گام بلند سازمان اوقاف برای توسعه گردشگری؛

بیش از 700 امامزاده و بقعه کشور ظرفیت گردشگری مذهبی دارند

امامزادگان و بقاع متبرکه زمینه‌ی مناسبی را برای توسعه‌ی گردشگری مذهبی به عنوان یکی از اشکال عمده‌ گردشگری فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران، وجود چنین زمینه‌ای، علاوه بر ارتقای فرهنگ و عناصر وابسته به آن، در پویایی جریان‌های مولّد اقتصاد شهری جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر است.

همچنین جاذبه های گردشگری مذهبی نقش مؤثری در بازسازی حیات شهرها در طول تاریخ داشته است وهمچون یک شبکه گسترده اجتماعی از اعتماد و مشارکت گرفته تا بحث هنجارها و امنیت، اغلب مسائل و مشکلات شهری را پوشش می ­دهد.

بر همین اساس معرفی گسترده جاذبه های مذهبی امامزادگان از طریق رسانه ها، توجه به پیوند بافت تاریخی و امامزادگان در ساماندهی آنها، گسترش مراکز مذهبی مکمل مانند موزه های مذهبی، در جذب گردشگران مذهبی تأثیر دارد.

سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اهداف و برنامه های خود برای تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور و تقویت گردشگری مذهبی برنامه ریزی های گسترده ای را پیش بینی کرده است.

صدور تمدن ایرانی و اسلامی با رونق گردشگری مذهبی

حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت امامزادگان و بقاع متبرکه در جذب گردشگران مذهبی  و لزوم رونق این بخش گفت: مردم ما به لحاظ فطری، سابقه تمدنی و تاریخی، عشق و علاقه خاصی به اهل بیت(ع) دارند.

وی افزود: کسانی که از خارج کشور به میهن عزیزمان سفر می کنند با توجه به جایگاه ایران به عنوان کشور اهل بیتی ، قرآنی و با حاکمیت اسلامی انتظار متفاوتی دارند.

بر همین اساس آنها انتظار دارند در کشورمان جلوه های سیره زندگی اهل بیت(ع) و مصادیق قرآنی را مشاهده کنند از همین جهت بهترین مکان ها در زمان حضور گردشگران خارجی و مسافران و زائران نوروزی، آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه است.

حجت الاسلام شرفخانی تصریح کرد: این اماکن جلوه فرهنگی، تمدن دینی و اسلامی کشور و نشان و ستاره ای از سفره پر کرامت خاندان ائمه اطهار(ع) هستند.

وی عنوان کرد: جهت دهی گردشگران به بقاع متبرکه و امامزادگان، تمدن دینی، اسلامی و ایرانی را به خارج از مرزهای کشور صادر می کند از طرفی نیز توجه به زیرساخت های این اماکن و آماده سازی برای حضور حداکثری مردم و فرهنگ سازی برای معرفی این بقاع متبرکه می تواند بر رونق گردشگری مذهبی بیفزاید.بر همین اساس تبلیغ و ترویج برنامه های دینی در آستان مقدس امامزادگان  را در دستور کار خود قرار داده ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: طی چند سال اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه و به طبع آن معاونت فرهنگی و اجتماعی مأموریتهای خود را در قالب طرح های گوناگون آغاز کرده که از جمله آن راه اندازی پرتال جامع امامزادگان و بقاع متبرکه است.

همچنین اجرای طرح های فرهنگی با عنوان سوگواره یاس نبوی و آرامش بهاری در ایام نوروز بر رونق حضور زائران و گردشگران مذهبی افزوده است.

ارائه تسهیلات ویژه در ایام نوروز و ارتقای سطح فرهنگی مسافران

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: طرح آرامش بهاری با هدف استفاده از ظرفیت های فرهنگی بقاع متبرکه و تبدیل آنها به قطب فرهنگی در سراسر کشور هر ساله همزمان با تعطیلات نوروزی به منظور ارائه خدمات به مسافران و گردشگران اجرا می شود.
وی افزود:ارتقای سطح فرهنگی و همچنین بالا بردن سطح معارف اسلامی و ارائه تسهیلات لازم برای مسافران نوروزی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی افزود: سازمان ها و نهاد هایی که متولی حضور گردشگران و مهمانان خارجی هستند ضمن شناسایی این اماکن مقدسه می توانند جلوه های قرآنی و اهل بیتی کشورمان را به اقصی نقاط جهان صادر کنند.

حجت الاسلام شرفخانی عنوان کرد: خداوند متعال یک عنایت ویژه به کشورمان کرده و ما از حضور با برکت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان تجلی گاه امامت و ولایت برخوردار هستیم اما کنار آن حضور گردشگران در امامزادگان و بقاع متبرکه آثار وبرکات بی نظیری نسبت به افزایش محبت و مودت آنان نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور بیش از 2 هزار و 300 امامزاده وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری و فرهنگی را دارد و ما در این راستا بقاع متبرکه را سطح بندی کرده و پیش از 466 امامزاده از لحاظ وسعت، ساخت و ساز، منطقه جغرافیایی و مناظر بدیع گردشگری در سطح یک قرار دارند.

رونق گردشگری مذهبی در کنار امامزادگان

بنابراین گزارش حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهداف سازمان در راستای ارتقاء و گسترش صنعت گردشگری مذهبی گفت: یکی از اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای برنامه های جنبی امامزادگان و بقاع متبرکه توسعه گردشگری مذهبی است.

وی افزود: ضمن اینکه مردم در سفرهای خود به زیارت و عبادت توجه دارند در سایر بخش ها علاقه مند هستند تا از ابنیه تاریخی و گردشگری و سایر مراکز جذاب طبیعی دیدن کنند.لذا گردشگردی مذهبی هدفی است که در کنار امامزاگان و بقاع متبرکه کشور تأمین می شود.

ربیعی عنوان کرد: گردشگری مذهبی صرفا زیارت نیست و ما در این زمینه هدف مسافرت و تورهای مسافرتی را برای اماکن مذهبی طراحی می کنیم که به طور مثال اگر تور یا کاروانی از مسیری عزیمت می کند بتواند عمده وقت خود را به عنوان یک گردشگر مذهبی برای بازدید از امامزادگان، مساجد، حسینه ها سپری کند و آنچه که از حوزه مذهب و فرهنگ دینی ما به جا مانده بازدید کنند.
وی تصریح کرد: ما در نظام کلی گردشگری کشور علاقه مندیم تا بخش گردشگری مذهبی برجسته شود و در این زمینه برنامه ریزی هایی را نیز انجام داده ایم.

توسعه گردشگری مذهبی  یک مأموریت فرابخشی است

ربیعی عنوان کرد: این هدف تنها از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه محقق نمی شود و یک کار فرابخشی است که سازمان ها و نهادهای دیگر همچون سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست ، شهرداری ها،فرمانداری ها و تمام بخش هایی که می توانند در حوزه گردشگری مذهبی مشارکت کنند، و تسهیلاتی را برای مردم فراهم کنند وارد این عرصه شوند.تا این بخش به عنوان یک پازل در صنعت گردشگردی و توریستی کشور گنجانده شود.

ربیعی عنوان کرد: باید برای توریست های خارج از کشور یک بسته ای را طراحی کنیم؛ اکنون خیلی افراد از خارج کشور ازجمله کشورهای اسلامی و یا غیر اسلامی به ایران سفر می کنند علاقه مند هستند تا مسلمانان را با آن پیشینه اسلامی و دینی خودشان ببینند و بسیار شایسته است تا ما برای مراکز و ابنیه تاریخی، مذهبی و متبرکه برنامه ریزی خاصی را داشته باشیم.

برهمین اساس سازمان اوقاف و امور خیریه برای گردشگران داخلی و خارجی برنامه ریزی می کند تا از سال های آینده نقش خود را در قالب نظام گردشگری کشور به خوبی ایفا کند و بتواند بسته هایی را برای گردشگران مذهبی که علاقه مند هستند در این حوزه بازدید داشته باشند، ارائه کند.

دو هزار و 300 بقعه ظرفیت پذیرش گردشگران و زائران را دارند

ربیعی با اشاره به ظرفیت گردشگری مذهبی گفت: در حال حاضر نزدیک به 2 هزار و 300 بقعه قابلیت پذیرش مردم و زائرین را دارد و از این تعداد ظرفیت پذیرش 500 زائر به بالا را دارند.

وی ادامه داد: بیش از 700 بقعه متبرکه شاخص کشور قابلیت گردشگری مذهبی دارد که می توانند با توسعه فیزیکی و زیرساخت های خود به قطب توریستی تبدیل شوند که قابلیت بازدید و جذب و جلب توریست را داشته باشند که یک بخش این اماکن از میراث فرهنگی، معنوی و تاریخی کشورمان است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار