باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

مدیریت سندروم روده تحریک پذیر/ در این دوران به رژیم غذایی خود توجه کنیم

سندروم روده تحریک پذیر با دردهای مزمن شکمی، اسهال و یبوست همراه است این بیماری ممکن است ناتوان کننده باشد و بر کیفیت زندگی بیماران آثار منفی بگذارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، سندروم روده تحریک پذیر به عنوان کولون اسپاتیک شناخته می‌شود. این بیماری با دردهای مزمن شکمی و تغییر الگوی عملکرد در روده همراه است دردهای شکمی، اسهال و یبوست کیفیت زندگی در این بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که غیبت از کار و کاهش کیفیت اجتماعی از عوارض مهم آن هستند.

نشانگانی با علت نامشخص 
مقدسی فوق تخصصی گوارش با اشاره به بیماری‌های روده تحریک‌پذیر می‌گوید: سندروم روده‌ی تحریک پذیر یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که کودکان و نوجوانان را گرفتار می‌کند.
این بیماری می‌تواند ناتوان کننده باشد و اثرات منفی متعددی بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشد علت نشانگان روده هنوز به درستی مشخص نیست هیچ آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی این بیماری وجود ندارد. 

مدیریت سندروم روده‌ی تحریک پذیر 
وی در ادامه می‌گوید: هدف اصلی در کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری، کنترل علائم و حذف عوامل تشدید کننده آن است. رژیم های غذایی و استرس از عوامل تشدید سندروم روده تحریک پذیر است.

روش‌های دارویی و غیر دارویی هر دو برای مدیریت این بیماری توصیه شده‌اند، در میان این گروه های دارویی،ضد افسردگی‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و مهار کننده‌های اسید قرار دارند. 

به هم خوردن تنظیم سیستم عصبی گوارش
طبق مشاهدات، تغییرات به وجود آمده در بیماران با به هم خوردن تنظیم سیستم عصبی گوارش مرتبط است و باعث تغییر در عملکرد روده می‌شود. 

مهار کننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین 
در همین راستا مقدسی متخصص گوارش نیز می‌گوید: سروتونین یک نوروترانسیمر مهم دستگاه گوارش است که حرکات کولون را تنظیم می‌کند. مهار کننده‌های انتخابی باز جذب سروتنین، برای درمان نشانگان روده تحریک پذیر به خصوص یبوست مفید هستند. زیرا از باز جذب سروتونین جلوگیری کرده و غفلت آن را در محل گیرنده افزایش می دهند. 

تغییر در رژیم غذایی 
وی در ادامه می‌گوید: غذاهای چرب، چیپس، لبنیات، بستنی، شکلات، الکل و غذاهای کافئین دار باعث تشدید این بیماری‌ می‌شود و فیبرهای موجود در سبزیجات، نان، میوه، غلات و نخود نیز باعث کاهش علایم بیماری روده تحریک پذیر می شود. 

درمان روان‌شناختی سندروم روده تحریک پذیر
در پایان قابل ذکر است که درمان‌های رفتاری باعث افزایش توانایی بیمار در مقابله با استرس می‌شود هیپنوتیزم،‌ تغییرات رفتاری و مسئولیت پذیری در روند درمان بیمار بسیار موثر است و در نتیجه باعث کاهش درد در بیمار می‌شود. 

گزارش از سوشیانت فرهادی 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار