گزارش/

جولان غیرمجازها

موسسات مالی اعتباری فاقد مجوز، غیر مجازهایی هستند که علی رغم هشدارها به راحتی افتتاح و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بحث موسسات مالی اعتباری فاقد مجوز محدود به امروز و دیروز نیست، چند سالی است که این موسسات فاقد مجوز به راحتی در سیستم بانکی جولان می‌دهند و به گفته علی طیب‌نیا افتتاح این موسسات از راه‌اندازی یک ماست‌بندی هم راحت‌تر است.

در یکی دو سال اخیر کمتر همایش، برنامه تلویزیونی و رسانه‌ی خبری و اقتصادی است که مسئولین در آن از نحوه عمل و خراب کاری‌های موسسات فاقد مجوز شکایت نکنند و به مردم هشدارهای لازم را نداده باشند.

اما نکته جالب توجه این است که با وجود این هشدارها و خط و نشان‌هایی که برای آن‌ها کشیده می‌شود هر روزه شاهد افزایش و عرض اندام چراغ خاموش آن‌ها هستیم به گونه‌ای که توانسته‌اند 7 هزار موسسه مالی اعتباری فاقد مجوز از هر کوی و برزنی سردرآورند و سرمایه‌های مردم نا آگاه و گاهی طماع را جذب و در پروژه‌های مد نظر خود به کار گیرند.

موسساتی که هنوز 6 ماه از سروصدایی که یکی از آن‌ها به پا کرد نمی‌گذرد و مردم بی‌اطلاعی که به دلیل اسم و رسم این موسسه و پشتوانه‌های قوی که به این موسسه نسبت می‌دادند گول خورده و سرمایه‌های nتومانی خود را در آن سپرده‌گذاری کردند و هنگامی که به مشکل برخورد هیچکس پاسخگو سرمایه و ضرر و زیان آن‌ها نبوده و نیست.

این در حالیست که بسیاری از موسسات مالی و اعتباری فعال در کشور، نه تنها فاقد مجوزهای لازم هستند بلکه ریشه برخی از آن‌ها به تعاونی‌ها و برخی به صندوق‌هایی که تنها با جمع شدن برخی از افراد سرشناس آغاز به کار کرده‌اند، می‌رسد که حالا بدون رعایت هیچ کدام از ضوابط قانونی، در قالب موسسه اعتباری فاقد مجوز فعالیت داشته و بخشی از سپرده‌های مردمی را در اختیار دارند.

البته نباید از این موضوع غافل شویم که بانک مرکزی بارها و بارها سعی در آگاهی و اطلاع رسانی نسبت به خطراتی که متوجه سرمایه‌های مردم در این موسسات، داشته است اما ظاهرا مردم به آن یکی دو درصد سود خارج از عرف دل بسته‌اند و حاضر هستند کل سرمایه خود را به خاطر آن مابه التفاوت چند درصدی به خطر بیندازند.

اما نکته جالب و قابل توجه این است که مشکلات این موسسات فاقد مجوز به قدری افزایش یافته که رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل دادگاه ویژه برای برخورد با موسسات مالی غیرمجاز خبر داد.

البته طبق اعلام بانک مرکزی به باشگاه خبرنگاران، این بانک با همراهی نیروی انتظامی در حال رسیدگی به وضعیت این موسسات هستند اما به دلیل حفظ آرامش و سعی در ایجاد جوی مثبت، این موضوع در شرایط چراغ خاموش در حال بررسی است و علاوه بر این به این موسسات مهلتی مجددی داده شده تا خود را با شرایط بانک هماهنگ کنند که در غیر این صورت برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

از طرفی براساس شنیده‌ها موسسات آرمان، نور و بانک مهر اقتصاد در حال دریافت مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی هستند.

در همین راستا سید محمد حسن ابوترابی فرد نايب رئيس مجلس شورای اسلامی گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه طبق اعلام بانک مرکزی اقدامات لازم در خصوص رسیدگی به وضعیت موسسات فاقد مجوز در حال انجام است، گفت: اینکه بانک مرکزی اعلام کند در حوزه انجام وظایف خود چقدر موفق بوده مهم است نه اینکه بگویید من اقدام کرده ام، به عنوان مثال بانک مرکزی نرخ تسهیلات مشارکتی را 24 درصد اعلام کرده است باید بررسی شود تسهیلات پرداختی چه مقدار با این نرخ تطابق دارد و یا اینکه کدام نهاد پولی بیشتر از این نرخ پرداخت می کند و مشکل و معضل اصلی کجاست.

وی افزود: در خصوص موسسات مالی هم شرایط به همین گونه است باید یکی یکی این موسسات شناسایی و به شرایط آن ها رسیدگی شود زیرا متاسفانه این موسسات برای جذب و پاسخگویی به مشتریان خود راهی جز پرداخت نرخ سودهای بالا نمی بینند و این موضوع منجر به دریافت تسهیلات با سود بالا توسط این موسسات می شود تا بتوانند خود را اداره کنند که متاسفانه منجر به ایجاد مشکل در سال های آینده خواهد شد.

حال با تمام تفاسیر و صحبت های مسئولین و کارشناسان امر باید منتظر ماند و نظاره گر بود که بررسی‌ها و اقدامات چراغ خاموش بانک مرکزی به نتیجه می‌رسد یا زور موسسات فاقد مجوز میچربد.

گزارش: ساناز کلاهدوز

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۱۰:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
تمام این موسسات وابسته به آقازاده ها بوده
Japan
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
خیلی خنده داره ...
تا وقتی مشکل ندارن که هیچ ولی وقتی مشکل دار شدن مسئولین میگن ما که گفتیم ...
چرا گوش ندادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
مگه میشه طرف مجوز نداشته باشه بعد باید موسسه افتتاح کنن این حرف رو اگه به یه بچه بزنید خندش میگره،طرف میخواد یه دکه بزنه باید 100تا مجوز از شهرداری،اماکن،اصناف و....بگیره بعد شما میاد اعلام میکنید که موسسه های مالی بدون مجوز آخه کدوم عقل سلیمی باور مینکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
آسوده منم که پول ندارم ؟از نرخ بهره ،هم خبر ندارم. توی هیچ موسسه ای هم حساب ندارم .
آما بانک مرکزی و خزانه مال منه!.
آخرین اخبار