رئیس سازمان نظام پزشکی در افتتاحیه کنگره شنوایی شناسی:

منطقه 9 تهران بیشترین آلودگی صوتی را دارد/پیرگوشی سومین عامل ناتوانی

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بسیاری از مناطق تهران جزء مناطق غیر مجاز صوتی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: انواع آلودگی صوتی در کشور وجود دارد که به آن کمتر توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در افتتاحیه دهمین کنگره شنوایی شناسی که صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد با اشاره به لزوم تضمین رشته شنوایی شناسی برای آحاد جامعه گفت: خدمات شنوایی شناسی جامع و در تمام سطوح قابل تعریف است اینکه خدمات سلامت را برای این رشته جستجو کنیم حداقل کاری است که برای شنوایی شناسان انجام می‌دهیم. در مراقبت‌های اولیه باید بیش از گذشته به رشته شنوایی شناسی به خصوص در بخش توانبخشی سیستم شنوایی توجه کرد. 

وی افزود: اگر با یک نگاه سنتی به شنوایی شناسی نگاه کنیم ظرفیت‌های رشته شنوایی شناسی مغفول می‌ماند به عنوان مثال در گروه نوزادان حضور یک شنوایی شناس در تشخیص مشکلات شنوایی تاثیر می‌گذارد و در برنامه‌های غربالگری شنوایی شناسان که برای نوزادان انجام شد تعداد قابل توجهی از مبتلایان به کم‌شنوایی شناسایی شدند همچنین پیرگوشی در کشور ما مورد غفلت واقع شده‌است.  این رشته پس از فشار خون و آرتروز سومین عامل ناتوانی به شمار می‌رود. 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه 75 درصد افراد بالای 65 تا 70 سال در معرض پیرگوشی قرار دارند، اظهار داشت: 50 درصد این افراد از ابتلای خود به پیرگوشی مبتلا نیستند  که در اینجا هنر یک شنوایی شناس مطرح می شود. همچنین در نظام سلامت باید به بحث آلودگی صوتی توجه کرد این مساله در چند سال اخیر مورد غفلت واقع شده است.

وی در ادامه افزود: تراز صوتی بزرگراه‌های تهران حدود 75 تا 85 دسیبل است هر چند شهرداری تهران در سالهای اخیر با گذاشتن عایق صوتی در این زمینه کارهایی انجام داده اما حدود 50 درصد آلودگی صوتی از وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌ها در کشور ایجاد می‌شود. 

زالی با بیان اینکه بسیاری از مناطق تهران جزء مناطق غیر مجاز صوتی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: انواع آلودگی صوتی در کشور وجود دارد که به آن کمتر توجه می‌شود و بسیاری از مردم گمان می‌کنند، که با استفاده از تبلت می‌توان آلودگی صوتی را کاهش داد در صورتی که این وسیله تنها می‌تواند 5 دسیبل در کم کردن صدا تاثیر بگذارد. 

وی ادامه داد: منطقه 9 تهران که در آن انواع سر و صداها بیشتر است جزء مناطق دارای آلودگی صدا است و آلودگی صوتی در این منطقه نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تعرفه گذاری در شنوایی شناسی، متناسب با ظرفیت‌های این رشته نیست و تنها در غالب فیزیک تعرفه شنوایی شناسی مطرح شده است، گفت: همچنین در اکثر موارد اشکال مبنایی در بیمه‌های ما به ارتباط با رشته شنوایی شناسی وجود دارد و باید یک بار برای همیشه جایگاه رشته‌هایی مانند شنوایی شناسی را در نظام بیمه‌ای کشور مشخص کرد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار