باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

دردسرهای ناشی از کمبود رنگدانه‌های چشم

شب کوری به دلیل کمبود رنگدانه‌های ارغوانی حساس به نور شبکیه در پشت چشم رخ دهد که علاوه بر این رنگدانه‌های ارغوانی کمبود میزان ویتامین A در آن موثر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ فرض کنید برای تماشای فیلمی به سینما می روید وارد سالن می‌شوید در تاریکی سالن به دنبال یک صندلی خالی هستید بالاخره جایی در وسط سالن پیدا می‌کنید و ظرف چند دقیقه تمام سالن را به راحتی می بینید اما اگر بعد از پنج دقیقه هنوز نمی‌توانید پاکت خوراکی‌تان را پیدا کنید دید شبانه شما دچار اختلال شده است. این وضعیت در افرادی مشاهده می‌شود که هنگام رفتن از محیطی روشن به محیطی تاریک نیاز به زمان بیشتری برای تطابق دید دارند و قدرت هماهنگی دید آن‌ها نیز کمتر است. 

شب کوری و شیوع آن در سنین 10 تا 30 سالگی شیوع بیشتری دارد. به طوری که دید در تاریکی یا شب به صورت غیر عادی مختل می‌شود تنها دید ضعیف در شب مشکل افراد مبتلا به شب‌کوری نیست، اما هنگامی که از یک محیط روشن به یک محیط کم‌ نورتر می‌رویم برای هماهنگی دید نیاز به زمان طولانی‌تری نسبت به افراد معمولی داریم. 

ویتامین A را دریابید 
این مسئله به دلیل کمبود رنگدانه ارغوانی یا« رودوپسین» سلول‌های استوانه‌ای حساس به نور شبکیه واقع در پشت چشم رخ می‌دهد. 

علاوه بر این رنگدانه ارغوانی چشم ممکن است به دلیل کاهش میزان ویتامین A در برنامه غذایی فرد باشد قرار گرفتن در معرض نور شدید نیز ممکن است موجب تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی شود شب‌کوری ممکن است در اثر بیماری‌های چشمی مانند التهاب شبکیه و مشیمیه و آب سیاه به وجود آید. 

شب کوری درمان قطعی ندارد 
محمد کی‌پور متخصص اپتومتریست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران می‌گوید: متاسفانه شب‌کوری از بیماری‌هایی است که درمان قطعی ندارد و عواملی مانند کمبود ویتامینA در حقیقت وارد آمدن آسیب به سلول‌های استوانه‌ای شبکیه چشم و در حقیقت زوال و از بین رفتن این سلول ها باعث شب‌کوری می ‌شود از بیماری های شایع آن آرتی و کمبود ویتامین A است. 

محافظت از بینایی با عینک‌های آفتابی استاندارد 
کی پور در ادامه تصریح کرد: درمان قطعی برای شب کوری وجود ندارد ولی افراد باید از عینک‌های آفتابی استاندارد و کلاه‌های لبه دار استفاده کنند در حقیقت سعی کنند از بینایی خود محافظت کنند. 

شب‌کوری می تواند منجر به کوری دائم شود
شب کوری که به دلیل کمبود ویتامینA و بیماری های ارثی رخ می‌دهد می‌تواند منجر به کوری دائم شود. 

آسیب شبکیه در افرادی که شب کوری دارند 
این بیماری در درجه اول یک خطر بسیار مهم برای شبکیه محسوب می‌شود و در چرخه گیرنده‌های بینایی تاثیر می‌گذارد و موجب از بین رفتن پرده بینایی می‌شود. 

محمد کی‌پور متخصص اپتومتریست در ادامه تاکید کرد: شب کوری یک علل ژنتیکی دارد و شیوع آن در خانم ها و آقایان یکسان است و برای پیشگیری آن در افرادی که استعداد ژنتیکی آن را دارند از وخامت آن جلوگیری می‌کنیم ولی در صورتی که بخواهیم پیشگیری کنیم نظر قطعی نمی‌توانیم بدهیم تا جایی که بشود از چشم محافظت می‌کنیم. 

مراقب رژیم غذایی‌تان باشید
افرادی که دچار شب کوری هستند باید بیشتر ویتامین A که در هویج، جگر، دل و قلوه و گوشت قرمز موجود است مصرف کنند افرادی که به دلایل ارثی به این عارضه دچار شده‌اند هیچ راه درمانی ندارد و تنها راه پیشگیری از این عارضه می تواند مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج باشد رژیم‌های غذایی هیچ تاثیری بر شب کوری ندارد و خوردن فلفل شب کوری را کاهش نمی‌دهد. 

در ادامه محمد رضا انصاری فوق تخصص شبکیه و لیزر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به بیماری‌هایی که با شب کوری اشتباه گرفته می‌شود می گوید: برخی افراد دچار بیماری ضعف چشمی هستند که در آن شب و روز  روز برای فرد فرقی نمی‌کند و تابش نور آفتاب در آن‌ها تاثیری ندارد و این علائم با نشانه‌های شب کوری متفاوت است.  

انصاری در خصوص سلول‌های حساس داخل چشم عنوان کرد: در چشم سلول‌هایی وجود دارد نور را به امواج الکترونیکی تبدیل و به مغز انتقال می‌دهند این سلول‌ها غالبا استوانه‌ای یا مخروطی هستند و کمبود ویتامین A در متابولیسم و کارکرد این سلول‌ها تاثیر گذار است. 

گزارش از هدیه عباسقلی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.