نوری مالکی: سقوط موصل و انبار توطئه بود

معاون رئیس ‌جمهور عراق سقوط شهرهای موصل و انبار به دست داعش را "توطئه " خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربیه؛ "نوری مالکی،" معاون رئیس ‌جمهور عراق، مشکل اصلی این کشور را نزاع طایفه‌ای اهل سنت علیه شیعیان دانست و سقوط موصل و انبار به دست داعش را یک "توطئه " خواند.
"مالکی" در همایش قبایل استان کربلا گفت: ما در موصل شاهد فروپاشی یگان‌های ارتش، فرار فرماندهان و عقب‌نشینی گروه‌های سنی و کرد بودیم. در حال حاضر شاهد انقلاب طایفه‌ای اهل تسنن علیه شیعیان در عراق هستیم.

رئیس جمهور پیشین عراق در ادامه تاکید کرد: سقوط شهرهای موصل و رمادی توطئه بود و کسانی که از میادین نبرد گریختند خائن و ترسو هستند و حکم آنان از دیدگاه نظامی اعدام است. تعجب می‌کنم چرا درباره دلیل عقب‌نشینی ارتش و فرار فرماندهان از نینوا و تکریت از کسی سوال نشد؟ چرا حتی یک گلوله از اسلحه پلیس موصل که دستور شلیک داشت، شلیک نشد؟ چه برنامه‌ای برای عملیات تدوین شده بود و ناظر آن چه کسی بود؟

"مالکی" چهره‌های سیاسی مخالف خود به ویژه شخصیت‌های مطرح اهل تسنن را مسوول تحریک نیروها دانست و گفت: امروز اگر فتنه طائفه‌ای متوقف نشود، بازسازی ارتش فایده‌ای ندارد. برای رهایی از تروریسم، باید از نیروهای داوطلب مردمی حمایت کنیم. عزم نیروهای بسیج مردمی بود که خطر قریب الوقوع سقوط بغداد را خنثی کرد. آنها باعث توقف عملیات تروریستی شدند که ارتش از عهده ان برنیامده بود. 
در موصل اگر نیروهای عراقی حاضر با تمام توان خود با تروریست‌های داعش می‌جنگیدند و عقب‌نشینی نمی‌کردند، داعش نمی‌توانست پیشروی کند و این توطئه بود که با عقب‌نشنی همه نیروها، ارتش سقوط کند.

تروریستهای داعش با نفوذ به خاک عراق تلاش می‌کنند محدوده عملیات خود را گسترده کنند و در این راه تسلط بر شهرهای حیاتی و نفت‌خیز عراق برایشان دارای اولویت بیشتری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار