آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛

آیا کمک کردن به ظالم جایز است؟

امام صادق (ع) می فرماید: حتی یک دوات یا قلم در اختیار ظالم بگذارید که ظلمی را بنویسد، شما هم جزء ظالم ها هستید و در قیامت هم ردیف آنها حاضر خواهی شد.

 به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت " گفت: در ادامه بحثی که امام سجاد(ع) در فصل 14  دعای مکارم الاخلاق داشتم، ایشان فرمودند خداوندا کمکم کن که ظلم و ستم نکنم و نه ظالم و نه مظلوم باشم.

وی اظهار داشت: به نکته مهمی اشاره می کنم و آن مساله کمک به ظلم ظالمان که در قرآن و احادیث زیادی به مساله ظلم اهمیت داده شده است که به ظالم کمک نکنید. در آیه ای از قرآن به این موضوع اشاره کرده که کمک به انجام کارهای خوب کنید و هرگز کمک به گناه، ظلم و ستم نکنید.

آیت الله مکارم شیرازی ضمن اشاره به این نکته که ظالمان در هر جامعه ای تعدادشان محدود است افزود: این یاران آنها هستند که به آنها کمک و اجازه می دهند تا بتوانند ظلم های زیادی انجام بدهند،

این مرجع تقلید اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند: اگر افرادی به یاری بنی امیه بر نمی خواستند که بروند و کاتب شان شوند و یا در لشگرشان بجنگند یا در نماز جماعت آنها حاضر شوند، اگر اینها بنی امیه را یاری نمی دادند، آنها هرگز قادر نبودند حق ما را از بین ببرند. قدرت آنها از یاری دهندگان است و لذا در روایات داریم که در روز قیامت ظالمان و یاری دهندگان آنها در یکجا بوده و عذاب آنها نیز مثل هم است، برای اینکه یاران آنها هستند که سبب می شوند و امکانات را در اختیار ظالمان قرار می دهند.

وی بیان کرد: در حدیثی رسول خدا (ص) می فرماید: روز قیامت که می شود یک نفر ندا می دهد ظالمان کجا هستند و یاران آنها کجایند. هر دو را با هم حاضر کنید. حتی کسی که یک دوات مرکبی و یا قلم در اختیار آنها قرار داده تا در آن چیزی بنویسند، آنها هم جزء عوامل ظلم هستند. بنابراین، این مساله بسیار مهمی است که انسان مراقب باشد که هیچ نوع یاری و کمکی به ظالم نکند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بعضی از رسانه ها و وسائل ارتباطی که در میان اینها پشتوانه اش سرمایه اسرائیلی است که در مقابل مسلمین این همه جنایت می کنند و قبله اول مسلمانان سرزمین اسلامی را می بندند. آیا کمک کردن به آنها جایز است؟ و آیا امکانات در اختیار آنها قرار دادن جایز است؟ چرا مسلمان ها دست به دست هم نمی دهند و خودشان تمام وسائل رسانه ای را فراهم کنند و خودشان برای خودشان کار کنند.

وی ادامه داد: ما مجبور می شویم دست به سوی آنها دراز کنیم و از تاسیسات آنها استفاده می کنیم و ثروتی در مقابل آنها قرار می گذاریم. در حالی که امام صادق (ع) می فرماید: حتی یک دوات یا قلم را در اختیار ظالم بگذارید که ظلمی را بنویسد، شما هم جزء ظالم ها هستید و در قیامت هم ردیف آنها حاضر خواهی شد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: فکر کنیم، مسئولیت هایمان را در نظر بگیریم. این معاملات ارتباطی که داریم کمک به ظلم ظالمان نشود، چراکه مسئولیت شدید دارد. این مساله در اسلام دقیق است. امیدوارم همه قادر باشیم در زندگی کمک به هیچ ظالمی نکنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمودی
۲۰:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۴
طبق گفته ایت الله مکارم شیرازی پولی را هم که زائران بیت الله الحرام به عربستان پرداخت میکنند کمک به ظالم است پس چرا دولت میگذارد که به ظالم کمک شود