آلودگی صوتی 1000 تومان!

حتما کشیده شدن ناخن معلم روی تخته سیاه یادتان هست، حس انقباضی که در همه بدن تان احساس می کردید کاملا غیر ارادی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید در این کره خاکی صداهایی را به گوش شنیده باشید که هم برایتان خوش و هم‌ برایتان دلنشین بودند، شاید گاهی هم آزار دهنده اما هیچ به این فکر کردید که صداها چه عکس‌العملی روی ما دارند و از درون چه چیزی باعث می‌شود که ما خوشمان بیاید و برایمان دلنشین باشد و یا گاهی هم آزار دهنده؟

صداهایی که با روح و جسم آدم‌ها سر و کار دارند برخی اوقات باعث مور مور شدن تن می‌شوند مثل ناخن جویدن،‌ناخن روی کاغذ کشیدن، اره کردن درخت، اینها همه چیزهایی هستند که از وجود ما نشأت می‌گیرد و آرامش روح و تن را بر هم می‌زند. 

دکتر یوسف طباطبایی روانشناس در رابطه با صداهایی که روح و روان را آزار می دهند، گفت: صداهایی که در اطراف ما به وجود می‌آیند باعث تشویش حالات روانی می‌شود و مقدار کمی حالات ما را بر آشفته و عصبانی می‌کنند، اینها عواملی هستند که در محیط پیرامون ما وجود دارند تحت عنوان آلودگی‌های صوتی قلمداد می‌شود. 

آهن آلات ، ضایعات خریداریم . . . 
طباطبایی با اشاره به آلودگی‌های صوتی و منابع به وجود آمدن آنها تصریح کرد: منابعی که باعث به وجود آمدن آلودگی صوتی می شود، خیلی متفاوت هستند از اتومبیل گرفته تا موتور سیکلت، کارگاه‌های ساختمانی، فعالیت‌های ساختمانی یا ماشین‌هایی که به دنبال خرید ضایعات و غیر هستند که هر کدام از اینها باعث خشمگینی و کاهش آستانه تحمل می‌شوند و معمولا کسانی که در معرض این دسته از آلودگی‌های صوتی قرار می‌گیرند با مشکلاتی چون پرخاشگری، اضطراب رو به رو هستند. 

وی بیان کرد: کسانی که در مکان‌هایی کار می‌کنند که آلودگی‌ صوتی در آنجا وجود دارد با مسائلی چون آستانه تحمل کم کار می‌کنند و تنش‌های خیلی شدیدتری نسبت به کسانی که در محیط های آرام مشغول به کار هستند، رو برو می‌شوند. 

به به...چه ناخن های خوشمزه ای!
سعدی پور روانپزشک گفت : اثرات ناخن جویدن بیشتر بر روی اعصاب و روح و روان آدمی اثر می گذارد، هرچه فکر مشغول باشد و نتوان مشکل را حل و کنترل کرد افراد به این عارضه گرفتار می شوند.

وی تصریح کرد : بیشتر افرادی که اینکار را انجام میدهند باعث ناراحتی و اذیت روح و روان طرف مقابلشان می شوند که در این مواقع تا طرف مقابل آنها را از حالت فکری خارج نکند، دست از این کار بر نمی کشند و همچنان خود را درگیر این معضل می کنند.

وقتی مو بر تنتان سیخ می شود
طباطبایی با اشاره به ایجاد سیخ شدن مو در بدن در این حالت بیان کرد: در انتهای هر فولیکول مو ماهیچه‌های بسیار کوچکی قرار دارند که با دستور نور و اپی‌نفرین و آدرنالین سیخ می‌شوند و سرجایشان باقی می‌مانند . این هورمون‌ها به ماهیچه اعلام می‌کنند وضعیت شان را تا وقتی بدن به حالت عادی برنگشته ، نگه دارند، درست در همین حالت است که موهای تان حالت ایستاده و سیخ پیدا می‌کند و احساس می‌کنید تن‌تان مورمور می‌شود. 

وی گفت: در پایه هر مو ماهیچه کوچکی وجود دارد که منقبض شده و برجستگی کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند و پوست شبیه پوست مرغ پرکنده می‌شود، این حالت زمانی که شما آماده واکنش های سریع هستید نیز روی می‌دهد.

این مشکل دیگران است و نه شما
در واقع رفتار منفی مردم بازتاب درونشان است که نمود خارجی پیدا میکند و شما هم بر حسب اتفاق در برابرشان قرار میگیرید. این  رفتار، شخصی نیست پس چرا ما به دل میگیریم؟ پاسخ  این است که نفس ما مشکلات و کشمکش ها را دوست دارد. اغلب زندگی مردم آنقدر خسته کننده و بی روح است که میخواهند دیگران را نیز در آن سهیم کنند.

 خیلی وقت ها پیش آمده که شخصی عمدا نظر ناراحت کننده ای در سایت می گذارد و مرتب چک میکند که ببیند که آیا کسی جواب آن را داده و اگر کسی نظری داده جواب منفی تری بدهد.

زمانی که ما بی اراده واکنش نشان میدهیم این واکنش طبیعی و صادقانه است. اما آیا عاقلانه است؟ با این کار چه چیزی حل میشود؟ پاسخ این است هیچ چیز. گرچه که نیاز نفس ما را برای جدال ارضا میکند.

وای نکن مو بر تنم سیخ می‌شه!
روانشناس در ادامه با اشاره به انواع آلودگی های صوتی اذعان داشت: اگر بخواهیم در خصوص این قضیه صحبت کنیم آلودگی‌های صوتی مستقیم و غیر مستقیم هستند که بدن ما با آنها سر و کار دارد و همه اینها باعث کم شدن آستانه تحمل می‌شود، حتی کوچکترین صداهایی که افراد به آن واکنش نشان می‌دهند. 

وی ادامه داد: اگر فرد در قبال صدای کوچک، یک خراش کوچک بر روی اشیاء و به قول خودمان مور مور شدن بدن عکس‌العملی از خود نشان دهد یعنی با اعصابی کم، مواجه است ولی اگر همین فرد در آلودگی صوتی قرار نگیرد عکس‌العملش خیلی خفیف خواهد بود و درمعرض صداهایی که در اطرافش وجود دارد واکنش‌های بسیار پایین دارد. 

وی خاطر نشان کرد: بنابراین عکس‌العمل ما نسبت به صداها می‌تواند بر مبنای فرآیند زندگیمان تحریک خفیف‌تری داشته باشد. 

آرامش و استراحت را به خودتان اختصاص دهید 
این روانشناس با بیان اینکه آنهایی که تحمل کمی دارند عکس العملشان چه گونه است اظهار داشت: کسانی که با کوچکترین عکس‌العملی از خودشان واکنش نشان می‌دهند آن هم در برابر آلودگی های صوتی که در اطراف وجود دارد، این قبیل آلودگی‌های صوتی می‌تواند بر روی فرآیندهای روانی مانند حافظه، تمرکز اثر بگذارد و هرگاه یک فردی کمتر در معرض آلودگی‌های صوتی قرار بگیرد، توانایی‌های روانی، توانایی‌های فکر‌ی‌ آن خیلی بیشتر می‌تواند اثر گذار باشد و متاسفانه در این آلودگی‌ها کار می‌کنند، مشخص نمی‌شود. 

یوسف طباطبایی عنوان کرد: آلودگی صوتی می‌تواند بر روی فعالیت‌های اجتماعی ما هم تاثیر بگذارد مثل افرادی که پلیس هستند در مکان‌هایی خیلی شلوغ، پر تنش کار می‌کنند معمولا کسانی هستند که از اجتماع دور هستند و فعالیت‌های اجتماعی اندکی و وقت بیشتری را صرف آرامش و خواب به خودشان اختصاص می‌دهند. 

آرامش را در تن بر قرار کنیم 
همیشه باید در همه احوال مراقب صداهای اطرافمان باشیم که منجر به اختلال و آزار و اذیت در روح و روان ما نشود، مورمور شدن مو بر تن یک فعل‌ و انفعالاتی است که با روان و روح آدمی سر و کار دارد بکوشیم تا همیشه آرامش داشته باشیم. 


گزارش از فاطمه فلاح خیر


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار