تبریز؛

افزایش 8 در صدی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 8 درصدی صادرات محصولات کشاورزی استان در 3 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

افزایش 8 در صدی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ به نقل ازروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، فتحی در جلسه تنظیم بازار سازمان، محصولات کشاورزی را به شش دسته از نظر مبادله ای و غیر مبادله ای تقسیم کرد و گفت: دسته اول محصولات مبادله ای وارداتی رقیب تولید داخلی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، شکرخام، دانه های روغنی و انواع روغن نباتی، چای، گوشت گاو و گوسفند، شیر، کره و پنیر است.

وی افزود: دسته دوم محصولات مبادله ای تولیدی با هدف صادرات شامل عسل، نخود، میوه های مغز دار، پیاز، سیب درختی و انگور، دسته سوم محصولات مبادله ای صادراتی از جمله سیب زمینی، لوبیا و تخم پرندگان مازاد بر نیاز داخلی است.

فتحی گفت: دسته چهارم محصولات غیرمبادله ای با هدف مصرف داخلی شامل نیشکر، چغندرقند، زیتون، بادام زمینی، دانه آفتابگردان و دانه پنبه، دسته پنجم محصولات غیرمبادله ای بدون تولید داخلی همچون آناناس و قهوه و دسته ششم محصولات مبادله ای وارداتی بدون تولید داخلی شامل انواع روغن ها و کاکائو می باشد.

وی با بیان اینکه صادرات استان آذربایجان شرقی شامل دسته های دوم و سوم است، گفت: صادرات 60 میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان در سه ماهه امسال با دو درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، سهم 13 درصدی از صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه صادرات بخش کشاورزی استان 4.2 درصد صادرات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: مقصد کالاهای صادراتی استان 65 کشور از جمله روسیه، امارات، اسپانیا، ارمنستان، ترکیه و مصر می باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه صادرات به کشورهای بزرگی همچون روسیه نیازمند فراهم شدن زیرساخت ها می باشد ، گفت: برای صادرات، زیر ساخت هایی لازم است و بخش کشاورزی هم از این امر مستثنی نیست.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزیهای انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، افزود: برخی کشورها از تعرفه وارداتی به روسیه معاف هستند و وارد کنندگان کالا به روسیه درکشورهای طرف قرارداد با این کشور از پرداخت تعرفه وارداتی معاف هستند در حالی که صادرکنندگان آذربایجان شرقی باید تعرفه 20 درصدی برای واردات کالا به روسیه پرداخت کنند و این موضوع موجب افزایش هزینه صادراتی آنان می شود.

فتحی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان از جمله کشورهایی است که از پرداخت تعرفه واردات به کشور روسیه معاف است، ادامه داد: به همین دلیل برخی از صادرکنندگان کشورمان برای بهره مندی از این امتیاز، کالای مورد نظرشان را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه صادر می کنند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.