ابوالحسن داوودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بی‌اخلاقی‌های رایج در سینما در حال از بین رفتن است

اهالی سینما به یک عقلانیت عام رسیده‌اند که باید اختلاف‌ها را کنار گذاشته و یک رابطه وحدت گونه را بین خود‌شان تجربه کنند.

ابوالحسن داوودی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در خصوص لزوم دلگرمی و یک دلی بین اهالی سینما گفت: ما اهالی سینما بعد از گذشت حدود 30 سال که در همه لحظات بد و خوب و خوشحالی و نگرانی و گرفتاری‌ها کنار هم بودیم و آرام‌آرام به این نتیجه و عقلانیت عام رسیده‌ایم که باید اختلاف‌ها را کنار گذاشته و یک رابطه وحدت گونه ای را بین خودمان تجربه کنیم و خوشبختانه از سال گذشته این اتفاق افتاده و بسیاری از اختلافاتی که در گروه‌های مختلف عرصه بود کم‌کم برطرف شده است.

وی افزود: اگرچه ممکن است در شرایط کنونی تعداد زیادی هنوز این دل نگرانی را نسبت به مسائل مختلف داشته باشند امام الآن دیگر شرایط کلی سینما کشور به نحوی نیست که بخواهیم حرف از اختلافات و این نمونه حرف‌ها بزنیم. ولی با همه تفاسیر فکر می‌کنم این روحیه تأثیر زیادی گذاشته و طبعاً آن چیزی را که در یک سال اخیر دیدیم نویدگر این است که بتوانیم بسیاری از اختلافات را هم در عرصه سینما و هم کشور پشت سر بگذاریم و با هم و برای هم کار کنیم.

داوودی در پاسخ به این سؤال که اهالی سینما در خصوص نظر دادن نسبت به کارهای همدیگر تا چه حد تعارف می‌کنند بیان کرد: سینما هم با جاهای دیگر فرق ندارد اگر هر نوع مشکل، مسئله، تنگ‌ نظری حسن نیت و یا سوء نیت در جاهای دیگر وجود دارد یک شکلی از آن هم در سینما وجود دارد هیچ وقت نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. 

وی افزود: مسائل و مشکلات سینما از مسائل کشور جدا نیست. متأسفانه یکی از این مشکلات رواج بی‌اخلاقی در یکی دهه اخیر بین مردم است و این بالاترین میزانی است که حداقل در زندگی تجربه کرده‌ام و دامنه این قضیه در سینما هم رخنه کرده است که خوشبختانه به نظر می‌رسد گویی جامعه مسیری را به سمت فهمیدن و مسئولیت‌پذیری در این زمینه آغاز کرده و همین میزان را توی سینما هم کم و بیش مشاهده می‌کنیم.

کارگردان «رخ دیوانه» در خصوص جایگاه نقد در سینمای ایران مطرح کرد: نقد یک وظیفه ساختاری را بر عهده دارد و باید به عنوان یک پیش آهنگ خوب و  بد عرصه رسانه را بیان کند و این بیان کردنش باید تأثیر مستقیم روی تماشاگران داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال در سینماهای صنعتی و یا سینمای آمریکا جایگاه نقد به گونه‌ای است که وقتی چند نفر از منتقدین بزرگ حتی یک پاراگراف و یا چند جمله راجع به یک فیلم می‌نویسند و بیان می‌کنند این نظرات در پیروزی یا شکست گیشه آن فیلم و جلب مخاطب یا حتی از دست دادن مخاطبش تأثیر مستقیم دارد.

داوودی ادامه داد: متأسفانه ارتباطی که بین نظرات منتقد و فیلم و جذب و یا دفع مخاطب که در سینمای صنعتی دنیا و آمریکا از آن گفتیم هنوز در عرصه نقد ما برقرار نشده یعنی مردم و مخاطب عام آن اطمینانی را که گروه ناقد ما به عنوان پیش آهنگ و راهنما نگاه می‌کنند را نداشته و آن گروه الیتی (نخبه) هم که خواننده و یا شنونده این نقدها هستند تأثیر زیادی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت یک فیلم ندارند.

این کارگردان در مورد اکران شدن فیلم‌های توقیفی طی چند ماه اخیر گفت: فکر می‌کنم که یک برخورد عاقلانه، منطقی و محترم‌تری در حال شکل گرفتن است که می‌توان حاصل آن این باشد که فیلم‌هایی که غالباً بی دلیل و بدون هیچ‌گونه منطقی توقیف شده‌اند آزاد شوند و می‌بینیم زمانی که این فیلم‌ها دیده می‌شوند کم‌ترین اتفاقی در جامعه نمی‌افتد.

داوودی خاطرنشان کرد: امیدوارم که این جریان و عقلانیت پا برجا بماند که حداقل مسئولان امر متوجه شوند که دست به تکرار و اشتباه نزده و فیلم‌ها را توقیف نکنند چون تکرار مکررات اشتباه کار انسانی نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار