اولین مرکز تحقیقات یوز آسیایی در اردکان راه اندازی شد

اولین مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی کشور با حضور معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ساغند شهرستان اردکان راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا ، سید محمد مجابی در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان استان برگزار شد، از 30 درصد بیابان‌های کشور به عنوان کانون‎‎های بحران یاد کرد و افزود: کاهش بارندگی و افت آب منابع زیرزمینی، بحران جدی را در پیش روی کشور قرار داده که مسلماً در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است و باید برنامه‌ریزی مناسبی در این رابطه انجام شود.

وی بخشی از پدیده مرسوم گرد و خاک در کشور را ناشی از خشک شدن تالاب‌ها و کاهش آب‌های زیر زمینی بیان کرد و گفت: این پدیده که در چند سال اخیر گریبان‌گیر کشورمان به ویژه شهرهای جنوبی شده، متاثر از کاهش آب‌های زیرزمینی و خشکی تالاب‌هاست.

وی  افزود: البته نباید فراموش کرد که این موضوع، یک مشکل بین‌المللی است که بخش عظیمی از کشورهای همسایه ایران را نیز با مشکل مواجه کرده است.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با برشمردن این موضوع که مسائل محیط زیستی یک دفعه حاصل نشده است که به یک باره قابل حل باشد، خاطرنشان کرد: کنار گذاشته شدن شورای عالی محیط زیست در دولت قبل از اشتباهات جبران ناپذیر در حوزه زیست محیطی بود.

وی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم محیط زیست با سیاست اشتباهی روبرو شد که یکی از آنها برنامه‏‏‌ریزی غلط و حذف شدن شورای عالی محیط زیست از برنامه سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بود؛ ولی خوشبختانه در این دولت شاهد برنامه‏‏‌ریزی مدون در خصوص حفاظت از محیط زیست و مسائل مربوطه هستیم.

وی با اشاره به قانون اساسی کشور، پایه و اساس مسئله حفاظت از محیط زیست را مشارکت مردمی دانست و گفت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط زیست وظیفه آحاد جامعه است و همه مردم در کنار دولت باید از مدافعان محیط زیست باشند.

مجابی، رسیدن به اهداف زیست محیطی را با مشارکت بخش خصوصی دست یافتنی‌تر عنوان کرد و گفت: افتتاح اولین مرکز تحقیقات یوز آسیایی با مشارکت بخش خصوصی در اردکان نمونه بارز همکاری دولت با مردم است که مطئناً مساعد شدن زمینه مشارکت مردمی در طرح‌های این چنینی، اثرات مثبتی در پی خواهد داشت.

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح این مرکز تحقیقاتی، پارک ملی سیاه کوه اردکان را یکی از ارزشمندترین پارک‎‎های ملی کشور خواند و افزود: وجود گونه‌های نادر حیات وحش در این منطقه بویژه نمونه در حال انقرض «یوزپلنگ آسیایی» که بالاترین مشاهدات آن در این دشت است، باید برنامه ریزی و نگاه مناسب دولت را متوجه این پارک کند.

وی نسبت وسعت منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست اردکان به نیروی انسانی آن را مناسب ندانست و گفت: 400 هزار هکتار با هشت نفر محیط بان و پرسنل برای این منطقه با ارزش محیط زیستی به نوعی کم لطفی است که باید تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

نماینده مردم اردکان، مشارکت بخش خصوصی را با حمایت دولت در حوزه محیط زیست لازم دانست و خاطرنشان کرد: مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای محیط زیست مسلما می‌تواند بخش زیادی از کاستی‌ها و مشکلات موجود را برطرف کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی جهاد کشاورزی، گفت: فرهنگ جهادی باید در سطوح مختلف جامعه و همه طیف‌ها نمایان شود تا با اخلاق مداری و روحیه جهادی در همه زمینه‌ها گام برداشت.

تابش در ادامه مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست را ستود و گفت: مسلماً باید اهمیت دغدغه زیست محیطی برای همه مردم جامعه مورد توجه قرار گیرد که در این راستا وظیفه دولت و مجلس از اهمیت بیشتری در این زمینه برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر پنج لایحه زیست محیطی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که در نوبت رسیدگی است و این نشان از اهمیت مسائل مرتبط با محیط زیست و نگاه ویژه شخص رئیس جمهور و کابینه دولت تدبیر و امید به این موضوع دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: خوشحالیم که اولین مصوبات کابینه دولت روحانی مربوط به محیط زیست و در رابطه با رفع مشکل دریاچه ارومیه بود و این موضوع نیز نشان از اهمیت ویژه مسائل زیست محیطی برای دولت تدبیر و امید دارد.

بر اساس این گزارش، اولین مرکز تحقیقاتی پژوهشی یوزپلنگ آسیایی در زمینی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع و زیربنای 400 مترمربع در دشت درانجیر ساغند اردکان با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‎‎گذاری بالغ بر دو میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار