آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛

آیا توبه مجرم قبول درگاه خداوند می‌شود؟ / راه‌های دعوت به توبه را بشناسید

یک قانون مهم اسلامی این است که اگر کسانی که جنایاتی کرده اند قبل از آنکه دستگیر شوند، توبه کنند و آثار توبه در آنها نمایان شود محکمه و دادگاه اسلامی این افراد را تعقیب نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: در ادامه بحث امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق در فصل 15 درباره مساله توبه بود. یک قانون مهم اسلامی این است که اگر کسانی  که جنایاتی کرده اند قبل از آنکه دستگیر شوند، توبه کنند و آثار توبه در آنها نمایان شود محکمه و دادگاه اسلامی این افراد را تعقیب نخواهد کرد. البته که این فرد مجرم است اما اگر قبل از دستگیری توبه کند مشمول عفو و بخشودگی است اما گناهانی که دارای حق الناس است محکومیت آنها را باید بپردازد.

وی ادامه داد: اما اگر گناهی باشد که حد مهم شرعی دارد از جمله مفسد الارض که یکی از بزرگترین گناهان است، یعنی کسی منطقه ی وسیعی را به فساد بکشد این افراد در بعضی از موارد حدشان اعدام است. در سوره مائده آیه 33 آمده است: سزاى كسانى كه با [دوستداران] خدا و پيامبر او می‌‏جنگند و در زمين به فساد می‌‏كوشند جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت‏ يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد کردند اين رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: در آیه 34 سوره مائده  آمده است که "مگر كسانى كه پيش از آنكه بر ايشان دست‏ يابيد توبه كرده باشند پس بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است". حتی مفسد الارض اگر پیش از دستگیری توبه کند و راه اصلاح را در پیش گیرد با اینکه حدش اعدام بوده، بخشیده می شود.

وی افزود: در توبه در اسلام به روی افراد باز است تا افراد فاسد به جای اینکه نابود شوند تبدیل به یک انسان صالح گردند و این مساله نشان می دهد که راه توبه برای این قبیل اشخاص باز بوده که می توانند از مسیر خطا برگردند. اما اگر بعد از دستگیر شدن بگویند که ما توبه کردیم، این فایده ایی ندارد چون هر کسی که دستگیر شد این حرف را می زند و بعد از دستگیری و صدور حکم ادعای توبه می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است اگر قبل از نزول عذاب توبه کنیم، عذاب برطرف می شود اما اگر عذاب الهی آمد دیگر توبه فایده ایی ندارد. 

وی اظهار داشت: در روایات اسلامی و شرح بعضی از آیات در سوره توبه آمده است، سه نفر در جنگ تبوک شرکت نکردند، در اینجا پیامبر بعد از بازگشت از جنگ تبوک به دنبال این سه نفر می فرستد، آنها گفتند یا رسول الله ما سستی کردیم و گناه کار هستیم توبه ما را بپذیر. پیغمبر گفت از من دور شوید، حالا می خواهید توبه کنید. مردم رابطه شان را با این سه نفر قطع کردند. اینها دیدند که در جامعه و خانواده از همه رانده شدند، به غاری می روند در آنجا به درگاه خدا استغفار و توبه کردند بلکه آیه ایی نازل شود و خداوند توبه آنها را بپذیرد. تا با هم بودند خبری نشد، یکی از آنها گفت از هم جدا شویم و هر کدام به غاری برویم و آن سه نفر تک تک توبه خالصانه کردند و آیه شریفه نازل شد، خداوند توبه این سه نفر را پذیرفت.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این یک درس بزرگ به ما می دهد که اگر مردم فاسدان و مفسدان را محاصره اجتماعی کنند خیلی زود اینها از مسیرشان بر می گردند، این یکی از راه های دعوت به توبه از گناه است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.