تلاش جدی برای پیشگیری از عارضه‌های استخوانی صورت نمی‌گیرد

متاسفانه برای پیشگیری از عارضه‌های استخوانی به ویژه از طریق اصلاح عادات غذایی و ورزش و فعالیت بدنی، تلاش جدی از سوی افراد جامعه و دست اندرکاران حوزه سلامت صورت نمی‌گیرد.

سعید نورایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: ورزش و مصرف لبنیات به‌ویژه شیر از راههای بسیار مهم پیشگیری از کاهش حجم و توده استخوانی است و هیچ اقدام و راهکار دیگری جایگزین آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به ورزش و مصرف لبنیات موجب افزایش عارضه‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان شده است، افزود: متاسفانه اغلب افراد جامع به موضوع پیشگیری از پوکی استخوان توجه کافی ندارند که این موضوع بسیار مشکل‌ساز خواهد شد.

نورایی تاکید کرد: متاسفانه برای پیشگیری از عارضه‌های استخوانی به‌ویژه از طریق اصلاح عادات غذایی و ورزش و فعالیت بدنی، تلاش جدی از سوی افراد جامعه و دست اندرکاران حوزه سلامت صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: عارضه‌هایی نظیر پوکی استخوان یک نوع بیماری خاموش به حساب می‌آیند، چرا که تا سالها هیچ علامت مشخصی نداشته و فرد مبتلا هنگامی متوجه آن می‌شود که دچار یک ضربه و آسیب‌دیدگی شده و استخوانهایش دچار شکستگی می‌شود.

نورایی با اشاره به اینکه درصد بالایی از افراد جامعه به‌ویژه زنان تصور می‌کنند که برای پیشگیری از عارضه‌هایی نظیر پوکی استخوان باید قرص‌های کلسیم را به تنهایی مصرف کنند، یادآور شد: اینگونه افراد معمولا از مصرف لبنیات و منابع غذایی حاوی کلسیم پرهیز می‌کنند و همچنین تحرک بدنی کافی نداشته و ورزش نمی‌کنند.

وی افزود: افرادی که تنها به مصرف قرص‌های کلسیم اکتفا می‌کنند، نمی‌توانند چندان به کاهش خطر بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان امیدوار باشند.

نورایی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در ایران حدود یک سوم میانگین جهانی است و متاسفانه در سالهای اخیر هیچ برنامه مشخصی در خصوص فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف لبنیات به‌ویژه شیر صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: نه تنها برنامه‌ریزی خاصی برای افزایش مصرف شیر صورت نگرفته، بلکه با افزایش هزینه خرید شیر و فرآورده‌های آن، شاهد کاهش مصرف این ماده بسیار مفید در اغلب مناطق کشور بوده‌ایم که این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور بسیار مشکل‌ساز خواهد شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار