنین تاثیر می‌گذارد

آلودگی صوتی در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است در صورتی که این نوع آلوودگی روی رشد جنین تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ آلودگی صوتی نیز علاوه بر آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران دیده می‌شود اما تا چه میزان به این نوع آلودگی توجه می‌شود.
 
حسین گورابی، رئیس انجمن شنوایی شناسان در این خصوص می‌گوید: متاسفانه به مسئله آلودگی صوتی در کشور کمتر توجه می‌شود و در حالیکه ورود به زندگی صنعتی و تاثیرات سود آن، مشکلات و گرفتاری‌هایی را برای افراد ایجاد می‌کند. 

وی افزود: تمام وسایل و ابزارهایی که ساخته می‌شود فرد را در معرض آلودگی صوتی قرار می دهد همچنین افرادی که در مراکز نظامی و کارخانه‌های صنعتی، کار می‌کنند نیز در معرض ابتلا به این مسئله هستند. 

رئیس انجمن شنوایی شناسی ادامه داد: در صورتیکه فرد صوت بالای 85 دسیبل را بیش از 8 ساعت بشنود با مشکلات کم‌شنوایی روبرو خواهد شد. این امواج ناخواسته یا همان آلودگی صوتی می‌تواند بر فعالیت‌های موجودات زنده به ویژه انسان تاثیر بگذارد این مسئله حتی در گیاهان نیز دیده می شود آلودگی صوتی از میزان رشد گیاهان می‌کاهد  فکر می‌کنید این مسئله بر روی انسان چه اثراتی به بار می‌آورد در نگاه اول همه به یاد مشکلات شنوایی می‌افتیم اما این تازه ابتدای ماجراست و اثرات دیگری را نیز بر بدن انسان برجای می‌گذارد.

گورابی در خصوص اثرات دیگر آلودگی صوتی بر بدن انسان بیان می‌کند: آلودگی صوتی می تواند اختلالاتی در گفتار و خواب فرد ایجاد کند همچنین بر رشد جنین و ایجاد اضطراب، سردرد، زخم معده و سرگیجه تاثیر می‌گذارد. 

رئیس انجمن شنوایی شناسی افزود: افزایش کلسترول خون، سوزش سردل، تغییر در الگوی تنفسی و سایز مردمک ها از جمله مشکلاتی است که در اثر آلودگی صوتی برای فرد به وجود می‌آید همچنین این مسئله می‌تواندمشکلات قلبی- عروقی را برای فرد به همراه داشته باشد و تخریب رگ‌های قلب را در فرد ایجاد کند همچنین آلودگی صوتی می‌تواند افت تحصیلی دانش‌آموزان، افزایش نرخ حوادث کار، کاهش حافظه‌،‌ افزایش پرخاشگری و خشونت طلبی را در جامعه به وجود بیاورد. 

با وجود تمام مشکلاتی که آلودگی صوتی برای فرد و جامعه به دنبال دارد بی‌توجهی به آن علامت سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و مخاطب را به این فکر می‌اندازد که شاید مسئولان امر با مضرات آلودگی صوتی آشنایی ندارند یا در صورت آشنایی با امر، این امواج ناخواسته به گوششان نرسیده است. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار