مشهد؛

نفیس‌ترین قالی‌های بافت مناطق گوناگون شهری در موزه فرش آستان قدس رضوی

مسؤول موزه فرش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی گفت : مجموعه‌ای از نفیس‌ترین قالی‌های بافت مناطق گوناگون شهری، روستایی و عشایری ایران، از دوره صفویه تاکنون در موزه فرش آستان‌قدس‌رضوی، نمایی چشم‌گیر از هنر و فرهنگ اسلامی ایرانی را به نمایندگی از صنایع دستی ایران به نمایش گذاشته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛  محمد تاجی افزود : در حال حاضر 102 تخته فرش نفیس از مناطق گوناگون کشور از میان 650 تخته فرش این موزه، درحال نمایش است و این فرش‌ها نمونه‌ای از مهمترین و جهانی‌ترین صنایع دستی ایران است و هر کدام بیان کننده هنر و فرهنگ مناطقی از ایران می باشد که در این موزه در معرض نمایش قرار دارد.

وی گفت : موزه فرش آستان‌قدس‌رضوی به همراه موزه فرش تهران، تخصصی‌ترین و گسترده‌ترین موزه‌ فرش در دنیا به شمار می‌روند و در این موزه، فرش‌هایی منحصربه‌فرد از دوره صفویه تا معاصر به نمایش گذاشته شده که برخی از آن‌ها در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است.

مسؤول این موزه افزود : شیوه نمایش فرش‌ها در موزه آستان‌قدس‌رضوی را مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا و تنها نمونه استاندارد در خاورمیانه است و فرش‌ها در این موزه به دو شیوه عمودی و افقی به نمایش گذاشته شده‌اند.

تاجی گفت : از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این موزه نمایش قالی‌هایی همچون پرده‌ای و قالی‌های دوره صفوی است که برای استفاده در حرم مطهر بافته شده و پس از سال‌ها استفاده در حرم مطهر، به موزه منتقل شده است.

گفتنی است: ساختمان جدید موزه فرش آستان‌قدس‌رضوی، به منظور تحقق سند چشم‌انداز بیست ساله آستان‌قدس‌رضوی، برای توسعه مراکز فرهنگی و حفظ موقوفات و میراث گذشتگان و غنای فکری زائران و مجاوران، با انتقال فرش‌های موزه قدیمی، در فضایی به مساحت 2 هزار و 340 متر مربع و زیربنای 6 هزار و 647 متر مربع در 4 طبقه، در آبان 1390 و در آستانه عید غدیر افتتاح شد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: موزه ، فرش ، عشایری ، آستان قدس ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.